Ligger ner i boxen mera

N

nocke

Hej!
Vår ponny som är en sjuåring (D-ponny) har börjat ligga ner mer i boxen och framför allt tidigare på kvällen än tidigare. Någon i stallet sa att hon kanske är inne i en växtperiod eller är trött av någon annan anledning. Finns det några orsaker till att hästar ligger ner mer än vanligt som ni känner till? Själv har jag aldrig funderat i de banorna så jag är helt okunnig. :confused:
Undrande [nocke]

Sv: Ligger ner i boxen mera

En sjuåring ska inte ha en växtperiod så. Annars med unghästar är det vanligt att när de växer så ligger de ner med. Och visst kan han kanske växa litegrann även fas han är sju men inte i en regelrätt växtperiod.

Ligger ner mer gör de oftast för att de är trötta, och det kan bero på att de är sjuka t ex, så hur verkar han i övrigt under ridning och så?

Sen, hur länge har han stått i stallet och hur länge har ni haft honom? Det KAN vara så att han börjar känna sig 'hemma' och ligger ner mer för han är trygg och avslappnad =)

Vanligtvis har inte en så pass gammal häst sådana växtperioder, men det finns undantag. Hade ett sto som växte 3 centimeter under sommaren mellan 7 och 8 års ålder.
Men har märkt på mina hästar att dom är tröttare än vanlig nu när det stormar så mycket som det gör för tillfället.
För säkerhets skull kan du ta tempen på din häst och göra en nogrannare visitation än vanligt så att du är säker på att det inte finns något ovanligt.
Fortsätter han vara trött får man kanske be vet ta ett blodprov, men så länge han inte har temp och är pigg och glad när du rider tror jag inte att du behöver funderar så mycket på det.

Mvh

Camilla

Min pålle ligger väldigt mycket i boxen. Han ligger alltid en lång period under natten, och iofs ibland på morgonen efter maten oxå.

Han är inte trött eller så.
Just nu är han iofs halt, men han har alltid legat ner och sovit förut också.
Tror inte att det är något konstigt med det, så länge den verkar frisk i övrigt. Vissa hästar ligger ju aldrig ner i boxen.

Min 4 åring ligger oxå mycket i boxen, han lägger sig tidigare på vintern än på våren och hösten, vet inte riktigt varför men så länge han mår bra och är pigg ocg glad anser jag det inte som någon större fara.

Min är nu 7 och sen vi flyttade henne till en större box så har hon börjat lägga sig ner ofta. (till min stora förtret eftersom hon är skimmel :D )
Kan ju vara så att ponnyn känner sig bekväm och hemma i stallet. Har ponnyn inte ändrat sig för övrigt i sätt/ridning är det nog inte någat att vara ororlig över :)

Hade oxå en häst som hörde till undantagen.
Växte 2 cm mellan 7-8 års ålder, och låg då mer än vanligt. Så är det inte något annat som känns konstigt, så kan det nog vara så att din växer.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 128
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 700
Senast: Ceta
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 420
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka