Levnadslängd för innekatter?

I

Irre-76

Är det någon som vet vad den normala levnadslängden är för innekatter? Det vill säga om inget annat händer.
Har hört att utekatter lever längre, är det så?

Mina är bara inomhus, de har de alltid varit, ute i koppel ibland, de är nu 9 år mina älsklingar:) och jag hoppas ha kvar dom lika länge till....
Frågan är bara vad som är normalt för en innekatt i levnadsår?

Sv: Levnadslängd för innekatter?

Det borde väl snarare generellt vara så att innekatter lever längre, med tanke på att många utekatter blir påkörda eller går ett annat hemskt öde till mötes? *spekulerar*

Tack så mycket!!!
En sida jag kan visa för antipersoner att katter inte kan vara inne...
Jag menar, hundar är inne och går i koppel ute för det mesta, och det är det ingen som säger något om, de har ju också varit "vilda" en gång i tiden...

Mina blir så bortskämda med klätterställningar, motiom m.m.

Jag hittade också lite statistik över dödsorsaker för katt på Agrias sida. Hela 48% av dödsfallen var trafikrelaterade!:eek: http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/3840

Tack så mycket!!!
En sida jag kan visa för antipersoner att katter inte kan vara inne...
Jag menar, hundar är inne och går i koppel ute för det mesta, och det är det ingen som säger något om, de har ju också varit "vilda" en gång i tiden...

Jo, jag förundras också över varför det skulle vara okej att släppa ut just katter hur som helst, men inga andra husdjur. :crazy: Med resonemanget att de har ett naturligt behov att ströva fritt i omgivningarna borde vi ju också släppa ut våra hästar vind för våg.

Senast ändrad:

Läser man sedan Vägverkets statistik kan man se att ungefär 44 katter dör i trafiken VARJE DAG!

Hur skulle vi svenskar reagera om det istället hade varit 44 hundar eller 44 hästar varje dag? :crazy:

Ja du... vissa ljuger ihop vad som helst för att försöka bevisa att katter måste gå ut.

Min äldsta nu levande är 15.5 år.... :love: :love: :love:

Men det finns alltid någon antiinnekattare som drar fram någon gammal utekatt i 20 års åldern som bor långt inne i skogen som exempel på att utekatterna också minnsan blir gamla :angel: :crazy:

Mina föräldrars katt är 14 år och utekatt. Men jag tror snarare att hennes ålder beror på ren tur än att hon är just utekatt. Iofs har hon inte varit ute speciellt mycket sista åren, men ändå.

Hemsk läsning, men hittade en mystisk grej på den sidan:D

1. Trafikskada 48,1
2. FIP-infektion (smittsam bakterieinflammation, virus) 39,6
3. Symtom på sjukdom utan fastställd orsak, njure/uretär 18,1
4. Tumör i juver 9,5
5. Död 8,1 :confused:

osv...

Ja, enligt länken jag lade in så beräknar man ju en ökning av antalet trafikdödade katter till 5000 st år 2015. Vilket är fruktansvärt.

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·
Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud