Sv: Levad

Men du måste ju dosera långsamt människa :eek: , inte hälla i honom en hel flaska på en gång. :p
Har du aldrig hört vad de säger om att spela dart på pubar, nykter går det dåligt efter en öl går det riktigt bra, efter 2 prickar man bullseye som bara med, men sen går det bara utför. Så det gäller att hitta hur mcyket som är 2, det tar ju några försök, men trägen vinner. :)

*knapplån*

tänk den som ändå kunde få till det där med egna hästen någon gång...:love:

*drömmer mej ut*

Zora skrev:
Och jag hoppas att man på denna nivå inte har problem med sina hästar så att de inte kan hanteras i en kapson.

I min värld är kapson en skarp betsling, klart jämförbar med stång.

Då är det för mig inte en kapson utan en serreta. Och då är det nästan tom skarpare än en stång.

Hm...har sett serretas som både är skarpa (som tusan) och som är som en kapson. Beror ju på hur järnen ser ut.

De har ju allt ifrån tvistad "kedja" som är oklädd, till järn med taggar, till vanliga platta klädda järn = samma som kapsoner.

De två förstnämnda är...ja... *rysa* helt enkelt.

Fast jag förstår CillaW litegrann för även en mild kapson är ju egentligen en rätt skarp grej. Kapsonen påverkar nacken direkt och hästars nackar är delikata känsliga grejer. Samma gäller ju de flesta bettlösa varianter som utgår från att påverka nosryggen - grimmor också!

Tänk bara på skillnaden mellan ett halsband och en nossele på hundar. En nossele är väl egentligen himla skarp på hundar, men våra hästar de får gå med grimmor alltjämt.

Men hur skarpt något är, hänger förstås alltid på handen som håller i!

Men något jag klurade på när jag såg bilden - karln ser ut att hålla linan ganska sträckt i kapsonen, men hästen verkar inte påverkas särskilt mycket av det trycket - den varken böjer sej eller viker i halsen? (trots att ju kapsonen lär trycka bara mot ena sidan)
Är det så att det är en medveten hjälp - med vilket syfte isåfall? Eller är det så att hästen gör en sån fin levad trots att karln håller i kapsonen åt ena hållet på det viset?
Jag lutar ju åt det första - att det är en medveten hjälp, men vore klurigt att få veta hur man tänker och gör...

Jo jag håller med. Kapsonen är skarp på det sättet.

Var inte så jag menade utan menade mer att serretas finns i "plåga" format och normalt format. Egentligen inget svar just på det med skarphet på det sättet.

PAC skrev:
ser jag dåligt, men jag tycker det ser ut som om han inte heller behöver något bett i munnen på pållen alls för att vara så cool som pållen är där
eller? :o

Det har med inlärningspsykologi att göra.

Om man hindrar en individ att göra något tillräckligt många gånger så _tror den_ att det inte går...

Det kallas INLÄRD HJÄLPLÖSHET

Och handlar om varje situation vi lär hästen - hunden - barnen att de inte kan göra annat än att lyda.

Varje fysiskt hinder som vi använder för att kontrollera hästen lär den att den är maktlös och det är det som (inlärd hjälplöshet handlar om)...

En del av det här måste vi göra inom hästhållningen.
Vi måste ha hagar, vi måste ha box, eller lösdrift.
(En häst som står i box kan känna sig maktlös men det kan också en häst på lösdrift som är lägst i rang - så allt är relativt)

Sedan så är det upp till _tränarens personlighet_ HUR STOR DEL av träningen som är fokuserad på inlärd hjälplöshets mekanismer, och hur stor del som byggs på andra inlärningsmetoder.

(Dalai lama skulel väl bygga allt på possitiv förstärkning och Piaffera i halsrem, gick det inte skulle han väl säga Nähe och skita i det....)

Kottas har på Global Dressage Forum visad att man kan piaffera en häst genom att endast hålla fingret på dess nosrygg och smacka.

Hur funkar det....:confused:

Svar = Pilarer.....:cool:

En häst kan omöjligt rubba en pilar, den måste lära sig att lösa det på ett annat sätt än att gå framåt.:smirk:
FORWARD IS NOT AN OPTION

Om kottas Kunde piaffera en häst med fingert på nosryggen utan att använda sig av pilarer
DÅ skulle jag bli imponerad

Ja jag tror det.
Men man kan ju inte veta om hästen går så bra FÖR ATT de använt pilarer i inlärningen, och hästen därför har en stor respekt för tryck på noseyggen, eller om det beror på hans skicklighet.

I sammanhanget på Global Dressage Forum, med tävlingsryttare, tränare, domare osv. Var det ju riktigt talande....

Funderade - heter det inte pelarer?

Det vanligaste i Sverige är att man skriver pelarer.

En häst som är väl etablerad i piaffen kan ofta göra det med en väldigt diskret uppfångande/bromsande hjälp. När hästen väl är inne i piaffen händer det inte sällan att man kan ge slack på den hjälpen och ha hästen piafferandes kvar, utan att man för den skull har en häst som "fastnat" i piaffen, alltså den har framåtbjudningen kvar men håller piaffen i väntan på signal framåt. Det heter något tjusigt på franska. Descente des mains?

Det franska kan nån gärna få översätta det står ju i Belasiks bok, han glömde bara att alla inte kan franska...

jag är med på vad du säger, även om jag inte har personlig erfarenhet av piaff, så vet jag ju att je mer samling ju mindre kontakt, och att därmed tygelhjälpen inte är den dominanta hjälpen i en RÄTT utförd Piaff.

Men jag är nog mest impad av Cardes sätt me just piaffen

Har inte sett Carde - än. Nu bor jag ju så att det är fullt överkomligt att åka och titta, gälelr bara att karlen kommer hit.

Att Belasik inte översatt descente des mains (eller är det descente de main) beror nog på att det är ett vedertaget uttryck som är plockat från franskan, och som dessutom är svårt att översätta kort och snärtigt utan att det blir missförstånd. Men meningen är ju att man ger handen, men hästen behåller formen.

Vad gäller hjälpgivningen i piaff så är ju den väldigt flexibel egentligen, och beror väldigt mycket på hur man vill arbeta med den. I bland kan tygelhjälpen vara dominerande, i bland skänkel, och ibland sits.

Det är en superhärlig bild i Richard Hinrich bok - pållen piafferar så fint på hängade tyglar sid 94 piaffe on yielded reins

jädrans vad jag gillar den mannens sätt att sitta med pondus mellan benen på hästarna - de är sällsynta men oooh när man ser dem .... auch vad man suckar :-)

Det är en annan härlig teckning också :-) på sidan 34 "Now, just refine it all a little" :rofl: :rofl:

och så har han en get som kan göra courbetter - lilla geten Maggie :-)

men jag måste säga - det är faktiskt lite handy att de är *tilltryckta* på nosryggen med skarpare grejer - för när de är helt utan några som helst kläder och man måste flytta på dem eller lugna dem lite, är det bara att lägga handen över nosryggen exakt där, så lyssnar de genast lite bättre iallafall

ja, man kanske fattar vad jag menar :crazy:

nä :-) Dalai Lama skulle sitta med skorna på golvet och benen i skräddarställning uppe i en soffa eller så bredvid, och tänka telepatiskt till hästen och säga *piaff* och så skulle den göra det
(han sitter faktiskt bara så)

fast han har sådan otroligt lugnande inverkan att jag faktiskt tror hästen skulle känna sig jättetrygg och lägga sig och sova bredvid honom medan han pratade till den tyst och lugnt

vet inte, men jädrans vilken humor den mannen har - han är helt helt underbar

Jag hade faktiskt en utopisk tanke under kvällen - jag tänkte att min tvättäkta kinesiska Chan Shaolin Si Wushu Guan-Sifo stridsmunk Shi Xing Xue och Hans Helighet Dalai Lama ....
.... jag tänkte att jag vill se de två hantera och flyga med hästarna.
Min stridsmunk kan flyga och om han bara får studerat när hästarna gör capriolerna, så kan han flyga upp med dem samtidigt i ett synkroniserat hopp. Det vet jag att han kan.

jag är så kär i min stridsmunk ... :love:

låt mig citera honom, så får ni se vad han menar med en *enastående bedrift*

"Vägen till enastående bedrifter

Man tränar egentligen inte gong fu, det är något man får med tiden. Själva begreppet gong fu betyder nämligen "skicklighet", "förmåga" eller "enastående bedrift" i vad som helst, inte enbart kampsport.

När vi tränar shaolin gong fu tränar vi så kallade former, men det betyder inte att shaolin gong fu är dessa former. En form kan man lära sig snabbt: är du duktig kan du lära dig en eller två former per dag. Det betyder inte att du kan, eller har, gong fu.
Verklig förmåga har du först när du inte är beroende av formen i sig, utan kan agera oavsett hur motståndaren beter sig, oavsett vilken teknik eller vilka vapen han använder sig av och oavsett från vilket håll han attackerar dig. Verklig förmåga handlar också om att kunna förstå hur motståndaren tänker, att kunna vända striden.
Att lära sig allt det tar tid och kräver mycket arbete. Jag brukar säga att gong fu = svett + tid. På det viset är shaolin gong fu också en mental träning: vi tränar vårt tålamod och vår moral.

Om jag har den rätta viljan, då klarar jag vad som helst. Inte genast, men om jag verkligen vill något själv kommer jag också att ha tålamodet som krävs för att lösa problemet, eller att träna tills jag klarar av det. Men det är viktigt att det är ens egna vilja. Om du verkligen vill göra något, då går du in för det med hela ditt hjärta. Om du däremot blir tvingad att genomföra något, kommer du förmodligen bara att göra det halvhjärtat och då går det inte lika bra. Den ofta hårda fysiska gong fu-träningen kan således också ha en mental dimension, men det är till stor del upp till varje elev.

Det är många i väst som tränar shaolin gong fu enbart som en sport, men då kan man aldrig lära sig de där djupare delarna, det som finns bortom formerna. Shaolin gong fu gör kroppen stark och frisk, vilket är en förutsättning för att skapa harmoni i kroppen. Och det är bra. Men bara för att man lärt sig formerna och blivit stark och smidig är det inte säkert att man kan slå snabbt och hårt, till exempel. För att slå snabbt och hårt får man inte vara spänd i kroppen - man måste slappna av. För att ha tillgång till kraften måste man vara "rotad", det inre och det yttre måste vara i balans. Vi måste lära oss självkontroll och koncentration: först då kan vi slappna av också under kraftig ansträngning."

långt :-) men jag tycker jag ser bilden med den fina levad hästen och dess horseman framför mig när jag läser min Shaolin stridsmunk sifo Shi Xing Xue's visdomsord.

Jag tror inte hästen på bilden skulle kunna stå så om den faktiskt inte också slappnade av, och den har självkontroll och den har faktiskt också den rätta viljan för annars skulle den inte göra det i den så fina form den gör det i. Och den har styrka, den har balans och det ser nästan ut som om den har harmoni också - i allafall symmetri.

Den har gong fu! :-)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror jag :love: din stridsmunk också

De få gångerna man känner den där känslan till häst, att man inte bara är ett med hsäten utan ett med tiden, rummet, så är det ju religöst.

Man bara måste ge sig hän och koncentrera sig, svettas och sträva vidare, för att uppleva det igen.

jag vill också bara säga att jag alls inte ville förringa en prestation, (gjorde jag det så var det klumpigt)

finns han i bokform, Shi Xing Xue?

Senast ändrad:

ja alla :love: :love: :love: stridsmunken

tyvärr, tror inte han utgivit sig i bokform (alla gör inte det), men man kan se och uppleva honom live för han finns här live i Göteborg på Nordens enda Shaolin Wushu center och de har uppvisningar ibland

:d

:-)

ja, jag kan inte rå för det, men jag beundrar skicklighet i vilken konstform den än kommer - skicklighet i kombination med vänlighet

jag vill också träna upp en get :rofl:

men man måste beundra ekvilibrister och är den kombinerad med vänlighet, och tom. riktas mot en själv dessutom så blir man nästan tonåring igen:D

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: Emiro
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
553
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 163
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama