Ligger på i galoppen när det är många hästar

H

Häst 2004

Mitt sto, 6 år, ligger på väldigt i galoppen när vi galopperar längre sträckor ute i skogen, speciellt om det är flera hästar. Hon blir väldigt tung i handen och jag får hela tiden hålla henne hårt - annars försöker hon sticka förbi hästen framför...
Hon är lugn o sansad annars, visst kan det förekomma lite glädjesprång ibland - men än så länge inte mer än att jag klarar ut det - men just detta att så fort vi ska galoppera blir hon lång o väldigt tung och det känns som om jag inte har ngn kontroll... :crazy:
Ngn som har tips på hur jag kan träna för att få henne mer lydig i galoppen ute!

Sv: Ligger på i galoppen när det är många hästar

Finns det ingen möjlighet för dig att få rida först ibland?
Går hon att rida ut själv, skulle jag träna lydigheten ute själv, så att den funkar bra, sen kan man därifrån bygga på och ta med andra, kanske inte så många i början. Det är ju en ung individ och i regel så har dom väldigt stark flockinstinkt då de inte har skaffat sig erfarenhet och självförtoende än...men sånt kommer. Lycka till

Om hon går att rida ut på själv träna henne att lyssna på små hjälper vett ja (om hon inte redan lyssnar på det) :idea:
annars kanske du kan be att få vara först när du/ni galloperar (om hon inte drar på ännu mera då alltså)

//Michelle

Jag skulle göra en quick-fix och sätta på henne ett starkare bett när ni rider ut flera stycken. Testa att rida på det själv innan du rider ut med flera.
Du ska aldrig behöva sitta och dra i hästen och den ska inte bli så tung i munnen. Håll upp huvudet på henne och sätt på ett starkare bett och se hur det fungerar.

Har du försökt att släppa henne förresten? Hon kanske inte alls springer iväg som du tror att hon ska göra.

Hej!

Tack för tipsen!

Jag har själv funderat på det där att rida ut på henne själv och på så sätt få henne mer lydig, jag har varit ute på henne själv kortare turer och det har gått bra, har dock haft lite svårt för att få henne att gå jämnt framåt pga hon är så tittig... Men kanske inte så konstigt med tanke på hennes ålder...
Det funkar faktiskt bättre när jag rider först, hon ligger inte alls på så då, men som sagt hon är lite tittig så det blir en del stopp, men det är väl bara o träna på det!
Har fått tips om att prova hackamore på henne! Funderar på det, men provar nog i ridhuset först!

Det tycker jag är helt naturligt. Själv skulle jag inte ens drömma om att galoppera min häst med andra i skogen, han skulle få tokspel! :p Inte för att han ligger på, men han skulle flyga i luften helt enkelt... :angel:

Jag tycker inte man ska betsla upp för en sån sak, bättre att låta bli att galoppera i flock... Har hästen minsta tävlingshuvud så vill den ju göra allt för att komma förbi.

Centaur skrev:
Har hästen minsta tävlingshuvud så vill den ju göra allt för att komma förbi.

Å, nehe. Säger du det :angel:

Håller inte alls med dig där. Jag anser att en någolunda disciplinerad pålle utan problem ska klara av att galopperas tillsammans med andra.
Visst finns det hästar med löphuvud, men de ska klara av det ändå. Mina galoppörer klarar av att galoppera tillsammans med andra, det gäller bara uppfostran.

Ja, håller nog med dig där! Det måste ju, så småningom i varje fall ,kunna gå att hänga med på gallopen även att det är flera hästar!
Men det gäller nog att fostra först, dvs rida först med henne, rida ut själv osv så att hon lyssnar mera på mig!
Har ridit med gramantyglar på henne förut när hon "brallade" mkt, det kanske är ngt jag skulle prova nu också!

Kanske ha längre tyglar? Hon kanske inte orkar hålla upp huvudet och behöver ha det en bit ned. Jag segdrar aldrig min häst, hellre manar jag honom att springa väldigt fort en bit om han är "het", med långa tyglar (kontakt med munnen ändå). Sen tar jag små små tygeltag tills jag får önskat tempo.

Fast jag rider ofta ut själv. Men jag tycker ändå att det går jättebra i sällskap. Det verkar som om han drar mindre ju mindre jag drar, rätt logiskt.

Känns svårt o länga tygeln, känns som om hon ändå behöver det stödet fr mig...
Provade m hackamore i ridhuset idag, det gick inte alls :crazy: Hon satte sig verkligen på tvären, ville inte gå fram - backade - var nästan på väg o resa sig . De andra menade att det var ren tjurighet eftersom hon nu var tvungen att lyssna mer på skänkel o säte, jag tyckte nog mer att hon verkade förvirrad och liksom letade efter bettet (jag känner ju henne ändå bäst). Hon är ju känslig i munnen och då är det kanske ingen vits med att sätta på henne ett skarpare bett, i varje fall inte hackamore...

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 324
Senast: mily
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 833
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 195
Senast: Juli0a
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka