Sv: Levad
nä :-) Dalai Lama skulle sitta med skorna på golvet och benen i skräddarställning uppe i en soffa eller så bredvid, och tänka telepatiskt till hästen och säga *piaff* och så skulle den göra det
(han sitter faktiskt bara så)
fast han har sådan otroligt lugnande inverkan att jag faktiskt tror hästen skulle känna sig jättetrygg och lägga sig och sova bredvid honom medan han pratade till den tyst och lugnt
vet inte, men jädrans vilken humor den mannen har - han är helt helt underbar
Jag hade faktiskt en utopisk tanke under kvällen - jag tänkte att min tvättäkta kinesiska Chan Shaolin Si Wushu Guan-Sifo stridsmunk Shi Xing Xue och Hans Helighet Dalai Lama ....
.... jag tänkte att jag vill se de två hantera och flyga med hästarna.
Min stridsmunk kan flyga och om han bara får studerat när hästarna gör capriolerna, så kan han flyga upp med dem samtidigt i ett synkroniserat hopp. Det vet jag att han kan.
jag är så kär i min stridsmunk ...
låt mig citera honom, så får ni se vad han menar med en *enastående bedrift*
"Vägen till enastående bedrifter
Man tränar egentligen inte gong fu, det är något man får med tiden. Själva begreppet gong fu betyder nämligen "skicklighet", "förmåga" eller "enastående bedrift" i vad som helst, inte enbart kampsport.
När vi tränar shaolin gong fu tränar vi så kallade former, men det betyder inte att shaolin gong fu
är dessa former. En form kan man lära sig snabbt: är du duktig kan du lära dig en eller två former per dag. Det betyder inte att du kan, eller
har, gong fu.
Verklig förmåga har du först när du inte är beroende av formen i sig, utan kan agera oavsett hur motståndaren beter sig, oavsett vilken teknik eller vilka vapen han använder sig av och oavsett från vilket håll han attackerar dig. Verklig förmåga handlar också om att kunna förstå hur motståndaren tänker, att kunna vända striden.
Att lära sig allt det tar tid och kräver mycket arbete. Jag brukar säga att gong fu = svett + tid. På det viset är shaolin gong fu också en mental träning: vi tränar vårt tålamod och vår moral.
Om jag har den rätta viljan, då klarar jag vad som helst. Inte genast, men om jag verkligen vill något själv kommer jag också att ha tålamodet som krävs för att lösa problemet, eller att träna tills jag klarar av det. Men det är viktigt att det är ens egna vilja. Om du verkligen vill göra något, då går du in för det med hela ditt hjärta. Om du däremot blir tvingad att genomföra något, kommer du förmodligen bara att göra det halvhjärtat och då går det inte lika bra. Den ofta hårda fysiska gong fu-träningen kan således också ha en mental dimension, men det är till stor del upp till varje elev.
Det är många i väst som tränar shaolin gong fu enbart som en sport, men då kan man aldrig lära sig de där djupare delarna, det som finns bortom formerna. Shaolin gong fu gör kroppen stark och frisk, vilket är en förutsättning för att skapa harmoni i kroppen. Och det är bra. Men bara för att man lärt sig formerna och blivit stark och smidig är det inte säkert att man kan slå snabbt och hårt, till exempel. För att slå snabbt och hårt får man inte vara spänd i kroppen - man måste slappna av. För att ha tillgång till kraften måste man vara "rotad", det inre och det yttre måste vara i balans. Vi måste lära oss självkontroll och koncentration: först då kan vi slappna av också under kraftig ansträngning."
långt :-) men jag tycker jag ser bilden med den fina levad hästen och dess horseman framför mig när jag läser min Shaolin stridsmunk sifo Shi Xing Xue's visdomsord.
Jag tror inte hästen på bilden skulle kunna stå så om den faktiskt inte också slappnade av, och den har självkontroll och den har faktiskt också den rätta viljan för annars skulle den inte göra det i den så fina form den gör det i. Och den har styrka, den har balans och det ser nästan ut som om den har harmoni också - i allafall symmetri.
Den
har gong fu! :-)