Ligger westernsadeln bra på hästen?

T

theresL

Idag fick jag testa en westernsadel, 17" med vid/extra vid bom till min hästapålle.

Hästen, som haft allvarlig sadeltvång tidigare pga missanpassade sadlar, stod helt lugnt och stilla när jag sadlade och tryckte och kände efter. Sadeln formade sig fint efter hennes rygg och kändes väldigt bra.

Vad tror ni om denna sadeln till hästen? Verkar det som att den passar henne?

http://thessine.blogg.se/images/2012/dsc_0704_207721419.jpg
(bilden bakifrån står hon och stödjer på ena bakbenet)
http://thessine.blogg.se/images/2012/dsc_0702_207721425.jpg
http://thessine.blogg.se/images/2012/dsc_0700_207721428.jpg

http://thessine.blogg.se/images/2012/dsc_0699_207721434.jpg
http://thessine.blogg.se/images/2012/dsc_0705_207721438.jpg

Sv: Ligger westernsadeln bra på hästen?

Nu är jag amatör men den ser alldeles för smal ut, om du tittar på andra bilden, den bakifrån, ser du att den är på tok för takformad bak. Dessutom ser den ut att vara för rak. Öht ser det inte ut som en sadel gjord för att ligga på en häst.

Jag tror inte att det är för att den är för smal, den är verkligen superbred undertill och bredare än vad som syns. Sadeln har aldrig blivit riden i så den har ju inte blivit "nersutten" alls..

Tvärr så är sadeln för liten.

Se bra utt.
Anvanda en bra western pad och en Navaho filt över.
Gratis, jag tror du har fått en bra sadel....men 17"?? behöva du en sån stor sadel??

För liten?????

Det står att den är 16", men det motsvarar ju 17" tum i vanliga sadlar.

Vad menas med förliten? För liten i sin helhet, alltså att hon borde ha typ en 17,5 " eller att den är för liten = för smal i bommen? Eller för liten = för smala bossor/anläggningsyta?

Jag tycker det är sjukt tråkigt när amatörer svarar på denna tråd. Jag vill ha svar från någon kunnig person som har stor erfarenhet av sadelutprovning, inte någon vanlig hästmänniska som gissar.

Du mätta sadeln sätt från sadel horn till bak valvet (cantle).
Stå det 16" då är det ingen stor problem om du är inte en av dom Skinny 40-50kg typ.
Leaf...Western Saddle Fitter

Men skriv då i trådstarten att du vill ha svar från sadelutprovare. Eller kanske rent utav ringa ut en? Det låter ju onekligen som att man får tycka till oavsett utbildning. Jag tycker inte sadeln ser ut att passa, den ligger inte an och lättar väldigt mycket bak. Men raka rör får du ju först när du tar ut en kunnig som kan känna och se.

Vad tror ni om denna sadeln till hästen? Verkar det som att den passar henne?

Jag tycker inte heller det ser bra ut. Klämmer den inte ifram? Det ser ut så, känn efter. Och så håller jag med om att den inte ser ut att ligga an bra i bak.

Det är bättre om du tar bilder utan padden.

Jag förstår inte varför du inte tar hjälp av en sadelutprovare? Det är omöjligt att säga om sadeln ligger bra eller inte genom att kolla på några bilder, utbildad eller ej. Det är sjukt tråkigt i mina ögon!

Inte säkert det finns non i hennes området därför komma hon hit.
Som jag kan se sadeln sitter bra, det jag grunda på är "bridging" hästen verka lite kort, om det vissa lite mellan rum kan ett militär vikning i mitten lösa problemet.

Din sadel ser ut som en lågbudget skitsadel. Inget för en hästrygg öht alltså. Köp en riktig begagnad istället om du ska ha westernsadel.
Bortsett från att det är omöjligt att avgöra på bild - några exempel på varför sadeln inte passar.

Ord lånat från engelska världen: "takformad". Det kan dock vara skirten som luras. En sadel ska i vilket fall INTE sittas in på hästryggen - den ska givetvis följa ryggen från början.
dsc_0702_207721425.jpg

Sadeln är för bred och faller ner mot manken. Sadelns framkant ser ut att trycka på bogbladet.
dsc_0700_207721428.jpg

Fö är sadeln även antagligen för lång och för rak för din häst. Det gör att sadeln lägger sig som en bro vilket ger tryck fram och bak men ett tomrum mitt under sadeln.

Senast ändrad:

Jag är absolut ingen duktig sadelutprovare utan en ren amatör som iaktagit utprovningar på min egna häst (vilket är ett par st).

Det går inte att säga att en sadel passar på hästen förrän du ridit i den, den kan ligga jättebra på hästen när hästen står still, när hästen sedan rör sig funkar det inte alls.

Den ser för bred ut, oftast "smalnar" hästarna av lite när de rör sig med, vilket innebär att den kommer att åka ner mer i framkant. Gå med hästen och känn, då känner du skillnaden. Samt ser du om sadeln trycker, eller ligger illa, tex torra fläckar eller ruggad när du ridit i den.

Jag vet inte om den ligger där den ska på ryggen, men gör den det skulle jag nog satsa på en rigging som sitter längre fram, risken är annars att sadeln kan komma och sträva framåt. helst ska du ha en lodrät linje från rigging och sadelgjordsläge.

Det ser ut att vara en billig sadel du fått tag i, ofta är dessa bommar utformade väldigt konstigt och passar sällan hästar bra. Vill du sedan byta sadel är risken att du inte får sålt på den.

Det är en Double Rig Saddle, längre bak på ryggen gå den inte.
För en amatör har du ett lite bättre koncept om Fitting än dom ändra.
Titta främ i från, The Fork sitter ner i sadel läget som det ska men inte så låg att den trycka ner på mänk kämmen, det finns gott om plätts för ett bra pad/filt kombination.
Som jag sa tidigar jag är lite rädd för bridging, ett svättig rid tur kan ger svaret.

Billig? behöva titta på sadeln. Misstänke det är den standard RALIDE bom som finns på dom flesta western sadlar.
Ett biligar sadel som passer är bättre än en dyr Wade inte passer.

Det ser ut som en billig skitsadel, vilket inte ens ska ligga på en hästrygg. En westernsadel kostar tyvärr en hel del, så är det. Men satsa då på en äldre begagnad sadel av bra kvalite. Finns massvis med annonser.

Sadeln trycker fram vid bogbladet, antagligen för att den åker ner p.g.a. att den är för vid. Sedan är den för rak i modellen och kommer inte ner på ryggen utan ligger som en brygga.

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 155
Senast: Lavinia
·
T
Utrustning Min fina foderhäst är en shagyaarab på 17 år, och jag tror aldrig hon har haft en sadel som ligger okej. Har såklart gett henne mycket...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: Liten
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 457
Senast: Rimfaxe
·
Western fick en liten snille blixt för ett tag sedan när jag i desperation gick igenom stallets sadlar efter ngt som låg ngt sånär på min...
Svar
10
· Visningar
5 203
Senast: sused
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka