Ligamentskada?!

S

samlinnea

Jag undrar lite om ligamentskada.
Jag undrar var det är som händer med ligamenten vid hoven. Hur ska man gå till väga när och hur man ska börja rida igen utan att hästen haltar igen och hur länge ska rehabiliteringen pågå?
Tacksam för svar :D

Sv: Ligamentskada?!

Det bör behandlande veterinär svara på. Generellt så ska ju ligamentet läka under kontrollerad rörelse och gradvis ökad belastning, men fortfarande strikt kontrollerad. I översättning inga skutt och brall och spring varken i hage eller under promenader/ridturer.

Sakta men säkert ökas belastningen på, och om skadan är av sådan art att det kan läka, och man lyckas hålla sig på rätt sida gränsen under konv och rehabilitering så 'ska' hästen inte bli halt igen.

Hur lång rehabiliteringen är beror dels på typ av skada, omfattning och placering osv, och dels på individens läkförmåga. Det är därför man gör ultraljud med jämna mellanrum, för att bedömma hur långt i läkningen hästen kommit.

Men det är omöjligt säga att du ska göra si så länge, sen ska du göra så si länge osv. Det kan enbart behandlande veterinär avgöra efter att ha undersökt hästen med jämna mellanrum under hela konv och rehabiliteringen.

Fick du ingen information av veterinären?

Tack för svaret.
Nej, jag har inte kontaktat läkare eftersom det har blivit så mycket bättre. Min andra häst hade det men då åkte vi till en veterinär men de hittade inget, med de la en bedövning strax innan hoven och då konstaterade de att det va i hoven men mer kunde de inte göra. Vi tog kontakt med en annan vet och då sa det bara att det va antagligen ligament i hoven och att vi skulle ta det lugnt men det gick ganska fort över.
Min häst som fick det pga bråk i hagen går nu i en ganska platt hade men ganska stor. Hon busar och har sig men det blir inte värre, men det märks bara när hon har ridits ( skrittats på platt väg) fyra dagar i rad, då syns det att det är inte riktigt rent i små nedförsbackar och när hon vänder sig.
Jag har skrittat nu i drygt en månad och det var ca tre månader sedan hon skadade sig. När det syns så är det så lita att det känns inte när man sitter på men det syns lite från backen..
Kan det vara någonting annat?
Ska jag kontakta vet tycker du??

Ja jag tycker du ska åka till klinik med hästen så ni kan få säkert utrett vad det är, eftersom hon blir halt bara av att skrittas 4 dagar i rad.

Det behöver ju inte alls vara en ligamentskada i hoven, det finns ju väldigt mycket andra strukturer i hoven, så lite förvånande att en veterinär tyckte 'ligamentskada' bara för att det släckt när hoven bedövades? Men kan ju finnas mer information som inte kom fram i tråden?

Är hoven röntgad?

Inte på mitt sto. Vi har inte gjort något med henne. Ingen har tittat på henne, uton vi här hemma..Hon är inte varm elr ömmar något.
Ja som sagt det kanske är bra att kolla med vet om det är något annat. Det finns ju ganska mycket muskler och senor i benen på dem.

Vem vänta, nu hänger jag inte med?

Du har TVÅ hästar alltså, en annan häst som blev halt, hoven bedövades men första vet visste inte vad det var, en annan vet säger då att det säkert är ligamentskada i hoven.

Och så har du en ANNAN häst, ett sto? Som blivit halt för tre månader sedan (??), fått egen plan hage där hon busar osv utan att bli sämre, men blir halt av skritt i 4 dagar i rad? Och det är först senaste månaden hon blivit såpass 'bra' ens? Men henne har ingen veterinär undersökt, men du tror det är en ligamentskada i hoven?

Fattade jag rätt då? Då ska du absolut ta den till veterinären, då kan det ju vara 'vilket fel som helst' på den eg?

Hej!

Min erfarenhet av ligamentskador i hovar är inte den bästa (samma gäller för min hovis som jobbar på galoppen, dvs ser många hästar). De flesta som haft ligamentskador har inte blivit ridbara igen, utan gått med hälta till och från (om det inte varit en enkel vrickning såklart) och till slut behövt avlivats.

Ligamentskador i hovar är inte att leka med och hade jag misstänkt det på min häst hade jag definitivt sett till att få det ordentligt utrett.

/Lavinia

Vem vänta, nu hänger jag inte med?

Du har TVÅ hästar alltså, en annan häst som blev halt, hoven bedövades men första vet visste inte vad det var, en annan vet säger då att det säkert är ligamentskada i hoven.

Och så har du en ANNAN häst, ett sto? Som blivit halt för tre månader sedan (??), fått egen plan hage där hon busar osv utan att bli sämre, men blir halt av skritt i 4 dagar i rad? Och det är först senaste månaden hon blivit såpass 'bra' ens? Men henne har ingen veterinär undersökt, men du tror det är en ligamentskada i hoven?

Fattade jag rätt då? Då ska du absolut ta den till veterinären, då kan det ju vara 'vilket fel som helst' på den eg?

Ja jag har två hästar. En valack och ett sto. Valacken blev halt för tre år sedan men blev bra efter någon månad. men mitt sto har inte kollat du har rätt, men några dagar i rad går bra, så nu har hon inte haltat på ett tag, elr man kan inte säga att hon haltat heller. hon går inte rent. Hon haltade bara några dagar efter bråket. men fick gå i en hage tms en annan häst.
Sen var vi ute och gick med henne, hon haltade lite i nedförsbackar men inget mer. så vi gick med henne i en månad nästan varje dag och nu har hon börjat skrittats.

Du måste nog anlita en veterinär och inte gissa själv vad det är. Symptomen du beskriver kan vara allt mellan fång, hovböld och någon typ av skada i ben, led, sena eller ligament.
Tre månader är en väldigt lång tid att bara vänta ut en orenhet.
Risken att hästen får en bestående skada är jättestor om man inte låter vet undersöka. Hade jag varit i din sits så hade jag faktiskt kört in hästen till klinik.
Den är väll försäkrad?

Min häst hade just en sån skada förra året.

Efter sju sorger, åtta bedrövelser och drygt 3 månaders stallvila fick vi beskedet att han såg "osannolikt bra ut" på både ultraljud och röntgen. Vi väntade nästan 4 månader till innan vi satte igång honom. Han fick skrota i hagen över sommaren med vår andra häst. Sommarhage var inte att tänka på.

Peppar, peppar. Han har inga problem alls så här snart ett år senare.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 487
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2