Ligghall ett måste?

Aliil

Trådstartare
Funderade på en ska när jag gick hem från stallet idag.

Om man läser djurskyddslagaran (eller var det nu står) måste det finnas en ligghall i lösdriften, samt xs boxar till x hästar utifall skadda/sjukdom.

Då fick min överaktiva fantasi någor att fundera på. Nämligen detta:

Låt oss säga att jag köper en bit mark. På denna marken vill jag att mina 3 hästar ska gå på lösdrift. Då måste jag allså både bygga en lösdrift och 3 boxar.

Men räcker det då inte med att bygga 3 boxar som hästarna själva kan gå ut och in som dom vill ist för ligghallen? Eller måste det finnas en ligghall iaf?

Sv: Ligghall ett måste?

Om du bygger med fyra väggar och dörr räknas det som gruppbox,då kan du ha den öppen som en vanlig lösdrift,dock vet jag inte om det är lagligt att "bara" ha en gruppbox,eller om man fortfarande ska ha tillgång till normala boxar. :confused:

Eller bygg ett utestall med tre boxar,med lösa väggar invändigt som du kan ta bort och använda hela ytan.

Tanke var 3 uteboxar där alla 3 boxdörrarna e öppna.

Eller så kan vi ta "mitt" stall som ex.

Ena dörren e direkt anknuten till hagen. Skulle det vara lagligt då att ha hästarna ute dygnet runt om dörren e öppen samt boxdörrarna?

Boxarna e halt vanligt 9kvadratmeterboxar och gå allså inte som gruppboxar.

För helt teoretiskt tycker jag att det borde vara lagligt. Men det e inte alltid min teori funkar med pratiken;)

Bara rent praktiskt så tänker jag att då bör man ha någon bra fäst-anordning för boxdörrarna så dom inte blåser igen, eller kanske helt öppet utan dörr när man inte vill stänga in dom.
Jag har haft häst i sånt stall, där uteboxarna varit inne i hagen med dörrarna öppna så det är tänkt att de ska kunna gå in, men boxdörrarna åkte ofta igen och då förstod inte hästarna hur de skulle komma in. Konstigt nog! ;) Kändes som att idén sprack då, även om de knappt utnyttjade boxarna ändå.

Ja, hela poängen med min fundering e att hästarna ska alltid kunna komma in om don vill.

Att sätta upp ett sådant här lås:
5232.jpg

Att skaffa en till bricka e inte det ssvåraste.

Men e det lagligt att ha boxar ist för ligghall i en lösdrift?

Men måste man ha en box per häst? Är det inte en sjukbox per visst antal hästar man måste ha?

Jag har också lekt med tanken på öppna uteboxar, men för mig skulle det falla på att den ranglägsta hästen knappast skulle få vara i fred inne i sin box. Den skulle behöva en utgång till för att känna sig trygg. Det skulle lätt bli trånga och farliga situationer med bråk, så som det är just nu.

Anledningen till att det ska finnas en box som går att stänga är att hästen ska kunna få vara i fred i lugn och ro vid sjukdom eller skada. Därför finns det inget som hindrar att du har tre boxar öppna som dina hästar kan gå in och ut i som de vill, och om det behövs kan du stänga in en häst i en box.

Det kanske är olika på olika länsstyrelser, men i Skåne är det bestämt att sjukboxen ska kunna iordningsställas och finnas tillhands inom 30 minuter vid behov.

Sedan är det minst en sjukbox per var 20:e individ eller något sådan har jag för mig, så det behövs bara en sjukbox till de tre hästarna, som kan utgöras av en box som redan finns. Sjukboxen ska vara möjlig att värma upp vid behov.

Men alltså ... Om man, säg, har tre hästar. Och tre uteboxar, öppna, som tre små ligghallar. Är det verkligen okej? Om alla hästar väljer att gå in i en 3x3-box? Det måste ju bli väldigt trångt.

Skulle aldrig våga ha det så faktiskt. Tycker att risken att en häst blir "instängd" och sparkad skiten ur av de andra är för stor. Om den som är lägst i rang går in, en annan med högre rang går in efter och försöker köra iväg den med lägre rang, som inte kan flytta sig för att dörren är blockerad, den med högre rang blir arg för att den andra inte flyttar sig osv. Kan sluta illa..

Ska man ha ett öppet stall där hästar kan gå in och ut ska det vara så pass stort och öppet att hästarna kan gå ut och in och inte blir instängda av varandra.

Skulle aldrig våga ha det så faktiskt. Tycker att risken att en häst blir "instängd" och sparkad skiten ur av de andra är för stor. Om den som är lägst i rang går in, en annan med högre rang går in efter och försöker köra iväg den med lägre rang, som inte kan flytta sig för att dörren är blockerad, den med högre rang blir arg för att den andra inte flyttar sig osv. Kan sluta illa..

Ska man ha ett öppet stall där hästar kan gå in och ut ska det vara så pass stort och öppet att hästarna kan gå ut och in och inte blir instängda av varandra.

Just därför man har innerväggar som kan tas bort,kan knappast vara så svårt att ordna. Här är lite bilder på utestallet jag stått i förut,står kvar på samma gård,men nu i lösdriften.

36413_1443334877589_1059624479_31318112_6096825_n.jpg

36841_1443337797662_1059624479_31318115_6635266_n.jpg

72193_1564147537830_1059624479_31604634_67661_n.jpg

Där var det flyttbara innerväggar,för vet att stallägaren frågade innan jag skulle flytta dit hur stor häst jag hade om hon skulle behöva flytta väggen (hon vill ha större än 9 kvm vid häst över 159) men nu behövdes inte det. Men om man har någon liknande,plockar ur väggarna och har dom yttersta boxdörrarna öppna så hästen har en in och en utgång,mellersta dörren kan ju vara stängd för att få ett bra skydd. En liten sadelkammaren hade vi ute på änden också. Borde ju kunna funka att ha boxlås som man kan fästa dörren i på bägge sidor,dvs både när dörren är stängd och öppen. Vi hade bara haspar på överdörrarna.

40776_1498328492395_1059624479_31461105_8062179_n.jpg

Box innefrån,dock är väggen ni ser en yttervägg och därmed fast. Vi hade permanentbädd i boxarna,och grus i botten.

Ligghallen måste antingen ha en hel långsida öppen eller två öppningar så boxarna funkar tyvärr inte om man inte gör som någon nämnt och har urtagbara mellanväggar. Sen är det ju lätt hänt att en ranglåg häst blir instängd och trånga boxdörrar kan ju bli ett problem.

Det står inte i lagen att de måste ha en ligghall. Det står att dom ska ha tillgång till en torr och skyddad liggplats.
Detta är hämtat direkt från Jordbuksverkets sida.

"Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden ska den ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger hästen skydd mot väder och vind. Hästen ska också ha tillgång till en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge."

Så det är fullt möjligt att ha boxar istället för ligghall om det fungerar lika bra för hästarna.

Så det är fullt möjligt att ha boxar istället för ligghall om det fungerar lika bra för hästarna.

Nej, inte om du menar att hästarna själva bestämmer om de vill vara i boxen eller ute. Risken finns ju, som andra redan nämnt, att flera hästar går in i en box eller att någon häst hindrar andra att gå in i stallet alls. Jag ser alldeles för stora skaderisker med att hålla hästar så. Det är inte förenligt med djurskyddslagen.

För att svara på TS fråga. Du behöver inte bygga en ligghall OCH ett stall med 3 boxar. Däremot ska du kunna ställa upp individuellt vid behov. Någon nämnde löstagbara väggar. Kan ju vara en smidig lösning om man får en skada och behöver bygga en tillfällig box. Viktigt är ju dock att den temporära boxväggen är tillräckligt hållfast mot sparkar och liknande :)

Så här står det i föreskriften:

L101, 3 kap. 12 § Hästar som behöver särskild vård ska kunna tas omhand lösgående i ett närbeläget utrymme och ska där vid behov kunna stallas upp individuellt.Utrymmet ska ha ett klimat som hästarna är vana vid.
För utegångshästar och för hästar som under den kalla årstiden hålls i stallar
med utomhusliknande klimat ska det även finnas behandlingsplatser som kan
värmas upp eller på annat sätt vara anpassade så att hästarnas behov av termiskkomfort tillgodoses.

Man bör ha ett sådant utrymme för var 25e häst.

om det fungerar lika bra för hästarna
Läs vad jag har skrivit är du snäll.
Att säga både det en a och andra helt klart utifrån faktan som finns i tråden går inte. <utan det måste ske på plats och med de hästar det handlar om. Det kan fungera och även vara godkänt men det kan också vara en ren katastrof. Har en granne här som har det godkänt med liknade lösning av Länsstyrelsen.

*delvis kl*

Men finns det inte rekommenderade mått på ligghallar typ?

Jag tycker det låter helt sjukt att flera enskilda boxar skulle vara ok, just pga risken att en ranglåg känner sig hotad.

Att kunna öppna mellan boxarna däremot verkar ju jättesmart! Stall och ligghall i ett, enkelt att ställa om efter behov :) Bara dörröppningarna som behöver vara breda nog sas, om hästarna ska gå fritt.

Det finns minimikrav både för boxar och ligghallar baserat på hur stora hästar man har, som alltid så är det ju minimikrav så ju större utrymme desto bättre.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 317
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 970
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 850
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 379
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025