Ligger westernsadeln bra på hästen?

Sv: Ligger westernsadeln bra på hästen?

Herregud lefthill finns det något stopp på din dryghet?
I tråd efter tråd skall du försöka snärta till så många som möjligt i ansiktet för ingen annans kunskap eller erfarenhet är värd vatten ens och ständigt vet du bäst .
Jag är fullt övertygad om att flertalet på detta forum ar mycket färsk och fin kunskap samt gammal och ingrodd erfarenhet, inte bara du.

Trådskaparen:
Sadeln passar inte hästen. Den kommer få än värre ryggproblem. Ta TILL dig råden du redan fått i tråden.
Varför skall det vara så jäkla prestigebetonat?

Jag håller med, ska ofta verka bättre än andra.

För övrigt håller jag med flera andra i tråden ,sadeln ser inte ut att passa av flera anledningar. Det tycker jag TS borde ta till sig.
Det bästa vore en sadelutprovare, om det inte finns att ta ut så finns det så man kan skicka in grejer som man formar efter ryggen. Jag tycker man ska göra det bästa för hästen, och det är att ta prof hjälp om man inte har kunskap nog att se själv vad som passar och inte.

Med en blick på en bild kan du bedöma om en sadel passer eller inte, ok, då undra jag hur du kan vet det?
"egen erfarenhet säjer du"....ok, då fråga jag hur gamle är du och vad är det för egen erfarenhet?

Och vad vet du om det?

Vi är ju flera här som anser att sadeln inte ligger som den bör göra.

Haha en tjej lägger ut en fråga på ett forum då får ju hon såklart räkna med att vi som svarar är lekmän och att man svarar utifrån hur det ser ut på BILDERNA, självklart är det bästa att ta ut en sadelutprovare.

men du tycker att DU kan bedöma hur sadeln ligger tydligen? Hur kommer det sig att du kan men inte jag då?.

Jag har hållt på med hästar hela mitt liv, men det har du fan inte ens något med att göra:grin:

Inte säkert det finns non i hennes området därför komma hon hit.
Som jag kan se sadeln sitter bra, det jag grunda på är "bridging" hästen verka lite kort, om det vissa lite mellan rum kan ett militär vikning i mitten lösa problemet.

Hoppas du skämtar, för här skriver du ju själv att du tycker sadeln ser ut att passa, hur var det nu.... det gick inte att bedöma utifrån bilder?:devil:

Tyckte det såg ut som en 7/8 rigging, är det det skulle jag nog iaf prova en full, men det beror ju på sadeln i sig med.

Det jag menar med billig sadel är de märkeslösa som finns att köpa runt om i Sverige, de flesta vet ju vilka de vanligaste är så jag nämner inga butiker. Visst finns det hästar de passar, men de är nog lätträknade. En sadel som säljs för 2-4000 kr kan inte vara något gedigen alls..

Det var jag som infört Saddle Fitting till Sweden, och yes jag kan se om en sadel är såpass nära att den kan passa eller nej....det finns ingen marginal för tillpassning.

När jag hör non ger sånt bestämd råd till andra om hästvård, häntering eller utrustning och jag vet så mycket kundskap kan dom inte har med tänken på deras klena åldern, då tänka ja"right, the experts have spoken :grin:

Alla säjer samma som du and that makes it right.....George W. Bush was elected by majority vote...Hitler, Stalin, Mao Su Tung, Pol Pot, they all took power by popular concent, kinda tells you the intelagence of the majority.

Men bara för att man är ung betyder det inte att man inte har mycket kunskap. Det finns utbildningar också.

Man behöver inte vara så präktig.

Hahaha kan inte göra något annat än skratta åt dig..

Införde saddel fitting i svergie? Jovisst tror det när jag får bevis. En 25 åring kan ha betydligt mer kunskap än en gammal gubbe tex, har inget med ålder att göra.

Hi ZaN:
Kan vara en Full-Double in the 7/8 position;)
Billig, jag vet det kan komma in non en staka model, som jag sa en undersökning skulla hjälpa.
Det som få mig att tro den är inte non biliga skit från india (jag kan har fel) är foderet på undersiden och hur formen sätter sig ner över sadel sättet.

Vi måste gjöra skillnad om "billig och inexpensive"
Cordora Synthetic Saddles med en RALIDE TREE är väldig popular bland Trail, Pleasure och Endurance Riders! dom coster $250-$350.
Har sett dessa Wade Saddles för 20.000-30.000sk som har förstört hästens boger.
The price is relative only if it fits the horse and your _ss:D

Hi ZaN:
Kan vara en Full-Double in the 7/8 position;)
Billig, jag vet det kan komma in non en staka model, som jag sa en undersökning skulla hjälpa.
Det som få mig att tro den är inte non biliga skit från india (jag kan har fel) är foderet på undersiden och hur formen sätter sig ner över sadel sättet.

Vi måste gjöra skillnad om "billig och inexpensive"
Cordora Synthetic Saddles med en RALIDE TREE är väldig popular bland Trail, Pleasure och Endurance Riders! dom coster $250-$350.
Har sett dessa Wade Saddles för 20.000-30.000sk som har förstört hästens boger.
The price is relative only if it fits the horse and your _ss:D

Att en dyr sadel förstör hästens bogar har inte med priset att göra utan med den som lägger på sadeln på hästen naturligtvis.
En sadel kan passa eller inte passa oavsett pris.

Enligt min erfarenhet, jag är inget proffs men jag ser bättre när en sadel ligger otroligt dåligt än otroligt bra, så ser TS sadel tyvärr väldigt fel ut för hennes häst. Det har inget med priset att göra.

I just said that!

teresaL har lämne rummet, har nog trottnad med alla buka amatör/expertis negativ inställninger.

Känna flera av er som kan inte få ördening på eget sadel problem.

Jag förstår inte varför du inte tar hjälp av en sadelutprovare? Det är omöjligt att säga om sadeln ligger bra eller inte genom att kolla på några bilder, utbildad eller ej. Det är sjukt tråkigt i mina ögon!

Lättare sagt än gjort när det knappt finns några!

Du har redan fått många svar, en del totalt motsägelsefulla "För trång" "För vid"..... Kan inte va lätt att ta till sig detta, och när det dessutom uppstår mer eller mindre vassa diskussioner om vem som vet mest och bäst, mellan rådgivarna här i tråden... Jag sticker ut hakan och påstår att det är helt omöjligt att bedöma utifrån några bilder. Ingen duktig sadelprovare i världen skulle våga bedöma utifrån enbart foton. Du måste rida i sadeln, känna efter, titta på svettningarna, se hur hästen verkar fungera med sadeln etc etc etc. Men de vanligaste problemen (min egen erfafenhet + andras) är att sadlarna är 1) För smala över bogpartiet, så att de inte kommer ner utan ligger "ovanpå". 2) Att de är för vida över bog/mankpartiet, så att de ramlar för långt ner och antingen trycker på manken eller tar i bogbladen eller både ock,3) att bomdelarna "bladen" är för spetsigt eller för trubbigt vinklade utefter själva ryggen, så att sadeln i det första fallet bara ligger an med kanterna på bombladen på "sidan" av ryggen (där ryggen mer och mer börjar välva sig ner mot revbensbådgen) och i det andra fallet att sadeln inte ligger an mot ryggen utan mer som en rak platta (svårt att beskriva). 4) det som jag själv har störst problem med; sadeln lägger sig i brygga - ligger på fram och bak men inget mitt emellan...Då kan den vara både för trång, för vid, för spetsigt vinklad, för lång, för "skålad" långst med bladen, eller för rak, eller till och med att hästen är överbyggd bak (som min ena just nu) Sen kan riggningen sitta fel, så att sadeln drar sig framåt vid ridning.... Personligen ogillar jag när man uttalar sig nedsättande om andras sadlar. Typ "Billig skitsadel..." "Skräpsadel" etc etc... För det första så kan man faktiskt ge betydligt mer konstruktiva råd och det kan upplevas nedsättande av trådskaparen, för det andra så behöver inte en billigare sadel vara en katastrof. det beror på flera saker, tex hur mycket man rider i den etc etc.. Tack för mig! ;-)

Du har redan fått många svar, en del totalt motsägelsefulla "För trång" "För vid"..... Kan inte va lätt att ta till sig detta, och när det dessutom uppstår mer eller mindre vassa diskussioner om vem som vet mest och bäst, mellan rådgivarna här i tråden... Jag sticker ut hakan och påstår att det är helt omöjligt att bedöma utifrån några bilder. Ingen duktig sadelprovare i världen skulle våga bedöma utifrån enbart foton. Du måste rida i sadeln, känna efter, titta på svettningarna, se hur hästen verkar fungera med sadeln etc etc etc. Men de vanligaste problemen (min egen erfafenhet + andras) är att sadlarna är 1) För smala över bogpartiet, så att de inte kommer ner utan ligger "ovanpå". 2) Att de är för vida över bog/mankpartiet, så att de ramlar för långt ner och antingen trycker på manken eller tar i bogbladen eller både ock,3) att bomdelarna "bladen" är för spetsigt eller för trubbigt vinklade utefter själva ryggen, så att sadeln i det första fallet bara ligger an med kanterna på bombladen på "sidan" av ryggen (där ryggen mer och mer börjar välva sig ner mot revbensbådgen) och i det andra fallet att sadeln inte ligger an mot ryggen utan mer som en rak platta (svårt att beskriva). 4) det som jag själv har störst problem med; sadeln lägger sig i brygga - ligger på fram och bak men inget mitt emellan...Då kan den vara både för trång, för vid, för spetsigt vinklad, för lång, för "skålad" långst med bladen, eller för rak, eller till och med att hästen är överbyggd bak (som min ena just nu) Sen kan riggningen sitta fel, så att sadeln drar sig framåt vid ridning.... Personligen ogillar jag när man uttalar sig nedsättande om andras sadlar. Typ "Billig skitsadel..." "Skräpsadel" etc etc... För det första så kan man faktiskt ge betydligt mer konstruktiva råd och det kan upplevas nedsättande av trådskaparen, för det andra så behöver inte en billigare sadel vara en katastrof. det beror på flera saker, tex hur mycket man rider i den etc etc.. Tack för mig! ;-)

Jag håller med dig om det mesta, förutom det där med att en billigare ny sadel inte katastrof. Dom är ju billiga av en anledning och tillverkaren har sparat in på massor. Ofta är dom sneda, stela och för tunn dämpning.

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 155
Senast: Lavinia
·
T
Utrustning Min fina foderhäst är en shagyaarab på 17 år, och jag tror aldrig hon har haft en sadel som ligger okej. Har såklart gett henne mycket...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: Liten
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 457
Senast: Rimfaxe
·
Western fick en liten snille blixt för ett tag sedan när jag i desperation gick igenom stallets sadlar efter ngt som låg ngt sånär på min...
Svar
10
· Visningar
5 203
Senast: sused
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka