Ava22

Trådstartare
Jag är inflyttad till Stockholm, min sambo har bott här hela sitt liv. Vi bor just nu i en fin gammal lägenhet som vi renoverat som ligger mellan skylten Alvik och Äppelviken i Bromma. Området är fint, det är nära till det mesta, men jag vill flytta snarast och det till HUS! Jag är inte en lägenhetsmänniska, jag vill ha yta, inga grannar ovanpå, under eller på sidan. Jag vill ha lugn och nära till natur.
Det är verkligen enklare sagt än gjort om man inte har fått ett stort arv eller tjänar feta pengar. Jag har inget problem att bo lite längre från stan, sambon vill gärna bo kvar i Bromma. Det går verkligen inte med huspriserna och jag känner mig instängd här.

Så nu har vi börjar kolla lite utanför. Bara norrort för sambon jobbar i Kista (har bil), jag letar fn jobb så jag är anpassningsbar. Vi ska kolla på ett hus i Vallentuna, Rickeby. Området verkar trevligt och huset har det vi eftersöker, men är lite litet. Men enligt detaljplan får man bygga ut (givetvis måste detta godkännas den dagen man gör det). Jag är sjukt sugen på att buda på det, sambon tycker det är lite för långt utanför stan. Jag känner bara panik, jag vill inte bo kvar här så mycket längre...

Jag vet inte riktigt vad jag vill med tråden, kanske gnälla av mig lite... Men gärna också få lite mer info om Vallentuna, är det en trevlig liten förort för oss och ev framtida barn? Vad finns det för andra förorter som är trevliga?

Sv: leta hus

Vallentuna och Åkersberga har bra kommunikationer in till stan och även direktbussar till Kista om man vill. Vallentuna har fått rätt dåligt rykte nu sista tiden pga en del ungdomsbråk, men jag tror inte det är så illa. Allt går ju i vågor. Upplands Väsby kan ju vara nått också att titta på? Norrort är trevligt, jag bor i Täby sen snart 4 år tillbaka och stormtrivs!!

Kan du tänka dig radhus? Det finns en hel del trevliga och förhållandevis billiga dito i Blackeberg, Vällingby och Hässelby med omnejd.

En kompis köpte radhus i Enebyberg (Täby) med bara en inkomst. Där finns det också trevliga alternativ. Hon har en stor hörntomt och har Rinkebyskogen runt knuten.

Senast ändrad:

Nu har jag väldigt begränsad koll på stockholm, men med det lilla jag har varit där och åkt runt skulle jag hellre bo längs E18 eller E4, till exempel Kungsängen, Sollentuna, Upplands Väsby. Men riktigt varför kan jag inte säga, jag har som sagt aldrig bott där eller så, det bara känns bättre än de ställen som ligger en bit ifrån motorvägarna. Snabbare, på nåt vis.

Vallentuna och Åkersberga har bra kommunikationer in till stan och även direktbussar till Kista om man vill. Vallentuna har fått rätt dåligt rykte nu sista tiden pga en del ungdomsbråk, men jag tror inte det är så illa. Allt går ju i vågor. Upplands Väsby kan ju vara nått också att titta på? Norrort är trevligt, jag bor i Täby sen snart 4 år tillbaka och stormtrivs!!

Sambon gillar inte Upplands Väsby, jag gjorde det:p Norrort blir det absolut, iom sambon jobbar i Kista, det blir lite enklare med pendling. Men jag hade gärna annars flyttat mer åt söder, Haninge och neråt. Varje km närmre Växjö gör mig gladare!

Kan du tänka dig radhus? Det finns en hel del trevliga och förhållandevis billiga dito i Blackeberg, Vällingby och Hässelby med omnejd.

En kompis köpte radhus i Enebyberg (Täby) med bara en inkomst. Där finns det också trevliga alternativ. Hon har en stor hörntomt och har Rinkebyskogen runt knuten.

Nej, radhus säger jag bestämt nej till. Jag vill ha ett fristående hus, sambo också. Annars finns det trevliga radhus, men jag vill inte att mitt hus ska sitta ihop med grannens. Det får gärna finnas en granne, men jag vill inte se denne, haha. Ja, jag är lite av en enstöring ;)

Nu har jag väldigt begränsad koll på stockholm, men med det lilla jag har varit där och åkt runt skulle jag hellre bo längs E18 eller E4, till exempel Kungsängen, Sollentuna, Upplands Väsby. Men riktigt varför kan jag inte säga, jag har som sagt aldrig bott där eller så, det bara känns bättre än de ställen som ligger en bit ifrån motorvägarna. Snabbare, på nåt vis.

Sollentuna har vi kikat på, men det blir dyrare och dyrare där, tyvärr..!

Enebyberg ligger i Danderyd :) Måste varit en bra inkomst! :)

Det är bara att kolla slutpriser på tex Booli, finns tex ganska många radhus där i ett område som sålts för 30-35 tkr/kvm senaste åren.

Fast när huset är stort blir det en ganska stor slutnota ändå. Det enda huset under 3,9 miljoner jag hittade de senaste 3 åren var under 70 kvm..

Nu kan man ju såklart klara ett 4 miljonershus på en inkomst, men om man inte har massa pengar sparade måste ju inkomsten vara ganska bra.

Nu blev ju detta både ot och lite petitesser. Men jag hade verkligen önskat att det gick att finna så billiga radhus i Enebyberg! :)

Ja vill du inte se grannarna och ändå få ett rimligt pris så lär du få leta långt ut, som du gör med Vallentuna :) Vi är också väldigt anti radhus men jag kan tänka mig kedjehus (speciellt om det innebär att jag slipper ha allt för långt till jobbet). Det verkar finnas hyfsat prisvärda i norra Hässelby. Tips ang. Vallentuna är att provåka sträckan hus - jobb i rusningstid så ni vet vad ni ger er in på.

Vi gjorde det, Kista Vallentuna, i torsdags. Runt 30 min tror jag det tog, låter kanske lite väl fort, det är vad det brukar ta minst när han åker Kista- Alvik. Det kommer ta längre tid att pendla till Vallentuna, men i dagsläget så värderar jag lite längre pendling och större hus/tomt mer än såsom vi bor idag :)

OM det finns hus i Vallatorp, Täby, så säger jag bara KÖP! Spenderade mina första 20 år i livet där och jag stormtrivdes. Bra kommunikationer, nära till Täby Centrum, bra skola och nära till bra ridskolor och stall. Kände mig aldrig otrygg eller rädd när jag bodde där. Allt var oerhört familjevänligt och mysigt. Jag säger fortfarande att jag åker "hem" till Täby trots att jag bott i Södertälje i snart 3 år.. Jag saknar lugnet, tryggheten och närheten till naturen.
I övrigt så är Vallentuna också väldigt mysigt. Om jag inte missminner mig är det en av landets mest hästtäta kommuner! Lite jobbigare att ta sig till/från men så länge Roslagsbanan rullar så är det rätt smidigt ändå. Lite mer "på landet" än Täby är det dessutom.

Bor i Sollentuna idag och ja här rusar huspriserna....
Väsby mot vallentuna hållet är riktigt fint.
Har ni kollat mot kungsängen och Bro?? Där byggs det för fullt och du har nybyggda E18 som tar dig direkt till Kista. samt pendeltåg till city.

OM det finns hus i Vallatorp, Täby, så säger jag bara KÖP! Spenderade mina första 20 år i livet där och jag stormtrivdes. Bra kommunikationer, nära till Täby Centrum, bra skola och nära till bra ridskolor och stall. Kände mig aldrig otrygg eller rädd när jag bodde där. Allt var oerhört familjevänligt och mysigt. Jag säger fortfarande att jag åker "hem" till Täby trots att jag bott i Södertälje i snart 3 år.. Jag saknar lugnet, tryggheten och närheten till naturen.
I övrigt så är Vallentuna också väldigt mysigt. Om jag inte missminner mig är det en av landets mest hästtäta kommuner! Lite jobbigare att ta sig till/från men så länge Roslagsbanan rullar så är det rätt smidigt ändå. Lite mer "på landet" än Täby är det dessutom.

I Täby verkar priserna skena iväg, precis som på de flesta ställena... Men annars verkar det fint i Täby, de gångerna vi kört förbi! :D

Bor i Sollentuna idag och ja här rusar huspriserna....
Väsby mot vallentuna hållet är riktigt fint.
Har ni kollat mot kungsängen och Bro?? Där byggs det för fullt och du har nybyggda E18 som tar dig direkt till Kista. samt pendeltåg till city.

Nej, det har vi inte, inte kollat längre ut än till Järfälla, men ska nog utöka sökning!

Igår var vi och kikade på en tomt strax utanför Vallentuna. Sambon är jätteinne på att bygga nytt. Jag är inte lika pepp på det, men vi ska ta reda på lite mer, vad det innebär, kostar mm. Tomten ligger dock grymt bra till, och det är svårt att ändra på, man kan ju sätta nästa vilket hus som helst på en egen tom :)

Min syster och hennes fästman håller precis på och bygger nytt i Vallentuna :D Om du vill kan jag kolla med henne vad det kostade?

JA! Det vore toppen, och med vilket företag de bygger hus och vilket område!:) Du kan pm:a om du inte vill skriva i tråden :)

Av någon anledning har hon fått för sig att inte svara -.- Ska dock dit i helgen och då kommer jag pressa henne på information! :devil:

Liknande trådar

Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 843
Senast: Tiffany
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar