Lider hästarna av att stå inne långa nätter?

Sv: Lider hästarna av att stå inne långa nätter?

milly skrev:
ja, sådär gör ju vår stallägare också! :eek: :cry:
Så dom får stå minst 12timmar utan ett enda STRÅ att äta/pilla med!!
Det är riktigt som du skriver. En häst behöver något att pilla med. Tex halm. Det är väl inte farligt för en fånghäst?!
En häst som får stå inne mycket och länge kan få magsår, börja bita i inredningen, börja väva eller snappa luft tex.
En häst mår inte bra att stå inne många timmar och bara glo varken fysiskt eller psykiskt. Att få gå i vinterhagen när dom inte går på bete är ju helt klart bättre än att få stå inne. För fånghästen iaf.
Ta in dom kl 18 på kvällen är ju helt förkastligt också. Vi tar in mitt på dagen några timmar när det är värmebölja ute. Då får dom stå inne i det svala stallet och slippa broms tex. Kl 18 på sommaren är ju oftast en skönare värme för hästarna än mitt på dagen.
En häst ska eg äta ofta men lite. Det är svårt att göra så men det ska inte vara så många timmar mellan målen iaf och def inte utan halm. Man kan ju köpa halm och ge en tuss varje natt själv för hästens bästa om dom nu står på spån.

Men i år är det särskilt farligt tydligen för att hästar kan få fång. Antagligen pga den kalla våren.

Hästar i det fria spenderar minst 16-18 timmar med att käka enligt några böcker och artiklar jag har läst. Man ska ju försöka efterlikna det så långt det är praktiskt möjligt. Har i ett par år nu funderat mycket på detta. Senaste stallet jag hade pållan i fodrades det extremt tidigt i och hästarna gick också ut väldigt tidigt - till lerhagar med noll att äta i. Sedan gick de in vid 18-tiden och fick kvällens sista fodring.
Reagerade direkt när jag flyttade in och såg till att min häst fick lunch, har förmånen att kunna vara i stallet dagtid. Efter ett tag hakade alla på med lunch till sina hästar och vi hjälptes åt, såg då till att min häst fick även en fjärde måltid. Störst grovfoderportion på kvällen.

Problemet för min del är att pållan är allergisk. Halm och hö får henne att hosta. Hon står på dammfritt spån och hösilage. Problemet med hösilaget är att värdena är väldigt höga och jag kan inte ge hur mycket som helst. Försökte gömma morötter i bädden för att pållan skulle ha något att syssla med, men hon tyckte att den leken var urtöntig.
Så hur fodrar man sin häst då????

Apo

Nu ska ni få höra hur det är i mitt stall.
Morgonfodring och utsläpp ingår i stallhyran och utförs av stallägaren. Den går till så att han masar sig ut till stallet vid kanske nio tiden och ger kraftfoder. Sen går han in igen och släpper inte ut hästarna i hagarna förrän kl elva på förmiddagen :eek: Får morgonhöet ute.
Sen tas de andra häststackarna in vid halv åtta. Jag brukar alltid ta in mina egna hästar själv, så att dom åtminstone får vara ute till nio-tio och få sitt kvällshö så sent som bara är möjligt. När jag ger mina sista givan så har dom andra redan ätit färdigt.
Tack å lov att det äntligen är sommar och bete för mina hästar. Dom andra, ska tilläggas, är fortfarande inne samma tider. :(

Dom står alltså utan hö i ca 14-15 timmar. Finns det ingen lag mot detta?

Sova 3-4timmar? En häst sover väl bara 2timmar totalt under ett dygn, o det uppdelat på små tupplurer även dagtid. Vad jag har läst iaf, men det kanske är fel det oxå...

Jag tror inte att någon häst skulle må bra av att stå instängd på så lite yta under så lång tid, oavsett mängden mat. Hästar är gjorda för att röra sig o borde så få göra, mer än att snurra runt i en box. Men hästar är tåliga o de flesta klarar det ju men jag tvekar inte på att det sätter spår ändå. Vissa visar det ju tydligt via olater som krubbitning t.ex.

Jag har stängt in min häst en enda natt, o vilka skuldkänslor jag hade! Kunde inte somna på flera timmar, vaknade vid 5 på morgonen o gav mig genst av till stallet o släppte ut "stackarn". Då stor han i vår stoora lösdriftsbox, hade han både hö o halm, som inte tagit slut under natten. Detta var när hans exem utbröt o jag inte hade köpt exemtäcket, höll honom inne för att inte utsätta honom för nattens knott o "bitingar".

Jag tror mest på lösdrift, det är bra för hästen o bra för människan. Gynnar bägge sidor helt enkelt, förstår inte varför inte fler skaffar lösdrift :confused:

apocalypsen skrev:
Hästar i det fria spenderar minst 16-18 timmar med att käka enligt några böcker och artiklar jag har läst. Man ska ju försöka efterlikna det så långt det är praktiskt möjligt. Har i ett par år nu funderat mycket på detta. Senaste stallet jag hade pållan i fodrades det extremt tidigt i och hästarna gick också ut väldigt tidigt - till lerhagar med noll att äta i. Sedan gick de in vid 18-tiden och fick kvällens sista fodring.
Reagerade direkt när jag flyttade in och såg till att min häst fick lunch, har förmånen att kunna vara i stallet dagtid. Efter ett tag hakade alla på med lunch till sina hästar och vi hjälptes åt, såg då till att min häst fick även en fjärde måltid. Störst grovfoderportion på kvällen.

Problemet för min del är att pållan är allergisk. Halm och hö får henne att hosta. Hon står på dammfritt spån och hösilage. Problemet med hösilaget är att värdena är väldigt höga och jag kan inte ge hur mycket som helst. Försökte gömma morötter i bädden för att pållan skulle ha något att syssla med, men hon tyckte att den leken var urtöntig.
Så hur fodrar man sin häst då????

Apo

Lösdrift i gräshage :) Så kan hon alltid knapra gräs som sysselsättning för psyket och för tarmarna.

kvandi skrev:
Lösdrift i gräshage :) Så kan hon alltid knapra gräs som sysselsättning för psyket och för tarmarna.

Men DET går ju bara under sommarhalvåret... :(

kvandi skrev:
Sova 3-4timmar? En häst sover väl bara 2timmar totalt under ett dygn, o det uppdelat på små tupplurer även dagtid. Vad jag har läst iaf, men det kanske är fel det oxå...

Vad jag läst så sover de MAX 4timmar/dygn men som du skriver så sover de aldrig det i ett streck. Så på natten blir det säkert max 2-3timmar totalt och resten av sovandet sker fördelat på hela dygnet med små tupplurer.

Det verkar som många hästägare inte lagt ner tid på att lära sig om hur hästar fungerar och utgår ifrån att våra egna vanor - vi äter ju kvällsmat och sover sen i många timmar innan vi stiger upp och äter frukost. För oss går det ju bra att vara utan mat i 10-12timmar. Särskilt om man sover länge. Och vi äter några måltider per dag och kan vara utan mellan gångerna medans hästen är gjord för att äta nästan hela tiden under sin vakna tid... :crazy:

Önskar verkligen att min häst kunnat gå på lösdrift. Hur fungerar det egentligen? Jag bor i stormiga skåne där vinden ilar året runt. Hur stort är skyddet du har? Hur många hästar går tillsammans? Är det inte en massa bråk om maten? Ges kraftfodret inomhus?

Min ponny är en sådan som blir tjock av ingenting :crazy: Vet inte riktigt hur jag ska göra, jag vill ge henne mkt att äta så hon kan stå och knapra mest hela tiden men hon blir fasligt tjock av bara lite mat :S Har någon förslag?
Hon står på spån, vi får ej ha halm i hela boxen.. Men man kanske kan köpa lite halm och ge? blir dom tjocka av det med ;) känner mig okunnig just nu...

Rizto skrev:
Önskar verkligen att min häst kunnat gå på lösdrift. Hur fungerar det egentligen? Jag bor i stormiga skåne där vinden ilar året runt. Hur stort är skyddet du har? Hur många hästar går tillsammans? Är det inte en massa bråk om maten? Ges kraftfodret inomhus?

Det ska finnas ett stort vindskydd/ligghall som hästarna själva väljer att gå in till när de vill... Ofta går dom bara in o SKITER i ligghallen :p .
Hästar trivs ute - bara de har mat hela tiden och kompisar (helst fler än en). Ligghallen ska givetvis anpassa eftr antalet hästar så att alla kan få plats utan bekymmer.
Så fri tillgång på hö ska de ha. Och då blir det heller inget bråk om maten eftersom hästarna har mat HELA tiden... Finns inget att bråka om.
Kraftfoder behövs väl inte så ofta eftersom de har fri tillgång på hö MEN till de svårfödda och/eller går i hård träning räcker väl oftast att man ger EN kraftfodergiva/dag. Och det kan man ju ge närsomheslt till sin egen -t ex när man är där och har ridit.
Det ska alltid finnas stallplatser även på en lösdrift till eventuella sjuka/halta hästar och gärna också för vår skull också där vi kan ta in hästen och göra iordning den för ridturerna eller liknande.

Min har gått på en LITEN lösdrift förut, en "tillfällig" som vi gjorde iordning till dom till den vintern. Ligghall med halm till två stora hästar och en liten shettis. Och en stor hage. De trivdes bra, gick sällan in i ligghallen (kanske på natten?).
Men sen dess har hon stått på stall... Nu äntligen har jag fixat en riktig lösdriftsplats till henne på en stor gård! Så nu ska hon inte behöva stå på stall längre. :smirk: Där är det fri tillgång på hö och det finns stall och boxplatser om man skulle behöva det nån gång.

-Stella- skrev:
Min ponny är en sådan som blir tjock av ingenting :crazy: Vet inte riktigt hur jag ska göra, jag vill ge henne mkt att äta så hon kan stå och knapra mest hela tiden men hon blir fasligt tjock av bara lite mat :S Har någon förslag?
Hon står på spån, vi får ej ha halm i hela boxen.. Men man kanske kan köpa lite halm och ge? blir dom tjocka av det med ;) känner mig okunnig just nu...

Jättesvårt! Men det som gäller för våra lättfödda hästar (jag har en nordis) är att försöka hitta HÖ som har LÅGA värden och/eller byta ut stora delen av höet till ätbar halm. (vissa halmsorter gillar inte hästarna att äta)

Hö brukar innehålla ca 7-9MJ (vanligast är 8MJ) och dessutom protein i varierande mängd (ca20-70g/kg). Halm innehåller bara ca 5MJ och ingen protein alls!

-Stella- skrev:

Det är klart att dom får lite mage av halmen. Det är ju ingen näring i det. Jag har bl a en lättfödd fjording så jag vet. :)
Men ibland kan det vara bättre med lite mage än att hästen själv mår dåligt i psyket.

SkorpSmulan skrev:
Nu ska ni få höra hur det är i mitt stall.
Morgonfodring och utsläpp ingår i stallhyran och utförs av stallägaren. Den går till så att han masar sig ut till stallet vid kanske nio tiden och ger kraftfoder. Sen går han in igen och släpper inte ut hästarna i hagarna förrän kl elva på förmiddagen :eek: Får morgonhöet ute.
Sen tas de andra häststackarna in vid halv åtta. Jag brukar alltid ta in mina egna hästar själv, så att dom åtminstone får vara ute till nio-tio och få sitt kvällshö så sent som bara är möjligt. När jag ger mina sista givan så har dom andra redan ätit färdigt.
Tack å lov att det äntligen är sommar och bete för mina hästar. Dom andra, ska tilläggas, är fortfarande inne samma tider. :(

Dom står alltså utan hö i ca 14-15 timmar. Finns det ingen lag mot detta?

Ditt stall skulle jag omedelbart flytta från utan tvekan. För det första så är det ju djurplågeri med tiderna. Sedan tar du in dina senare skriver du. Varför kan du tex inte ta in dom andra också då?
För det blir ju oregelbundna tider och dom andra hästarna blir det mer synd om när dina äter på kvällen och dom andra redan har ätit färdigt.

Hon är redan rund om magen :crazy: efter vinter liksom... Vi har ett ganska grovt Hösilage som vi ger hästarna ... det tar längre tid att tugga... finns det någon halm som har dåliga värden man kan ge så hon har att tugga längre? Kanske att strö ut halm i spån bädden så hon har att leta efter ?

Hon får första maten vid 07.00
Äter till Ca 08.00-08.30
Går ut vid 08.30 - Ute i hage där det finns lite gärs att knapra på, hon har något att tugga på hela tiden.
Kommer in vid 14.00 äter Lunch , äter runt i en 1 h
Vid 16.30 får dom mat igen.
släpper ut Hästen i hagen mellan 16.00 och 18-19.00
20.00 sista maten. Hon äter i ca 2-3 h på sitt hösilage och då är kl.mellan 22 och 23 och då står hon ju i ca 8-9 h utan mat :cry:

Själv tycker jag att hästarna är ute för lite i hagen men svårt att ändra på :crazy: då den som bestämmer har sina hästar i små fållor och de går ute max 3 h om dagen...

milly skrev:
Men DET går ju bara under sommarhalvåret... :(

Nej, det går året om! Gräs finns det alltid, inte för att hålla näringsvärdena uppe, men för att hålla sysselsättning för psyket o för magen. Våra hästar har gräs o betar året om, trots att det är torrt o knaprigt eller fruset eller blött o gud vet vad, på vintern :) Är det snö ute skarpar de fram gräset o käkar ändå :)

Rizto skrev:

Min ridhäst har under vintern stått i lika stormiga halmstad o det har gått utmärkt. Vi hade ett treväggskjul, men hästarna(5stk) stod där bara när det var nyhalmat (*mums*) eller när vi lade höet där. De sökte alltid skydd bakom en rishög, bakom en liten kulle inne i skogen. Bråk om maten beror ju på hästflocken, inte på lösdriften. Jag har varit med om att min häst haft svårt att komma till, om man inte tänker på att fodra med större mellanrum mellan högarna, men det beror på att han var lägst rang o de andra vallackerna kände sina positioner hotade. Men han fick äta med de "högsta hönsen", dvs stona, utan problem.

Kraftfoder har jag gett i samband med de dagliga besöken, efter ridturerna. Nu står min häst i en lösdrift för två hästar, allt går prima o han trivs som fisken i vattnet med sin nya kompis. Här har vi ett riktigt stall, med fyra väggar o riktig stooor box, fryssäker vattenkopp och en finfin stallgång med mkt plats. En reservbox finns om det behövs. Ett perfekt lösdriftsstall helt enkelt.

Ang. kraftfoder, min kusin har sina oxå på lösdrift. Hon fodrar alla hästarna kraftfoder samtidigt o vaktar så att de håller sig till sina hinkar. Det fungerar fint.

Så fort jag bara hittat ett eget hus ska jag flytta. Saken är den att det var bättre förr. Då kom dom ut kl åtta varja dag. Och jag har pratat med stallägaren om att släppa ut dom tidigare och han lovar att göra det men gör det inte ändå. :mad:

Angående dom andra hästarna så kan jag inte göra något åt det. Det är personen som äger hästarna som vill att dom ska komma in så tidigt. Jag har erbjudit mig såå många gånger, men han vill inte. Så det tycker jag inte är mitt problem.
Men det är hemskt. Man borde ha en lag att visa, för lagar följer dom...

kvandi skrev:
Nej, det går året om! Gräs finns det alltid, inte för att hålla näringsvärdena uppe, men för att hålla sysselsättning för psyket o för magen. Våra hästar har gräs o betar året om, trots att det är torrt o knaprigt eller fruset eller blött o gud vet vad, på vintern :) Är det snö ute skarpar de fram gräset o käkar ändå :)

He he. Det går då inte här uppe :smirk: Då får dom gräva djuuupt.

hästarna har ju ett tuggbehov
de mår inte bra psykiskt av att vara utan mat för länge, då kommer ovanorna
ju mindre tid mellan fodringarna desto bättre för hästen :)

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama