Sv: Ligger westernsadeln bra på hästen?
I´m a saddle fitter Tuss and you lost me
How is teresL who is trying too find her first western saddle suppose too make any sense out that?
Your advise which is the same as mine, i just added "use the pad combination i mentioned, go and ride".
I did not mention "Palplating The Back For Sighns Of Sorness" as it can be a little bit too much for a beginner.
I think all the good advice is falling on deaf ears or no ears, teresL is gone...bummed out by the amators expertis.
Du har redan fått många svar, en del totalt motsägelsefulla "För trång" "För vid"..... Kan inte va lätt att ta till sig detta, och när det dessutom uppstår mer eller mindre vassa diskussioner om vem som vet mest och bäst, mellan rådgivarna här i tråden... Jag sticker ut hakan och påstår att det är helt omöjligt att bedöma utifrån några bilder. Ingen duktig sadelprovare i världen skulle våga bedöma utifrån enbart foton. Du måste rida i sadeln, känna efter, titta på svettningarna, se hur hästen verkar fungera med sadeln etc etc etc. Men de vanligaste problemen (min egen erfafenhet + andras) är att sadlarna är 1) För smala över bogpartiet, så att de inte kommer ner utan ligger "ovanpå". 2) Att de är för vida över bog/mankpartiet, så att de ramlar för långt ner och antingen trycker på manken eller tar i bogbladen eller både ock,3) att bomdelarna "bladen" är för spetsigt eller för trubbigt vinklade utefter själva ryggen, så att sadeln i det första fallet bara ligger an med kanterna på bombladen på "sidan" av ryggen (där ryggen mer och mer börjar välva sig ner mot revbensbådgen) och i det andra fallet att sadeln inte ligger an mot ryggen utan mer som en rak platta (svårt att beskriva). 4) det som jag själv har störst problem med; sadeln lägger sig i brygga - ligger på fram och bak men inget mitt emellan...Då kan den vara både för trång, för vid, för spetsigt vinklad, för lång, för "skålad" långst med bladen, eller för rak, eller till och med att hästen är överbyggd bak (som min ena just nu) Sen kan riggningen sitta fel, så att sadeln drar sig framåt vid ridning.... Personligen ogillar jag när man uttalar sig nedsättande om andras sadlar. Typ "Billig skitsadel..." "Skräpsadel" etc etc... För det första så kan man faktiskt ge betydligt mer konstruktiva råd och det kan upplevas nedsättande av trådskaparen, för det andra så behöver inte en billigare sadel vara en katastrof. det beror på flera saker, tex hur mycket man rider i den etc etc.. Tack för mig! ;-)
I´m a saddle fitter Tuss and you lost me
How is teresL who is trying too find her first western saddle suppose too make any sense out that?
Your advise which is the same as mine, i just added "use the pad combination i mentioned, go and ride".
I did not mention "Palplating The Back For Sighns Of Sorness" as it can be a little bit too much for a beginner.
I think all the good advice is falling on deaf ears or no ears, teresL is gone...bummed out by the amators expertis.