Ligamentskada för 2.5 år sedan

Fullblodsdamen

Trådstartare
Av olika orsaker så har våran häst vilat/ridits mycket lite sen han fick sin ligamentskada.
Han är nu igångsatt och går flera dagar i veckan utan minsta antydan till problem med någonting.
Han har även hoppats lite uppsutten upp till 60 cm utan andra problem än att han är orutinerad och blir väldigt het då han tycker det är så himla roligt.

Övrigt håller han på att utbildas i grunläggande dressyr.

Då vi siktar på att kunna tävla i clear round dressyr, LC/LB i vinter och kanske debutera i LA till nästa vår/sommar.

Nu till huvudfrågan:

Om han ännu inte har visat sej bli halt eller annat av den tidigare ligamentskadan kan vi anse den utläkt och inte ge några besvär ?

Vid senaste UL och röntgen häromåret fick vi svaret att allt är helt läkt och det vara bara tuta och köra med ridandet.

Sv: Ligamentskada för 2.5 år sedan

Min häst fick också en ligamentskada för 2 år sedan. Efter 1 år blev han triangelmärkt då han markerade till och från, och veterinären sa att han kanske fungerar som promenadhäst. Jag har just börjat sätta igång honom också och han är idag helt ohalt!!! Jag kommer dock att ta det mycket försiktigt med honom. Ligament kan ta mycket lång tid att återhämta sig så att en häst stärker upp sig på 1-2 år till att bli helt ohalt är tydligen inte helt ovanligt. Så är det även för människor.

Hoppning är ju dock något som frestar mer på ligamenten så var försiktig och kolla noga hur han reagerar, så inte det ger hälta och jobba mycket med stärkande dressyr först.

Av olika orsaker så har våran häst vilat/ridits mycket lite sen han fick sin ligamentskada.
Han är nu igångsatt och går flera dagar i veckan utan minsta antydan till problem med någonting.
Han har även hoppats lite uppsutten upp till 60 cm utan andra problem än att han är orutinerad och blir väldigt het då han tycker det är så himla roligt.

Övrigt håller han på att utbildas i grunläggande dressyr.

Då vi siktar på att kunna tävla i clear round dressyr, LC/LB i vinter och kanske debutera i LA till nästa vår/sommar.

Nu till huvudfrågan:

Om han ännu inte har visat sej bli halt eller annat av den tidigare ligamentskadan kan vi anse den utläkt och inte ge några besvär ?

Vid senaste UL och röntgen häromåret fick vi svaret att allt är helt läkt och det vara bara tuta och köra med ridandet.

Efter att ha läst sista meningen i ditt inlägg så tror jag svaret redan står där på din huvudfråga. Låter för mig i alla fall oseriöst om en veternär säger att nu e det bara att tuta och köra med ridandet om det finns inskränkningar på en viss typ av ridning typ du bör undvika att hoppa hästen ex....

En häst har väldigt många ligament och alla ligament har olika funktioner så för att ens kunna uttala sig "svävande" så krävs det att det delges vilket ligament som varit skadat.

Rent generellt vid ligamentskador gäller det att man med alla kända medel avstressar det tidigare skadade ligamentet så att det inte utsätts för påfrestningar som kan stressa det och ge ett secundärt återkommande trauma.

Delvis *KL*
Precis. Min egen häst har ju också skadat ett ligament och det tar sex månader för ett ligament att läkas, rent generellt. Sen tar det lika lång tid att bygga upp hästen igen. "Tuta och kör" låter inte bra. Man får börja om ifrån början och bygga upp hästen igen, steg för steg. Lika lång tid som det tar för en skada att läka, lika lång tid tar det att få tillbaka hästen i full träning igen. Det brukar vara en bra regel.
Och även om det är 2 1/2 år sedan skadan skedde får man nog börja om helt ifrån början igen.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka