leveransklar katt???

CallMeAce

Trådstartare
Är eventuellt på väg att köpa en katt som lämnat sin mamma när den var 8 veckor och har nu bott hos en familj med en annan vuxen katt fram tills idag då den är 13 veckor.
När jag var liten var det alltid tal om att kattungen skulle vara 8 veckor har jag för mig men nu handlar det om minst 12 veckor enligt några "stadgar". Så jag undrar vad detta kan ha för betydelse för kattungen vi kanske ska köpa att den lämnat mamman så tidigt? Hur påverkar det en katt, hur blir den i temperamentet osv?

Känner för den här kattungen bara för att den redan gått igenom 2 hem trots sin unga ålder och vårt hem blir alltså dess tredje.

Sv: leveransklar katt???

Riskerna med en katt som är för tidigt tagen är vanligast problem med rumsrenhet. Den kan också vara väldigt snuttig, vilket kanske inte är nått direkt lidande för katten.

ja hon som har katten nu sa att den hade haft lite problem med rumsrenheten för den ville inte gå på samma låda som den vuxna katten. men så fort de hade gett kattungen en egen låda hade det fungerat fint.

tycker synd om kattstackarn att den ska ha lämnat mamma så tidigt.
men vet du om man vanligtvis skilde ungen från mamman vid 8 veckor förr?

Ja, det var vanligt förr. Man likställde väl katten med hunden och tyckte att det funkade lika bra. Men nu har man kommit på att katt och hund inte alls funkar likadant och att katten faktiskt behöver dom där sista 4 veckorna hos mamma och syskon.
Utvecklingen går framåt :D

ja det är tur det :)
hoppas bara inte den här katten fått allvarliga men av det psykiska slaget av att ha lämnat mamma o syskon så tidigt :(

Har skrivit det förut men, har tagit hem två katter som varit 8 veckor- båda blev/är helt fantastiska katter, inag problem what so ever. Hittade en i skogen som var max 5, det enda som märktes var att hon var extremt snuttig på allt, men det var ju mest sött.

(tycker dock också att 12 veckor ska de vara)

Jag har lite samma problem, ägarna ville ge mig honom vid 8 veckor, vet fortfarande inte om vi får lov att vänta med att ta honom tills han är 12 veckor. Jag har inte hört nåt alls från ägarna sen jag frågade, hoppas de inte blev sura och nekar mig min lille skruttis! :eek:

Men jag tror att din kattunge blir en finfin kisse trots allt :)

oj! ja hoppas verkligen att de väntar och inte blev sura...:crazy:

jo ja tror denna kissen kan bli en liten pärla :) blandning mellan 50% norsk skogskatt och 50% okänd också

Nu vet jag inte om hur det är just i detta fall, men majoriteten av dom som sägs vara skogiskorsningar är inte det. Av nån underlig anledning så tror massor av "uppfödare" att såfort en katt är långhårig så är den skogis eller skogiskorsning.
Jag skulle inte ta det på allvar utan att få se stamtavlan.

jaså? oj, ja då kanske man borde be om o få se det men d blir ng svårt eftersom vi i så fall blir det tredje hemmet så dom som har kattungen nu har ju inte mamman :(

tänkte på en sak du kanske kan svara på?

om kattungen har problem med rumsrenheten betyder det då att det kommer vara näst intill omöjligt att göra den helt rumsren?
Kan det vara så?
Om du vet dvs :)

Det är svårt att säga. Det kan gå jättebra, beror lite på vad det är som gör att den inte är rumsren.
Jag levde ihop med en huskatt som inte var rumsren i 7,5 år lite drygt. Att jag stod ut var för att hon var så underbar, men visst är det jobbigt. Man får testa lite olika saker, olika sandsorter, flera lådor, byta plats på lådor osv osv osv. Endel bättrar sig när dom flyttar. Som sagt, det beror på vad som orsakar det hela.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 408
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar