Letar efter en låt!

Mabuse

Trådstartare
Snälla bukare, hjälp mig identifiera en låt som jag inte hittar!

Låten är något år gammal, ungefär, en kille sjunger till akustisk gitarr, och det är en liten gitarrslinga som upprepas, en liten melodi. Texten hörs inte så tydligt, men refrängen går något i stil med "lean on me" (möjligen något liknande, det verkar inte vara titeln på sången). Det är en lugn och rätt suggestiv låt, som har spelats mycket på radio. I refrängen är det också stämsång, och en del av texten går someday I will... nånting nånting ... Lean on me.

Utifrån denna vaga beskrivning, är det nån som får några idéer om vilken låt jag pratar om?

Sv: Letar efter en låt!

Det första jag tänker på är Gotye - Somebody that I used to know, kan det vara den?

Kan du nynna den så testa med Soundhound-appen, den identifierar låtar.

Inte någon gitarr då, om man ska vara petig. :p

Texten är inte rätt heller, om man ska vara petig, men kan låta som textraden som TS skriver. ;) Och beskrivningen med den upprepande melodin, svårt att riktigt tyda texten och stämmor i refrängen så tror jag att det skulle kunna vara den ändå. Eller så är det gitarr och rätt textrad och jag är ute och cyklar. :D

Det första jag tänker på är Gotye - Somebody that I used to know, kan det vara den?

Nej, den är lugnare, det är bara en akustisk gitarr. Och inte gitarrriff sådär som det är i Passenger-låten, utan att man plockar fram en melodi genom att plocka på strängarna. Som i Leonard Cohens Suzanne. Den är heller inte lika smörig som passengerlåten, utan mer suggestiv. Den har som sagts spelats massor på radion, så man känner absolut igen den.

Senast ändrad:

Inte så bra koll på vad som spelats på radion senaste året, men Mumford & Sons - I will wait?

Nej, den är mycket långsammare, inte country&western utan just mer suggestiv.

Jag har helt ärligt ingen aning om hur låten går, men har så svårt att släppa sånt här så jag sitter just nu och googlar efter akustiska låtar som är relativt nya och där texten stämmer in någorlunda. :angel:

Nej, som sagt heter den inte Lean on me, även om jag tycker det låter som att de sjunger så i refrängen. Den har mycket mer driv, och är, som sagt mer suggestiv. Mer Jeff Buckley - Nightmares by the sea än Michael Bolton, om man säger så.

Ähum, "nåt år gammal"? Testa med tio nästa gång... ;) Men skönt att du hittade den!

Ja, den var äldre än jag trodde! Jag hörde den för nåt år sen eller två, det är nog därför jag trodde den var nyare.

Bra där!

jag tror inte att en soundapp nånsin skulle känna igen vad jag nynnade ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka