Ligger westernsadeln bra på hästen?

Sv: Ligger westernsadeln bra på hästen?

Du har redan fått många svar, en del totalt motsägelsefulla "För trång" "För vid"..... Kan inte va lätt att ta till sig detta, och när det dessutom uppstår mer eller mindre vassa diskussioner om vem som vet mest och bäst, mellan rådgivarna här i tråden... Jag sticker ut hakan och påstår att det är helt omöjligt att bedöma utifrån några bilder. Ingen duktig sadelprovare i världen skulle våga bedöma utifrån enbart foton. Du måste rida i sadeln, känna efter, titta på svettningarna, se hur hästen verkar fungera med sadeln etc etc etc. Men de vanligaste problemen (min egen erfafenhet + andras) är att sadlarna är 1) För smala över bogpartiet, så att de inte kommer ner utan ligger "ovanpå". 2) Att de är för vida över bog/mankpartiet, så att de ramlar för långt ner och antingen trycker på manken eller tar i bogbladen eller både ock,3) att bomdelarna "bladen" är för spetsigt eller för trubbigt vinklade utefter själva ryggen, så att sadeln i det första fallet bara ligger an med kanterna på bombladen på "sidan" av ryggen (där ryggen mer och mer börjar välva sig ner mot revbensbådgen) och i det andra fallet att sadeln inte ligger an mot ryggen utan mer som en rak platta (svårt att beskriva). 4) det som jag själv har störst problem med; sadeln lägger sig i brygga - ligger på fram och bak men inget mitt emellan...Då kan den vara både för trång, för vid, för spetsigt vinklad, för lång, för "skålad" långst med bladen, eller för rak, eller till och med att hästen är överbyggd bak (som min ena just nu) Sen kan riggningen sitta fel, så att sadeln drar sig framåt vid ridning.... Personligen ogillar jag när man uttalar sig nedsättande om andras sadlar. Typ "Billig skitsadel..." "Skräpsadel" etc etc... För det första så kan man faktiskt ge betydligt mer konstruktiva råd och det kan upplevas nedsättande av trådskaparen, för det andra så behöver inte en billigare sadel vara en katastrof. det beror på flera saker, tex hur mycket man rider i den etc etc.. Tack för mig! ;-)

I´m a saddle fitter Tuss and you lost me :confused:
How is teresL who is trying too find her first western saddle suppose too make any sense out that?

Your advise which is the same as mine, i just added "use the pad combination i mentioned, go and ride".
I did not mention "Palplating The Back For Sighns Of Sorness" as it can be a little bit too much for a beginner.

I think all the good advice is falling on deaf ears or no ears, teresL is gone...bummed out by the amators expertis.

menar att du bara genom bilderna kan avgöra om sadeln passar??? Det menar du väl ändå inte, va??? När det gäller padding så tycker jag, som ändå försökt i några år ;.) , att det är svårt...Lätt att det blir för mycket här och för lite där. Paddning är nog en konst i sig, och jag tror alla helst vill hitta en sadel som passar utan det problemet...Sen går det inte alltid... Bättre å köpa häst till sadeln ;-)

Jadu... jag som inte är jättebevandrad inom westernsadlar fick ut mycket mer av Tussemajas inlägg än av dina. Så visst kan säkert både TS och andra som är nya inom westernsadlarnas värld make a lot of sense out of it.

Läs igen vad jag skriv #17, och ta en titta på sadeln främifrån.

Jag kan håla med Tuss, köpa häst till sadeln, hästen kan brytta ben, dö av kolic, en bra sadel har kan du har hela livet...men vilken häst? vilken sadel?

Du kan aldrig få The Perfekt Saddle Fit, det är därför padding konst är så viktig och det var därför jag lagt ner så mycket tid i Till-Padding i mina kurser.

Du kan aldrig få The Perfekt Saddle Fit, det är därför padding konst är så viktig och det var därför jag lagt ner så mycket tid i Till-Padding i mina kurser.

Vad jag alltid fått höra (av ååååtskilliga sadelprovare) är att en dålig passande sadel INTE kan korrigeras med paddar. Givetvis kan en buildtup-pad som bygger på rätt ställe hjälpa något, men ligger sadeln helt åt helvete, spelar det ingen roll..
Jag tycker att det är jäkligt tråkig attityd från "någons" sida att tro att man vet allt och att andra inte vet någonting.. Lägg ner - du är inte störst, bäst och vackrast.. Säger du att du är en vuxen kvinna med erfarenhet, så beté dig så med! (Väldigt OT, men nu kan jag inte va tyst längre.. :mad:)

Vad menas med förliten? För liten i sin helhet, alltså att hon borde ha typ en 17,5 " eller att den är för liten = för smal i bommen? Eller för liten = för smala bossor/anläggningsyta?

Jag tycker det är sjukt tråkigt när amatörer svarar på denna tråd. Jag vill ha svar från någon kunnig person som har stor erfarenhet av sadelutprovning, inte någon vanlig hästmänniska som gissar.

Varför ställer du frågan på buke då? Bättre att kontakta en sadelprovare.

Jag tycker det hörs MYCKET tydligt, att någon kommer från landet "over there" :angel:. Den här - Störst, Bäst och Vackrast attityden är något som vi svenskar över lag har väldigt svårt för. Landet lagom kallas vi ju inte för utan :D

Iaf, bästa sättet (tycker jag) att "se" om sadeln passar, är att känna efter. Lägg handen mellan sadeln och hästen, och så låter du hästen skritta. Det känns ganska tydligt huruvida sadeln är för liten och klämmer, särskilt vid bogpartiet. Du kan även försöka trycka själv på sadeln, och hästen står still, men i rörelse känns det på bästa sätt. Då känner du även om du inte får kontakt över ryggen, eller om sadeln "kränger" och därigenom vara för stor och åstakommer skav pga det.

En westernsadel skall inte "ridas in", för att passa hästen.

Att en sadel tex har stl 16 el 17" har inget med storleken på bommen att göra, bara hur stort sätet är!

Billiga sadlar kan också passa, kruxet är bara att hitta hästen som den passar till :p

Att den dyrare sadel oftare passar fler hästar, beror främst på kvalitén på bommen. En flexbom är ju att föredra, men då blir ju sadeln också ofta väldigt dyr. Å andra sidan kan du byta häst flera gånger, och fortfarande använda samma sadel :bow:

Ett bra köp är en medelklass sadel (12-18000:- ny pris), som är några år gammal. Dock bör man ju få möjlighet att prova en sådan på hästen innan man slår till, alt ha möjlighet att lämna tillbaka. Att bara fråga efter måttet mellan choncos räcker generellt inte, då det kan skilja mycket i storlek iaf. Dessa sadlar passar sällan "alla" hästar, utan man får prova sig fram - dock har de oftast en mycket bättre kvalité på både bom och läder, än en billigare ny.

Att rådfråga en sadelprovare är ju ett bra alternativ, om möjligheten finns. Tänkt dock på att det inte finns någon garanti att en sådan faktiskt kan sin sak, samt ofta har ett egenintresse av att få en sadel såld.

Senast ändrad:

Vad jag alltid fått höra (av ååååtskilliga sadelprovare) är att en dålig passande sadel INTE kan korrigeras med paddar. Givetvis kan en buildtup-pad som bygger på rätt ställe hjälpa något, men ligger sadeln helt åt helvete, spelar det ingen roll..
Jag tycker att det är jäkligt tråkig attityd från "någons" sida att tro att man vet allt och att andra inte vet någonting.. Lägg ner - du är inte störst, bäst och vackrast.. Säger du att du är en vuxen kvinna med erfarenhet, så beté dig så med! (Väldigt OT, men nu kan jag inte va tyst längre.. :mad:)

:bow: :bow:

Blev riktigt förbannad när jag läste tråden faktiskt. Jösses! Undrar om människan driver någon utprovningsfirma här i Sverige, hade varit rätt trevligt att veta vem man inte ska anlita i så fall... Låter som ett typiskt exempel på mycket snack och liten verkstad.

TS:

Den sadeln hade jag faktiskt valt bort. Den ser inte ut att ligga något vidare alls. Skulle tro att det är av större värde att du åtminstone försöker att hitta någon som är duktig på sadlar för att känna och klämma. Du har ingen ryggkunnig veterinär som läst och forskat mycket om sadlar i närheten? Hade en sådan där jag bodde innan som man kunde diskutera med.

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 155
Senast: Lavinia
·
T
Utrustning Min fina foderhäst är en shagyaarab på 17 år, och jag tror aldrig hon har haft en sadel som ligger okej. Har såklart gett henne mycket...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: Liten
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 457
Senast: Rimfaxe
·
Western fick en liten snille blixt för ett tag sedan när jag i desperation gick igenom stallets sadlar efter ngt som låg ngt sånär på min...
Svar
10
· Visningar
5 203
Senast: sused
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka