Liknande skada, skillnad på vård

bejkonfis

Trådstartare
Vänder mig till bukefolket för att få bort min förvirring...

Hästen visade tecken på hälta för ett litet tag sedan så vi åkte in till klinik där röntgen, böjprov osv gjordes. Dock inte ultraljud.
Hästen fick diagnosen "Troligen kronisk förslitning i gaffelbandsfästet" v.bak och till följd av det även Kotledsinflammation h.fram.
Samtliga leder behandlades.

Vet. la upp en rehabiliteringsplan, hästen skulle skrittas i två veckor för att därefter påbörja trav/galopp/bomarbete under fyra veckor. Återbesök efter 6-7 veckor.
Tredje gången vi travade var hältan tillbaka.

En vän i stallet åkte till samma klinik med sin häst där den behandlades av samma vet. Ultraljud, böjprov och röntgen gjordes och även där konstaterades det att det var gaffelbandet vilket behandlades.

Denna häst ska däremot gå i sjukhage i fyra månader och får inte ens skrittas under ryttare.

Nu till min stora fråga...Hur fasen kan det skilja såpass mycket på vård från häst till häst? Jag kan tycka gaffelband som gaffelband, skillnaden borde inte vara så enorm :crazy:

Sv: Liknande skada, skillnad på vård

Det jag kan tänka mig är att det kanske är skillnad på förslitning i fästet och som på den andra hästen gaffelbandet ?

Nej, det tycker inte jag heller. Skillnaden är snarare hur mycket "pain in the ass" hästägaren är... En "besvärlig" hästägare får igenom en bättre undersökning av sin häst, så enkelt är det. Tyvärr måste man vara tämligen väl påläst för att vara en "besvärlig, krävande och enveten hästägare", så det räcker oftast inte med att bara köra in sin häst till en klinik. I vissa fall räcker det naturligtvis, men i ett fall som ditt skall man bara kräva ett ultraljud. Vadå troligen? Var arbetstiden för dagen slut? Beställ en ny tid och ta med dig din vän som fick en vettig utredning på sin häst, h*n verkar veta hur man gör för att få igenom en ordentlig utredning. Ibland känns det som om vissa (inte alla) veterinärer "tar igen på gungorna det de förlorar på karusellerna". Med det menar jag tidsbrist. Vissa utredningar tar mer tid än vad de har räknat med, därför kortas tiden ner för andra mindre krävande kunder.

Hur som helst så handlar det om inflammation i båda fall. I mina öron låter inflammation i två ben + förslitning värre än en inflammation i ett ben, därför förvånas jag över att min häst skulle sättas igång och ridas direkt...

Vet. skyllde på att hon inte hann göra ett ultraljud och sa att vi skulle göra det på nästa besök som skulle ha blivit efter 6-7 veckor. Vi har dock bokat tid redan på onsdag pga av att hästen är rejält halt redan :crazy:

Jag ringde vet. redan dagen efter att jag upptäckte hältan (red på kvällen så det var för sent att ringa samma dag) och allt jag fick till svar var "Det är säkert bara dumheter. Ta med dig ridgrejer så ska vi kolla på det."

Hästen tvärvägrar gå fram under ryttare och vill knappt stödja på benet på böjt spår, vadfan liksom :crazy:

Åjo det kan vara stor skillnad på olika kliniker o veterinärer. Ena säger si och den andra säger så och ibland kan det bli riktigt tokigt.

Korven Båda hästarna undersöktes/behandlades på samma klinik och av samma veterinär.

Kryddan Jag åker tillbaka till samma klinik nästa vecka. Får vi ingen ordentlig hjälp så byter jag klinik, utan tvekan.

Jag tycker INTE att du ska åka tillbaka till samma klinik igen. Slöseri med tid och pengar, säger en som varit i samma situation en gång. Be kliniken om att få ut röntgenbilderna och åk någon annanstans i stället!

Jag känner mig väldigt kluven just nu...
Jag vill åka tillbaka till samma klinik för att få bukt med problemet hos vet. som påbörjade hela behandlingen. H*n vet ju trots allt hur allt ligger till så att säga.

Å andra sidan så vill jag byta klinik för att få hästen ordentligt genomkollad och inte riskera att få åka hem med en halt häst igen.

Nä fy vad trött jag blir.

Det som skulle kunna förklarat skillnaden är 'kronisk förslitning i gaffelbandsfäste' och en mer ny/akut gaffelbandsskada. Gaffelband och senor mår bäst av att läka under kontrollerad rörelse (skritt), men en färsk skada tål inte ens det i början.

Däremot så att STÄLLA diagnosen 'trolig kronisk förslitning i gaffelbandsfäste' UTAN ultraljud är ju lite.. spännande.. :crazy:

När hästen dessutom är så smärt/obehagspåverkad som du skriver känns hela rekommendationen bara konstig, så jag skulle byta klinik ja. Den första vet historien, sure - men du kan återberätta det besöket och ta ut journaler + röntgenbilderna och ta med till den nya kliniken. Så skulle jag göra. Finns där en gaffelbandsfästesförslitning kommer båda klinikernas UL hitta den - men den 'första' kliniken tycks inte ta dig på allvar som 'kund', och lite 'låst' sig vid en ev diagnos. Bättre få ett andra utlåtande på klinik som behandlar dig mer kundvänligt, och tittar på 'hela bilden' igen.

Om jag förstod det hela rätt så har förslitningen funnits där ett tag men förvärrats med tiden och inte ställ till med problem förrän nu.
Jag förstår att en sån skada ska hållas igång men med tanke på att hästen även hade två inflammerade ben så borde väl även han ha fått boxvila/sjukhage som den andra hästen som hade inflammation i ett ben?

Men hur kan man vara så säker på att det ens är en förslitning utan att ULa?
På min som haft två senskador (Ena tog ett år att läka andra runt ett halvår), har det gjort UL mest hela tiden.
Man kunde inte ens känna att det fanns en senskada när jag kom in första gången. (Halvgradig hälta på böjprov.)

Vet. utgick från böjprov, hästens bakgrund och hur den rörde sig. Tydligen så visade han typiska tecken på gaffelbandskada. Men ja, h*n var inte helt 100% säker

Jag blir så förundrad över veterinärer som inte undersöker ordentligt. Om man misstänker en viss typ av skada så säkerställer man väl om det är så eller inte? Gissa kan man ju göra alldeles på egen hand menar jag. Tycker detta fenomen är ganska vanligt på vissa kliniker medans andra är väldigt grundliga.

Det är det som känns så surt. Veterinärer har ju så hutlösa priser så man vill få valuta för pengarna. Jag är inte jättesugen på att lägga ut oändliga summor på halvtaskiga undersökningar som ändå inte leder till en friskare häst.

Isåfall lägger jag hellre en extrasumma på en grundlig undersökning. Skit samma om det ruinerar mig eller försäkringsbolaget, men hästen blir åtminstone frisk och det är huvudsaken.

Skadorna på gaffelbanden är troligen inte de samma på de två hästarna. (även om jag tycker det är konstigt att de inte ultraljudade din häst) Men att rehabplanerna är olika för olika är inte alls konstigt.

Men båda hästarna hade ju inflammation i gaffelbandet. Enda skillnaden var att min även hade en förslitning. Inflammationerna borde väl ändå behandlas på samma sätt?

Men båda hästarna hade ju inflammation i gaffelbandet. Enda skillnaden var att min även hade en förslitning. Inflammationerna borde väl ändå behandlas på samma sätt?

Nej det kan bero på hur kraftig inflammation?,ny?gammal?, var på gaffelbandet den är, om hästen har kompenserat och fått sekundära problem osv Hästens fysik och kondition är också en viktig faktor samt att din häst även har en förslitning spelar ju också in i rehabplanen. Även om skadorna verkar lika vid en första blick så skiljer sig det åt i detalj.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 771
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 534
Senast: MiniLi
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 281
Senast: Unhappy
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 962
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka