Liggande häst

B

björktomta

hej
jag behöver mycket tips hur man ska göra med ett 4 årigt sto som lägger sig under ridning när det inte passar lilla fröken.
Hon kan gå jätte bra men sen kommer hon på att hon vill vila och bara sjunker ner :( . Vad gör man????
Vi har bara kommit till skritt och trav i ridningen och bara i skog och mark. Stoet ät lätt att hantera i övrigt tex vid promeneader och tömkörning. Kan dock inte longeras,men detta har jag inte lagt så mycket energi på vi båda tycker detta är tråkigt :( . Stoet är nu inte ridet på ca 6 månader pga föl men ska sättas igång lite grann nu i höst, och jag kulle behöva ligga steget före henne ifall hon testar detta knep igen. ;) Hjälp mig med bra tips
LINDA

Sv: Liggande häst

Har du någon aning om ifall hon lägger sig för att hon är uttråkad eller för att hon inte orkar bära upp dig som hon ska/inte har tillräckligt med ryggmuskler?

När en av mina förra hästar var i den åldern började hon att lägga sig ner när hon tyckte att någonting var tråkigt. Det enda tipset jag har är att aldrig låta henne få så långa tyglar att hon kan nå ner med nosen till marken. Oftast vill hästar gärna nosa lite på marken de befinner sig på för att avgöra att det är ok att lägga sig. Märker du att hon är på väg att lägga sig, genom att hon drar ner huvudet, så tycker jag det enda är att dra tillbaka, och få upp huvudet på henne igen, och skänkla henne framåt.

Och försök hitta några nya stigar att utforska ihop med henne eller annat som hon tycker är roligt.

Lycka till!

kolla så du inte har sadelgjorden för hårt... Har en kompis som hade resår sadelgjord som hon drog för hårt eller vad man ska säga, hästen tyckte det var obehagligt och la sig ner då...

Tack för svaren, hon rids barbacka och det märks att hon gör det så fort hon är lite trött eller utråkad. jag märker inte att hon drar ner huvet speciellt. Däremot att hon går en aning saktare hon liksom lägger sig i farten. Jag har provat att gå lite snett bakom henne när en kompis rider för att kunna driva på henne direkt när hon "krokar" ihop. Men det är hopplöst att se man hinner inte med.
LINDA

Låt henne aldrig göra om det, jobbigt med ovanor. Blir rejält arg och om du vet att hon gör det pga trötthet så krävs mkt lite till och sitt av sedan. Sedan gäller det ju att försöka hålla motivationen upp så hon inte vill lägga sig och sluta i tid men även att de ska lära sig att de kan ta i liite till och inte ger upp så fort de tar emot. Men det är en balansgång att bara kräva liite mer och ge mkt beröm och sedan avsluta innan det blir för jobbigt. Menar, tänk om man ALDRIG skulle kräva lite till, då skulle man inte komma så långt men jag menar INTE att du ska trötta ut hästen.

Ska försöka detta, men jag rider henna max en halvtimme och på olika ställen varje gång. Tänkte försöka rida en stund och sen hoppa av innan något krångel och göra lite gå övningar sen hoppa upp igen osv, vad tror ni om det?? kan det funka
LINDA

Jag har aldrig haft med detta problem att göra så jag skriver bara lite allmänt efter vad jag lärt mig...

Jag funderar om det kanske vore värt att försöka vänta ut henne helt enkelt...? Alltså att du sitter kvar tills hon ställer sig och direkt hon gör det så hoppar du av... Då borde hon se att det är bättre att var på fötterna för då kanske matte kliver av...

Fast det är ju under förutsättning att hon gör det bara för att hon känner för det och inte för att hon har ont...

Jag vet inte om det fungerar, jag grundar det bara på sådant jag läst från böcker...

HEJ igen , tror ni inte att hon känner att hon vunnit om man hoppar av direkt efter, fast det kanske blir tvärsom att hon tar det som positivt :smirk: , det är lite klurigt det här
LINDA

Det enda jag egentligen tänker är att du aldrig ska kliva av när hon ligger ner eftersom det låter som om hon satt det i system.... För att få dig att kliva av....

Senast ändrad av en moderator:

Vad är det för typ av häst du har?

I vilket fall som helst är hon väldigt ung och kanske inte mogen för att ridas ens "max en halvtimme" som du säger...

Orsakerna kan vara många till att en unghäst reagerar med protester av detta slag.

Tipset från mig är att ta det lite lugnare med ridningen, låt henne bara jobba med det så pass länge som du vet att hon klarar av innan "nerläggandet" brukar komma.

Jobba med ridning kanske max fem-tio minuter, sen har hon varit duktig, och lägg ner, in i stallet äta osv....

Fortsätt med promenader/tömkörning osv parallellt och vänta in när det är dags för nästa steg dvs längre ridtur....

Ju mer du arbetar med henne i övrigt(utan ridning) blir hon både mentalt o fysiskt mer förberedd för ritten.

Lägg hela tiden in små ritter, men glöm inte heller att lägga in vilodagar o pauser.

Ta det bara väldigt lugnt från början, så slipper du förmodligen att hon lägger sig,(min gissning är att hon inte orkar rent fysiskt, att man gått för raskt fram, helt enkelt), senare när hästen är mkt stark o förberedd på sin uppgift kan du börja med att hålla upp huvudet o driva på, så fort du känner att hon försöker lägga sig.

Lyssnar hon då på dig, så läng genast tyglarna, hoppa av o ge henne ledigt resten av dan!/Tolly

En "travgubbe" hade för länge sedan ett sto som alltid brukade lägga sig ned, med vagn och allt...
En dag tog han med sig fika. När hästen la sig klev han ur vagnen(tog med sig fikat) och satte sig på hästens hals. Där satt han och fika i lugn och ro, hästen kunde inte komma upp e.som han satt på halsen. När han fikat klart, ställde han sig upp, hästen oxå. Efter den dagen la sig ALDRIG hästen igen då hon tränades...
Vill hästen ligga så låt den ligga, tills du säger till att den får kliva upp... Var hans motto...

galoppirruette skrev:
En "travgubbe" hade för länge sedan ett sto som alltid brukade lägga sig ned, med vagn och allt...
En dag tog han med sig fika. När hästen la sig klev han ur vagnen(tog med sig fikat) och satte sig på hästens hals. Där satt han och fika i lugn och ro, hästen kunde inte komma upp e.som han satt på halsen. När han fikat klart, ställde han sig upp, hästen oxå. Efter den dagen la sig ALDRIG hästen igen då hon tränades...
Vill hästen ligga så låt den ligga, tills du säger till att den får kliva upp... Var hans motto...
Jag har läst många böcker med samma princip, jag tycker att det verkar hemskt logiskt men jag skulle tro att många här inne blir förbannade bara av att läsa det ;)

OLATER!!!!!!
Låt henne ALDRIG göra det!!! Dels är det en olat som gör att hon vinner över dig varje gång hon lyckas och sedan är det faktiskt farligt för dig med!!!!!! Olater och dumheter har tendens att bli värre med tiden så det är bäst att du åtgärdar detta direkt. Självklart ska du inte pressa henne och tvinga henne i olika moment utan ridturerna ska vara roliga för er båda. Men tolerera inte detta utan det är DU som är den självklara ledaren av er två.Träna NH på marken och fungerar det ska du vara ledaren även i sdeln. Fungerar det inte måste du skaffa en tränare snarast!!! Lycka till!!! :banana:

Hej
Självklart är det en olat hon har. Jag ska prova att sitta kvar när hon lägger sig men det är inte så lätt, man är ju lite rädd att bli klämd under hästen(bruknordis) Jag tror inte att jag gått så fort fram, hon rids 2 ggr veckan (före uppehållet) då hon är pigg och glad, sen leds hon i skogen/klättrar mm och däremellan tömkörs hon. Stoet är alltid ledig mellan 2-3 dagar i veckan. När hon har tränats en månad ca har hon fått vila i ca 3 veckor. Så har vi gjort sen hon var 3 och hon är 4 1/2 idag. red henne tillsammns med fölet i 10 minuter igår då gick hon jätte bra och verkade glad att få göra något kul :)
LINDA

Alt 1 hoppa av så att du inte blir klämd. Vänta sedan tills du ser att hästen är på väg upp, sätt dig på och låt hästen kliva upp med dig på (håll i dig)! Eller hoppa upp när hästen klivit upp. Fortsätt ridturen som om ingenting hänt.

Alt 2 hoppa av så att du inte blir klämd. Ryt till ordentligt och ge hästen en spark i aschlet, snabbt ska det gå. Kliv upp och fortsätt ridturen som om ingenting hänt. Sannolikheten för att du aldrig behöver uppleva detta igen är stor, då få hästar vill ta en risk liggande. Det är inte synd om hästen. Jämför en människospark med en spark av en annan häst!

Jag skulle iallafall backa "bandet" o ta det från början, istället...

Brukar ge mer säkert resultat med så ung häst(vill inte ens kalla det för "olat", det är hon för ung för),Ge henne tid, så vinner du tid...
Du vet inte vad hon får för sig när du försöker bemästra problemet medans det sker!

Bättre då att undvika problemet(för att inte befästa), och istället ta det lite från början(får man alltid göra med unga hästar)...

Jag har bara varit med om att en häst har lagt sig ner under träning vid ett enda tillfälle. Den hästen visade sig (efter böjprov utfört av veterinär) vara 2-3 grader halt på alla fyra benen. Utan böjprov syntes absolut ingen hälta alls på hästen (inte så konstigt när han hade lika ont i alla fyra benen kanske....)

Ville bara nämna detta som en liten tankeväckare, kanske hästen har ont och helt enkelt inte orkar mer. Inte så konstigt att hon verkar trött och "uttråkad" ( = smärta) innan hon lägger sig ner då!

Ta reda på varför hästen gör så!!jag menar...sitta kvar på den fast den ligger nwer???snacka om nedvärdernade mot hästen...den komemr ju aldrig att lita på dig igen om du gör så.Hästar gör inte saker för att"jävlas"utan har alltid en anledning till sitt beteende.Ta ut massör.kiropraktor eller nåt och leta rätt på "felet".Backa tillbaka som någon skre och börja om,,,hästen kanske inte förstår dina signaler osv...men snälla....tro inte att det är olater...

Har faktiskt varit med om 2 halvblodsmärrar (halvsyskon, 2 år gamla, samma ägare)som gjorde detta vid inkörning.
Dom ansträngdes alltså inte alls utan bara spändes för efter 10talet gånger tömkörning o släpa.
Direkt när första märren kände sulkyns tyngd lade hon sig ner. Vi fick bort henne och testade med syrran - samma resultat.
Ägaren som hade kört in hästar i säkert 40 år höll på att få krupp och hade aldrig varit med om något liknande. Vi garvade naturligtvis och frågade om han fött upp dom på liggsäd.
Han var inte lika road - detta var hans framtida parhästar.

Hur det gick i det långa loppet vet jag inte. Kanske någon vet ett par skimmelston från Bollerupstrakten som hette Greta o Garbo födda 87 eller 88...som gärna blev fort trötta.

Min reaktion på kallblodet i tråden hade dock varit en spark i aschlet och sen att backa lite med utbildningstakten om problemet hade kvarstått.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 867
Senast: Lavinia
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 111
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar