Liksidiga knutor

H

hästig

Har sökt i många trådar men har inte hittat något som passar på min häst. Han har cirka 10 knutor på vardera sidan, på exakt samma ställe, och de sitter precis under kanten där bakre och nedersta hörnet av schabraket slutar. Så det är ju inte sadel ellr något annat som påverkar honom där.

Hade det varit en allergi borde de ju sitta lite varstans på kroppen och inte koncentrerat på ett par dm2. Han är 3 år gammal.

Tänkte att det var protein knutor men efter att ha läst många trådar så verkar det inte finnas protein knutor utan istället något annat de reagerar på i fodret.

Knutorna är så stora som om man tänker sig att det sitter en ärta under huden men de kliar inte och det finns inga skorpor på huden.

Vad kan det vara?

Sv: Liksidiga knutor

Puttar för denna tråd, har samma knutor på mitt sto. :confused:

Hennes ligger delvis under bossorna men även där sadeln inte når. Tidigare i somras växte de lite, men med vila och bara barbackaridning och markarbete försvann de. Har inte kommit tillbaka fast sadeln åkt på så förmodligen hade det inget samband.

Hörde också ett o annat om proteinknutor och om foder. Hon flyttade till mig i juli och knutorna kom efter det. Har nu gått på samma bete och de har minskat... Kan det vara foderbytet?

Vill veta!! :bow: :bow:

en hblvalack jag hade fick sådana knutor fast under sadeln dvs "sadelstadsknutor"

Kan även uppkomma vid smutsiga shabrak/täcken sade veterinären som bes honom. Men om det är samma som era har vet jag ju inte... men hans knutor såg ut precis som ni beskriver.

Kan vara inflammerade hårsäckar pga att schabraket glider fram och tillbaka där och irriterar. Badda med klorhexidin och byt schabraket till en vojlock. Kontakta vet om värre el ej bra.

Sitter dylika knutor under sadeln bör man se över passformen.

Min är bara 3 år och kom till mig i Juli, ej riden så mycket och sadeln och schabraket ligger inte ens an där knutorna finns så tror inte att det har med det att göra.

Knutorna kom sen han kom hit till mig så antar att det finns något i fodret som gjort det.

När mitt sto som är 11 år nu var 3 fick hon också en massa knutor på diverse ställen. Ibland undrar jag inte om det är så att unghästar kan få knutor lite här och där. Han verkar inte ens veta att han har dem där så således störs han inte av dem. De kanske försvinner till vintern.

Liknande trådar

Hundhälsa Ny hund, frisk hund och välmeriterade föräldrar. Allting kändes så bra och vi fäste oss vid honom ögonblickligen. Vi tog med honom hem...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 535
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 488
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv