Ligistfågelproblem. Hur bli av med dem?

SusieQ

Trådstartare
Vi har fått problem med fåglar som bokstavligen hackar sönder vår gräsmatta, det blir alltså stora hål där de hackat och tydligen är vissa partier i mattan populärare än andra. Vår gräsmatta lever ett redan hotat liv och vi vill gärna behålla det lilla gräs vi har.

Vi har kommit fram till att det rör sig om Råkor och de är många 30 -50 st kan samtidigt sitta och hacka sönder så tuvorna flyger. Släpper vi ut hundarna då (en Dobermann och en Doberweiler) så får de rusa runt och jaga fågel i ett par minuter innan fågelskrällena ger upp och sticker iväg (de är hyfsat orädda alltså. Hundarna får inte vara på gräsmattan så mkt pga att de river upp gräset och gräver gropar, de är i hundgården när de är ute.

Hade det varit duvor hade vi kunnat sätta en stor plastuggla ute på gräset så hade problemet varit löst. Nu är ju kråkfåglar av den smartare sorten fågel och dessa är ju inte särskilt rädda.
Sambon har beväpnat sig med luftgevär och detta skrämmer dem iaf för en liten stund, men de är tillbaks igen en stund senare och det känns inte ok att sitta och skjuta på trädgården (om än med ett ofarligt vapen).

Till min fråga, är det någon som vet vad fasen fåglarna sysslar med och hur vi på bästa sätt blir av med dem.
 
Sv: Ligistfågelproblem. Hur bli av med dem?

De vill inte åt gräset, de vill åt bagglarverna som ligger någon centimeter ner i jorden under gräsmattan. Det är ett jätteproblem, jag vet ganska många som drabbats, men jag vet faktiskt inte hur de har åtgärdat.
 
Sv: Ligistfågelproblem. Hur bli av med dem?

Ja, men från den ljusa sidan sett, är det bra att fåglarna äter upp dessa larver, som annars kan orsaka en massa skada. Fast skada blir det i alla fall, förståss..... O_o
 
Sv: Ligistfågelproblem. Hur bli av med dem?

Jag hade en sommar en fälla och fångade ett par (som jag sedan släppte ut igen) och de blev väldigt försiktiga och undvek grönsakslandet där fällan stod efter det. I mitt fall var det i och för sig skator men de hör ju också till kråkfåglarna. Däremot fungerade det inte alls med björktrastarna som tog jordgubbar, de blev inte ett dugg mindre skygga.

Jag vet dock inte om man får lov att göra så.
 
Sv: Ligistfågelproblem. Hur bli av med dem?

Spräng något! :D
Min pappa gjorde sig av med en stooor flock kajor genom smälla av någon slags raket som var kvar efter nyår. (Inte siktat mot fåglarna, såklart. Men när de var i närheten) Det resulterade i en rejäl knall och fåglarna försvann omedelbart och kom inte tillbaka på flera månader.
 
Sv: Ligistfågelproblem. Hur bli av med dem?

Sambon har löst problemet, för stunden iaf.O_o
Han knäppte en koltrast (som satt och åt upp gräsfröna vi sått, sa han), Koltrasten hängdes upp i ett träd och nu verkar Råkorna vara avskräckta från att komma hit. Känns en aning drastiskt och makabert och jag är inte helt säker på att det är tillåtet ens. Men koltrasten är ju inte direkt en hotad art...:crazy:

Känns ju än mer fel på årstiden då ön invaderas av fågelskådare...
 
Sv: Ligistfågelproblem. Hur bli av med dem?

Koltrast är fredade fåglar så det är inte tillåtet att skjuta dom.
Juli till september får dom jagas inom yrkesmässig odling om dom gör skada. Dit räknas inte en villaträdgård.

Vore klokare att skjuta en råka, eftersom dom får jagas hela året om dom gör skada. Även i en trädgård.
 
Sv: Ligistfågelproblem. Hur bli av med dem?

Vid svärföräldrarnas sommarhus på Österlen har bönderna ibland problem med stora flockar av råkor. De brukar då spänna upp rep runt åkrarna på något speciellt sätt för att skrämma bort dem. Jag har aldrig sett det själv och inte riktigt förstått svärfars beskrivning... men på något sätt sitter repet så att råkorna gärna sätter sig på det - och när det då rör sig blir de rädda...

Jag hoppas någon annan som läser här förstår vad jag menar och kan förklara! Eller också kanske du har någon bonde i närheten som du kan fråga hur de gör?!

Här har vi problem med björktrastar som skiter överallt... Problemet minskade dock när vi hängde upp CD-skivor runt tomten. ÄNNU effektivare visade det sig att skaffa höns - i somras såg vi knappt till en björktrast på tomten och inte deras skit heller!
 
Sv: Ligistfågelproblem. Hur bli av med dem?

Koltrast är fredade fåglar så det är inte tillåtet att skjuta dom.
Juli till september får dom jagas inom yrkesmässig odling om dom gör skada. Dit räknas inte en villaträdgård.

Vore klokare att skjuta en råka, eftersom dom får jagas hela året om dom gör skada. Även i en trädgård.

Vi kan inte ångra Koltrastens död nu... Men eftersom det fungerar bra mot råkorna behöver ingen mer fågel sätta livet till för att bli av med problemet.
 
Sv: Ligistfågelproblem. Hur bli av med dem?

Tyvärr, vande de sig vid Koltrasten, så idag sköt sambon en Råka och den fick ligga kvar mitt på gräset. Efter det blev himlen över trädgården svart av fåglar som cirkulerade runt och skrek, men ingen vågade landa. förhoppningsvis räcker det nu och att de blivit avskräckta för ett bra tag framöver.:sneaky:
 
Sv: Ligistfågelproblem. Hur bli av med dem?

de kommer tillbaka, they always do... grannen har som hobby att skjuta kråkor om kvällarna, finns många att ta av här :p. sen lägger han dem i trädgården på en stubbe "offer altaret" :p så tar räven dem under natten. kråkorna har ju blivit mindre men de bor kvar här ändå. är en stor flock som har bott i grannens park i väldigt många år så de flyttar nog inte i första taget.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp