Liberace 1087

_Peplis_

Trådstartare
Såg annonsen på honom i Stallboken, mkt snygg hingst.
Någon som vet nått om den?
Vad har den gett hitintills?
Bara stammen med Capitol och Landgraf är ju en "merit" i sig.
 
Sv: Liberace 1087

Han är född 2001 och godkändes i Sverige förra året, så hans första svenska årgång börjar födas när som helst! Vet inte ifall han godkändes någon annanstans som treåring, i så fall är hans äldsta avkommor ett i år.
 
Sv: Liberace 1087

Jag har träffat hingsten, och hanterat honom dagligen under en tid. Han har ett underbart psyke. Inte ett dugg hingstig. :idea:

Sen hoppar han som en gud och rör sig även trevligt.
 
Sv: Liberace 1087

Som jag tror ngn annan skrev. han hade sin första säsong i Sverige 2005. Då betäcktes mitt sto med honom och beräknad fölning är i början av maj. Återkommer då! :)

tror att han betäckt 10 ston under 2005 så några avkommor lär det väl bli iallafall...
 
Sv: Liberace 1087

Så här blev det:

dag_4_004_1149799584.jpg
!


dag_2_004_1149799293.jpg


Får se vad som sägs om honom på visningen senare i sommar...
 
Sv: Liberace 1087

Någon som vet vilken ryttare som är tänkt till L.Verkar vara väldigt fin hingst.Är han med i stimulanspaketet förresten?

barb
 
Sv: Liberace 1087

Såg honom på bruksprovet förra året.. Tyckte han skulle ha vunnit före Bleckert Boy.. Han är finare exteriört i alla fall.
 
Sv: Liberace 1087

Han borde ju kunna bli ett fint alternativ till Cardento.Tycker personligen att Liberace har en mycket finare exteriör än C.
L "hänger ihop" Bara att hoppas att stoägare hittar till honom!!

mvh
barb
 
Sv: Liberace 1087

Hittade denna hingst av en slump härom dan, han är kanske inte så marknadsförd. Tyckte han var intressant, har funderat på blodet och det var + till honom nu för färgen:D
 
Sv: Liberace 1087

Hade jag haft en större avelsverksamhet eller ett mer meriterat sto skulle jag inte tveka på Liberace, har en känsla av att han kommer att "ta över" när Cardento åker hem.. Problemet är att han inte är flyingehingst och får därför inte den extra skjutsen som de hingstarna får tack vare den enorma marknadsföringen runt dem..
 
Sv: Liberace 1087

Hingsttåget funkar o är ofta nya hingstar, sen är det en del som annonserar flitigt i alla tidningar men inte Liberace tycker jag. Man vet aldrig, han kan ju marknadsföra sig själv genom avkommorna sedan o att folk "pratar":D
 
Sv: Liberace 1087

Är detta inte lite av ett problem att Flyinge faktiskt har lite av en monopol ställning genom sina marknadsföringsresurser jmfrt med de privat ägda hingstarna.Det kanske skulle vara bra om de privata hingstägarna kunde stärka varandra,hingshållarföreningen i all ära men det verkar mest vara bråk där.Är inte övertygad om att Flyinges hingstar är så bra som deras stoantal tyder på.

barb
 
Sv: Liberace 1087

barbarella skrev:
Är inte övertygad om att Flyinges hingstar är så bra som deras stoantal tyder på.

Språngavgift efter 16 dagars konstaterad dräktighet och levande föl avgift istället för 90 dagars hjälper säkert. Gör ju det hela mycket säkrare för oss stoägare.

Sen tycker jag man är ganska kaxig om man ifrågasätter hingstar som Cardento och Quite Easy..... de tillhör de bästa vi någonsin sett på svensk mark. Kolla in BLUP, 3års, breeders eller vad du vill.

Finns många fina hingstar i avel i sverige men visst har Flyinge ett par av guldkornen.
 
Sv: Liberace 1087

Jag ifrågasätter inte hingstar som Quite Easy och Cardento!

Visst har Flyinge ett bra upplägg med sina avgifter osv.Jag tycker bara att spridningen sett till den generella kvaliteten på deras hingstar jmfrt med de privata borde varit större.Men det är ju upptill de privata hingsthållarna/ägarna att stärka varandra på ett mycket bättre sätt än vad som är läget idag.

Att ifrågasätta är inte att vara kaxig!!!
mvh
barb
 
Sv: Liberace 1087

Jag tror att väldigt många privathingstägare skulle vinna ston på att ha levande föl-avgift istället för 90-dygnsavgift.
 
Sv: Liberace 1087

Frågan är nog om de skulle ha råd med detta.Tror att det skulle knäcka sig ekonomiskt då.Tror mer i så fall på ett smidigare foster och föl försäkr upplägg,som t ex det som Agria har.Skulle vara intressant att se hur många skick Flyinge har i genomsnitt per sto,deras kostnader för samling,packn,frakt blir ju en del summerat faktiskt.

mvh
barb
 
Sv: Liberace 1087

Personligen väljer jag bort hingstar med 90-dygnsavgift och vet att jag är långtifrån ensam om det. Det finns tack och lov intressanta privatägda hingstar med levande föl-avgift!

Har du två nick?
 
Sv: Liberace 1087

Lite nyfiken på varför du har två olika användarnamn???

Och nej jag anser det inte relevant att ifrågasätta Flyinges hingstkvalite. De har haft några av de största i avel i Sverige, Utrillo, Maraton, Robin Z, Cardento, Gaspari etc Listan kan göras hur lång som helst.

Sedan att det finns privatägda hingstar som har lika mkt kvalite har inte med saken att göra och det borde ju verkligen inte föringa Flyinges hingstar.

Och varför skulle inte en hingstägare ta levande föl avg i stället??? På vilket sätt skulle det göra dem mer "fattiga".
 

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 809
Senast: vtok
·
Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 769
Senast: Maja_Kandi
·
R
Avel Blev lite fundersam när jag såg bild på en nygodkänd ridponnyhingst. På flertalet bilder jag sett ser ena framhoven minst sagt ”märklig”...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Raderad medlem 124573
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 143
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp