Blackberry

Trådstartare
Hejsan!
Nu efter ett par år som travskötare känner jag mig redo för licens:D Men problemet är det att mina "hemma banor" Örebro och Färjestad inte verkar anordna några licenskurser mer än en gång om året :cry: Ni som har licens (A - F eller Montè) hur gjorde ni?
Och behöver tävlingsdressen redan vara godkänd och klar innan man går kursen?

Tack på förhand!:)

Sv: Licens

du får ringa respektive sekretariat tycker jag o fråga....jag är så gammal att jag fick bara licensen rakt av... och Uno Swed intygade att jag kunde sela en häst :angel: :D

Menar du tränar- eller körsvenslicens?
Örebro drar igång sin körsvenslicenskurs den 2 november, Färjestad vet jag inte när de kör nästa gång.

Nej, man behöver inte fixa tävlingsfärgerna innan kursen ens är klar. Det går fint att göra det när man redan har gått kursen.

2 november på Örebro kanske jag ska sikta på då!:D det är alltså körlicens jag ska ta. Kan man även ta F -licens på dessa kurser?

Och nu när jag ändå är igång med mina frågor... vad innebär körsvenskrav kat. 4. ? Har det någonting med typ av licens att göra? ;)

det står längst fram i propparna vad licenserna innebär...jag menade tränarlicensen för mig själv och inte körlicens

Jag tog mitt F-licens i en körlicenskurs. Och angående körsvenskraven, kat. 4 menas med vilka kuskar som få köra licensen. Jag har bara kört 1 lopp och tillhör därför kat. 4. När du är klar med ditt licens och fått ut det och kan köra lopp tillhör du kat. 4 tills du har kört 25 lopp, då går du upp en kategori. En kusk som tillhör kat. 1 kan köra lopp där de står "Körsvenskrav kat. 4" men en som tillhör kat. 4 får inte köra i ett lopp med "körsvenskrav kat. 1".. Hmm, flummigt inlägg men jag hoppas du förstår hur jag menar.

Angående dressen så måste den vara inreggad och godkänd innan licenset löses ut, behöver alltså inte vara klart innan kursens start.
Dom flesta banor har körlicenskursen 1 gång per år så de är inget ovanligt med varken Örebro eller Färjestad.

okej:D tror att jag förstår hur du menar. Om jag ex. tänker ta F -licens och efter att ha kört mitt först lopp så kan jag köra kat. 4 också? (eller så fattade jag fel;) )
Men vad jobbigt att det bara hålls en kurs om året! :/ Trodde att det anordnades fler.... är det lika sällan med montè kursen? hmm :grin:
Tänkte höra också om det är så att provloppen måste köras med varmblod? Jag har nämligen bara kallblodstravare i stallet... och i så fall kan man "hyra" ett varmblod? ;)

Du måste själv fixa en häst som du kan använda i licensloppen. Tror inte att de ska vara något problem att använda ett kallblod, säkrast att fråga kursledaren innan start! Tänk då på att hästen måste vara inom startbar ålder samt vara kvalad. Montékursen går samtidigt som körlicenset bara det att de körs två separata lopp om de finns tillräckligt med deltagare. Annars brukar dom slå ihop både montén och sulkyn, så de behöver du inte oroa dig över.

Nej, så fort du fått ut ditt licens, oavsett om du kört något lopp eller ej, så tillhör du kat. 4 tills du har kört 25 lopp. Mer info kan du få på http://www.travsport.se.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 547
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 469
Senast: Cämz
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 527
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka