Lewa, vad att göra med dej?!

L

liten82

Usch vad jag känner mej frustrerad!!
Jag håller på att träna Lewa för fullt (en tik som jag tog för 1 månad sedan, 4år gammal och helt grön), men det känns som om vi inte kommer någonstans alls :crazy:

Hon är väldigt "instängd" eller hur jag ska förklara det. Hon tar inga som helst egna initiativ och så fort hon misstänker att jag väntar mej något av henne så går hon antingen och lägger sej eller så börjar hon hoppa, bita mej i händerna och fjanta.
Att tillrättavisa henne i den situationen är inte tänkbart, då skulle hon nog bli så fjantig/smörig att hon förmodligen avled :(

Hon är FRUKTANSVÄRT godisfixerad och springer gladeligen efter mej (eller snarare efter min godishand/ficka) i flera timmar men utan godis finns inte en tillstymmelse till kontakt.
Jag blir lite ställd eftersom att mina andra hundar lär sej från dag 1 att godis INTE är en muta utan en belöning.

Jag brukar också belöna all spontan kontakt, på så sätt får jag fram ett bra "fot", men eftersom att det inte finns någon spontan kontakt att belöna så blir jag lite frustrerad :confused:

Hon kan springa brevid mej, men tittar endast på fickan/handen, råkar jag vifta till lite med handen så är hon genast där :crazy:
Det känns som om hon är så j*vla fokuserad på att få godis att hon inte har en aning om vad det är hon gör.

Vad fasiken ska jag göra?!
Vart ska jag börja?!
Hon har heller ingen lust att leka så det är svårt att belöna på något annat sätt än med godis...

Sv: Lewa, vad att göra med dej?!

Hmm... Jag har ju själv jobbat väldigt mycket med min schäfertjej som inte är i närheten av vad Lewa verkar vara, men ändå en jävla utmaning.

Jag funderar på om du kanske ska ta ett steg tillbaka och börja jobba mer med hennes föremålsintresse igen, så du kanske kan få ett alternativt belöningssätt till godis.

Sen, visst det är en utmaning och man lär sig massor på att träna även sådana individer, men ibland kanske man får inse att den hunden inte är lämpad för lydnaden och göra något annat istället. Menar inte att du ska ge upp än, men ha det lite i bakhuvudet.

Vad finns det mer som hon tycker om förutom godis? Någon form av lek alls? Bada? Vad som helst som kan bli någon form av morot vid träningen. Jag gjorde så ett tag med min tjej. Hon tycker det är jättekul med agility, så jag körde det lite som belöning. La in lite hopp och tunnlar mellan momenten och hon blev då mycket kvickare.

(Oj, såg först nu din sista mening.. Hmm, ska fundera lite till.)

vänta med träningen och låt henne bli bekant med dig först. belöna med röst och smekningar när hon tar kontakt, och försök få lite egen tid med henne. jag har fått uppfattningen att du har väldigt bråttom ibland, så jag säger det igen, skynda långsamt!

vänta med träningen och låt henne bli bekant med dig först. belöna med röst och smekningar när hon tar kontakt, och försök få lite egen tid med henne. jag har fått uppfattningen att du har väldigt bråttom ibland, så jag säger det igen, skynda långsamt!

Gör som mig :-)

Du ska se vilken kontakt jag börjar få nu med min hund och inte behövt börja om nåt alls igentligen, utan kört på med lite mer krav bara

Jag anser dock att en månad är rätt lagomt för att "lära känna",jag belönar med rösten, massor, det är bara det att det sällan blir eftersom att hon sällan tar kontakt :crazy:
Jag har så bråttom som det tillåts, jag "avancerar" i den takt som det är möjligt, med Midas har det gått snabbt, med Lewa har vi knappast kommit någonstans alls.
Men jag ställer heller inga krav på henne, det vore inte tänkbart.
Då skulle hon nog gå och lägga sej någonstans och aldrig mer stiga upp :(
Jag väljer att träna så att mina hundar VILL träna med mej framför allt annat, den där kända "kravfasen" vet jag aldrig om jag riktigt kommer till... Visst, nu kan jag tala om för Midas att han faktiskt får lyssna/focusera, men det händer så sällan eftersom att träna faktiskt ÄR det roligaste han vet :D

Jag hade börjat med godis-kontaktövningar. Sätt dig på knä framför henne, ta en godis i varje hand och sträck armarna utåt. Tittar hon på dig istället för gottorna belöna. Jag kör ju med svart eller vitt, så jag hade sagt nej (inte ett NEJ!!) om hon tittat på gottehänderna.

Jag hade börjat med godis-kontaktövningar. Sätt dig på knä framför henne, ta en godis i varje hand och sträck armarna utåt. Tittar hon på dig istället för gottorna belöna. Jag kör ju med svart eller vitt, så jag hade sagt nej (inte ett NEJ!!) om hon tittat på gottehänderna.

Fast det är väl det här liten82 har problem med. Hunden gör saker så länge hon vet att det kommer en godis. Kör man kontaktövningar med godis får hon säkert lysande resulatat, för godiset är fortfarande en del av träningen.

Jag tror att TS behöver komma bort helt från godiset när det gäller träningen av denna hund, eftersom hon är så pass fixerad vid det, och istället försöka hitta alternativa belöningssätt eller saker som kan göra momenten roliga.

Ah, hemskt ledsen. Trodde hunden var för fokuserad på händer och fickor.

Fast det är väl det här liten82 har problem med. Hunden gör saker så länge hon vet att det kommer en godis. Kör man kontaktövningar med godis får hon säkert lysande resulatat, för godiset är fortfarande en del av träningen.

Jag tror att TS behöver komma bort helt från godiset när det gäller träningen av denna hund, eftersom hon är så pass fixerad vid det, och istället försöka hitta alternativa belöningssätt eller saker som kan göra momenten roliga.

Jag måste ju fortsätta att försöka locka fram föremålsintresset, för det FINNS där! Hon springer gärna runt med skor i munnen inomhus när hon är glad, och då kan man kampa med henne och så.
Men det fungerar inte alls utomhus.
Och ja, kontaktövningar fungerar bra så länge hon vet att en godis kommer, men som sagt, hon är så jäkla focuserad/"taggad" på godisen att jag misstänker att hon inte har en aning om vad det är hon egentligen gör.
Så håller jag på att shejpa henne inomhus, för att få henne att förstå att hon faktiskt genom egna initiativ kan styra över belöningen.
Det kräver också att hon släpper fokus på godisen och använder huvudet :idea:
Så tränar jag henne med knäckebröd, korv eller nåt annat gott skulle nog få henne att krypa ur skinnet :crazy:

Jag har kört massa såna grejer och det fungerar bra! Även de tillfällen jag belönar är jag SUPERNOGA med att inte belöna när hon tittar på handen/fickan.
Jag försöker också i minsta möjliga mån visa henne vad hon ska göra genom att styra med godis.
Däremot ser jag ut som ett gummiband när jag tränar med henne, försöker få henne att följa min kropp istället :D
Och jag brukar säga ifrån om hon blir jobbig och springer för mkt efter godis. Nån gång har jag "brunnit av" ordentligt (hon hoppade och bet mej i händerna= gjorde ont) :(

Senast ändrad av en moderator:

Jag anser dock att en månad är rätt lagomt för att "lära känna",

ja men frågan är om hunden tycker det är lagom. eftersom din jycke inte varit vanvårdad tror jag inte det tar lika lång tid som för mig (flera år), men en del hundar är inte lika "hej bästis" som andra, utan behöver lite tid.

att hon har föremålsintresse inne men inte ute tycker jag stärker min teori. det är ju ute som det är viktigt att hon litar på dig, och gör hon inte det blir det heller ingen kamp.

sedan hade jag varit kanska konsekvent med vad jag accepterar och inte accepterar. nafs är nono för mig och då avbryter jag all träning = slut med det roliga. jag tillåter inte heller hopp och skrik eller annat dåligt uppförande.

en tredje undran är om något har gått galet vid inklickningen? att hon har klickats in på din armrörelse istället för på ljudet? en väl inklickad hund är ju ute efter klicket i första hand, inte att armen ska röra sig mot fickan.

Min hund (matglad retriever) blev så där i tonåren, helt fokuserad på godiset. Jag valde att ta bort godiset helt. Visst blev det lite vilset ett tag, men med tiden hittade man andra alternativ som i frånvaron av godiset fick ett högre värde för hunden.

Om man säger så här, sätt en hungrig unge framför en tallrik med mat och en skål med godis. Klart ungen vill ha godis...
Sätt den hungriga ungen framför enbart en tallrik med mat och han/hon äter och är tacksam.

Jag tror inte heller att hunden är färdig med att lära känna dig eftersom hon så totalt fixerar vid godiset. Ta bort föremålet för fixeringen och kliv fram lite själv så riktar hon om intresset.

När kontakten är etablerad (du inte längre är en godismaskin i hennes ögon) om några månader kan du börja klicka med godis igen.

Eller ja... Så skulle iaf jag gjort. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka