Less på att stå uppstallad - måste byta stall igen!

Tuna

Trådstartare
Står uppstallad i ett inackorderingsstall i en storstad. Har bara haft problem sen jag flyttat hit. Ska aldrig problemen ta slut. Bytte till detta stall eftersom det var oordning och rutiner ej följdes i förra stallet. Mao hästarna släpptes ut olika tider varje dag och ibland fick de inte ens lunch. Där jag står nu funkar det bra med rutinerna fast någon/några lånar (ibland långtidslånar mao för alltid) utrustning mm. Foder försvinner också. Dessutom snackar många skit i detta stall vilket gör att det känns jobbigt att åka till stallet. Hur mycket kan man råka ut för? Vad har ni råkat ut för? Hur ser man varningssignlerna så man inte byter till ett stall med samma problem igen? Tacksam för tips på vilka problem som är vanliga och hur man undviker att flytta till ett stall där dessa finns. Desperat.
 
Sv: Less på att stå uppstallad - måste byta stall igen!

Jag tror att det viktigaste är att man först funderar på vilka rutiner som är viktigast för mig, och hur viktiga de är.
För mig personligen är det inte så viktigt om det blir lite olika tider dag för dag gällande ut- och insläpp.

I ett inackorderingsstall får man räkna med att det är många olika åsikter och viljor och det kloka är väl att inte lägga sig i alla andras rutiner.
Att det lånas utrustning och försvinner foder skulle jag ha väldigt svårt att acceptera...
Skitsnack verkar vanligt, men får väl helt enkelt försöka låta bli att lyssna. Eller, som du är inne på, byta stall.

Jag tror att bästa sättet att undvika ställen där man inte trivs, är att flytta till ett stall där man känner folk som beskrivit hur det fungerar i verkligheten.
 
Sv: Less på att stå uppstallad - måste byta stall igen!

Skitsnack och att folk stjäl foder och lånar ens prylar gör mig tokig. Tycker dock att det är mer regel än undantag i kollektivstall utan tydliga regler.

Jag står i ett litet stall där det bara är min häst och stallägarens. Allt foder ingår, även utsläpp alla dagar. Mockning och insläpp hjälps vi åt med. Hästarna har fri tillgång på hö i hagen. Bästa stall jag stått i men så trivs jag i mitt eget sällskap.
 
Sv: Less på att stå uppstallad - måste byta stall igen!

Att stå inackorderad är helvetet på jorden. Helt uppriktigt är det en tungt vägande anledning till att vi inte har häst längre.

Magkänslan är nr 1. Känns det inte bra, blir det inte bättre. Tyvärr verkar hästmänniskor vara av en rörig sort, där det ständigt blir intriger och någon parodi på "Lånarna". Det räcker med ett rötägg så blir hela stallmiljön katastrof.

Fodertjuvar och den som lånar utrustning för att inte återlämna kan få mig att se rött. Fullständigt.
 
Sv: Less på att stå uppstallad - måste byta stall igen!

Att folk stjäl foder och "lånar" utrustning är inte ok i mina ögon. Om jag ska se det ur mitt perspektiv så är rutinerna väldigt viktiga för min häst och mig. Jag stod i ett fantastiskt stall förut med hästen jag har nu som jag köpt oktober 2012. Tyvärr visade min häst sig vara överkänslig emot damm och blev tvungen att flytta till ett stall utan halm så vi fick tyvärr flytta.

I stallet där jag står nu fungerar det bra men hästarna är ute på tok för lite och i för små hagar. Detta visste jag när jag flyttade dit men hade lite panik och lite valmöjligheter. Jag trivs bra i övrigt men har bestämt mig för att flytta till nytt stall igen i slutet av månaden där jag hoppas att allt ska falla på plats. Där har dom bra rutiner, stora kuperade hagar och ordning och reda. Men vad som händer i övrigt har jag ju tyvärr ingen aning om, man får ju hoppas att det är bra folk där.

När man är och kikar på stallplats så är det ju svårt att veta hur folket som står där är så att säga. Det får man ju inte reda på från man stallar upp och kommer igång. Tyvärr så tror jag att man måste acceptera att där är något negativt i varje stall som man själv hade velat göra annorlunda eller så. Men som jag skrev tidigare så är foderstöld inte acceptabelt!

Tyvärr är det svårt och ett lotto när man väljer var man ska stalla upp. Det är i mina ögon omöjligt att veta innan hur stallet "egentligen" är. Det bästa är om man stallar upp där man känner folket sedan innan och vet vad dom går för men det är ju inte alla som har den möjligheten.
 
Senast ändrad:
Sv: Less på att stå uppstallad - måste byta stall igen!

Jag har märkt att det sämsta och det bästa hos folk kommer fram i stallet. Det bästa är att alla är där för att de tycker om sina djur och generellt vill det bästa för alla hästar samt gillar att hitta på roliga saker tillsammans då och då. Samt sällskapet och lite kul konversationer.

Det sämsta är hur provocerade vissa blir över småsaker som kan gå fel, tex att nån ny i stallet glömde ge brunte sin lilla hink med tre morötter och en liten näve havregryn som stod osynlig längst in på en egen hylla. Det kan, efter egen erfarenhet, till och med gå så långt att man är nära handgemäng för en sån sak, samt kallar varandre diverse barnförbjudna saker. (!) Samt att man får anpassa sig till rutiner som inte passar en själv och som inte är motiverade efter hästens behov utan traditioner i stallet. En annan jobbig sak är att folk ibland saknar sunt förnuft och har tex vintertäcke på hästen i 15 plusgrader och blir upprörda om man byter. Varpå en annan kan bli jätteupprörd om man inte skulle byta täcke på deras häst om vädret slår om en gnutta. Svårt att vara till lags, helt enkelt.

Nu har jag det perfekt, enligt mig. Eget stall, men har mina systrars och mammas hästar uppstallade hos mig :) Jag kan använda eget sunt förnuft och anpassa tiderna efter mitt eget liv, justera foder efter behov, byta täcken när jag tycker det behövs och samtidigt lita på att de andra använder sitt sunda förnuft när de har stallet. :) Oerhört förenklade vardagsrutiner också, anpassade efter folk med heltidsjobb :p
 
Sv: Less på att stå uppstallad - måste byta stall igen!

Alla har ju inte råd att ha eget stall och då blir man ju inackorderad om man inte ska sluta helt med hästar. Ska det vara så svårt att låta bli andras saker? Fattar inte :banghead:. Jag har blivit av med en hel del saker under årens lopp. Det bästa är att höt ingår i hyran, obegränsat.
 
Sv: Less på att stå uppstallad - måste byta stall igen!

Nä jag förstår det, och alla trivs inte heller med att ha eget, men ibland kan det faktiskt funka att ha en liten gård för nästan samma pengar som en uppstalllning plus lägenhet. Speciellt om man har fler än en häst.

För att svara lite på frågan i tråden: jag har ingen aning om vilka varningssignaler man kan se. Möjligen kan man ana oråd om någon talar illa om tidigare uppstallade eller andra som står på stallet när man är där på besök. Det kan säkert bädda för mer skitsnack där man själv kanske drabbas också.

Men jag har inte stått i så jättemånga stall själv, och de allra flesta jag stött på är supertrevliga. Men vissa är lite mer benägna än andra att ständigt hamna i luven med andra uppstallade, märkte jag i stallet jag stod i förra året innan mitt eget blev klart. :crazy:
 
Sv: Less på att stå uppstallad - måste byta stall igen!

Ja tyvärr så är det nog så att de flesta stall dras med sina små problem, dock tycker jag att det är saker som måste gå att lösa och här är nyckeln kommunikation.

Det har hänt att jag blivit av med grejer till hästarna, men mina är märkta och ofta på ett sånt sätt att det inte alltid syns. Då brukar jag helt enkelt påpeka det för personen, och de har lämnat tillbaka utan protester. Har även blivit av med foder vid något tillfälle, detta tog jag upp vid ett gemensamt stallmöte och självklart var det en person som tog illa upp och det var den vi visste hade tagit foder från mig. Men det därefter så slutade fenomenet, orsaken är oftast att en person som tar foder från andra tror inte att det märks och det är det man måste poängtera att det faktiskt märks.

Har problemen varit så stora eller om jag tyckt att andelen negativa saker har varit för stora, dvs större/fler än den positiva sakerna så har jag flyttat. Det har skett 1 gång på 19 år.
 
Sv: Less på att stå uppstallad - måste byta stall igen!

Men hur mycket tycker ni man ska tolerera? Jag tolererar inte att folk snor saker. Däremot brukar jag slå dövörat till skitsnacket. Vilka problem tolererar ni eller iaf hur har ni lärt er att leva med det?
 
Sv: Less på att stå uppstallad - måste byta stall igen!

Men hur mycket tycker ni man ska tolerera? Jag tolererar inte att folk snor saker. Däremot brukar jag slå dövörat till skitsnacket. Vilka problem tolererar ni eller iaf hur har ni lärt er att leva med det?

Nej självklart ska du inte tolerera att bli av med saker, oavsett det gäller foder eller annat. Finns gemensamma möten? Om så ta upp det där, jag ogillar å det starkaste alla beska kommentarer som ibland kan florera på stallets gemensamma tavlor. Bättre att ta det direkt så alla hör det på en gång, så slipper det bli en massa kringsnack och då vet alla vad som sagts.

Vi har blivit av med detta fenomen numera, bara info kring stallet och dess rutiner samt info skrivs numera på tavlan, annat tas vid gemensamma stallmöten.

Jag slår också dövörat till, någon enstaka gång har jag konfronterat någon person som kan ha snackat skit. Även det har skett på gemensamt stallmöte, tycker liksom det är bäst så då hör alla vad man säger och ingen behöver få det i förvanskad version från annans mun.;)
 
Sv: Less på att stå uppstallad - måste byta stall igen!

Man ska absolut inte tolerera att man tar saker i stallet. Tråkigt att sånt händer! Det är svårt att se om ett stall fungerar "perfekt" när man är och tittar, jag har själv mycket dåliga erfarenheter. Jag vill tro på människor och tror inte att någon utsätter hästarna för att få dåligt foder, inget vatten mm. Men tyvärr finns det de som inte bryr sig eller "vågar" påpeka att fodret är dåligt.
Jag står på hästarnas sida och håller hårt på att de ska ha friskt vatten, och bra foder. Som gjort för konflikter när man tycker att det är viktigt. Fått byta stall för sånt!

Alltså tycker jag att foder och tillgång på vatten och utevistelse är det viktigaste.
"Skitsnack" kommer man inte ifrån, tror jag. Har man en avvikande? uppfattning ang. hästhantering så håller man det för sig själv:)

Visst blir man less, hur noga man än är vid besöket och frågar om allt så finns det alltid något som man inte blir nöjd med. Jag har alltid sagt att det finns så många som är missnöjda, tänk om vi hade ett stall ihop och gjorde det bra för hästar och människor. Det ska vara roligt att ha häst;)
 
Sv: Less på att stå uppstallad - måste byta stall igen!

Att folk lånar saker går att få bot på genom att man skaffar lås på sitt skåp. Och tar folk även foder skulle jag skaffa ett skåp för att ha mina fodertunnor i med med lås på.
Först skulle jag bubbelkolla så det verkligen är så, lägg någg i tunnan på ett ställe som knappt syns och är denna flyttat vet du ju att någon har varit i din tunna.
Och då skulle jag först informera, det kan vara en medryttare som gått och trott att din tunna var sin sköthäst tunna?

Så skriv namn med stora bokstäven på varje tunna om du inte redan har gjort det.

att folk pratar skit är verkligen så tråkigt, och det är en anledning till att jag skulle flytta.
Om hästarna kommer ut lite olika tider en dag 07 en annan 08 de bryr jag mig inte om.

Jag har nyss flyttat till nytt stall jag med, i mitt förra stall var det tyvärr stallägaren själv som skötte skitsnacket. Hon pratade verkligen illa om alla till alla och skapade otroligt dålig stämning mellan oss inhyrda eftersom alla trodde alla var knäppa efter att ha hört stallägaren sagt de ena efter de andra om andra.
Jag och en tjej fick nog och sa upp oss utan att veta om de samma dag, och när vi började prata om varför vi hade sagt upp oss fick vi veta hur mycket skit stallägaren har pratat om oss till varandra.
Stallägaren hade pratat så illa om den andra tjejen till mig och pratat så illa om mig till henne.
Flera i stallet hade hört saker om oss och vi hade hört saker om dom osv. Och inget stämde när vi fick berätta sanningen för varandra.

Så otroligt dåligt vill man inte att sina inhyrda ska trivas och må bra??


Man hör många inhyrda som inte sköter sig men det är nog tyvärr mer vanligt om knäppa stallägare tror jag!

Rutinerna var inge fel på i förra stallet men får jag välja har jag hellre lite oregelbundna rutiner men stämningen i stallet är super.

Det ska va kul att åka ut till sin häst och man ska inte behöva ha ont i magen, har man de måste man flytta!
 
Sv: Less på att stå uppstallad - måste byta stall igen!

Att stå inackorderad är helvetet på jorden. Helt uppriktigt är det en tungt vägande anledning till att vi inte har häst längre.

Magkänslan är nr 1. Känns det inte bra, blir det inte bättre. Tyvärr verkar hästmänniskor vara av en rörig sort, där det ständigt blir intriger och någon parodi på "Lånarna". Det räcker med ett rötägg så blir hela stallmiljön katastrof.

Fodertjuvar och den som lånar utrustning för att inte återlämna kan få mig att se rött. Fullständigt.


Håller fullt med, detta är en anledning till varför jag inte låna ut saker längre.
Inte ens till min bästa vän tyvärr.
Detta är för att folk inte har skött sig när de lånat tidigare av mig. De har lånat och saken har gått sönder och man får tillbaks en trasig sak.
När man påpekar detta och vill ha de lagat försvinner personerna och undviker en.
Folk har lånat bil och kört upp tanken och man får börja med att betala några 100 lappar för att tanka upp bilen igen:crazy:
Man har lånat ut klippmaskiner till samma person flera ggr och när skären blir dåliga påpekar personen de och vill att man ska åka iväg och slipa skären åt henne(!).
man har lånat ut hästsläpet och fått tillbaks ett med hästskit i och en massa höspill på golvet.

Så jag fick nog en dag och sa det att från och med nu lånar jag inte ut saker inte nått så ingen behöver fråga om man får låna något av mig för svaret kommer alltid bli detsamma..
NEJ!

Folk är inte lite fräcka ibland, om man tex köper en H2O vattensäck för att fylla på med vatten så skiner andra i stallet upp.
Åhh vad bra då kan vi fylla på vatten vi med, folk tar lixsom förgivet att de självklart ska få låna saker.

När folk frågar om de får låna nått idag svarar jag bara.
Tyvärr lånar jag inte ut saker längre och detta är för andra tidigare inte har skött sig och då får andra som sköter sig drabbas
 
Sv: Less på att stå uppstallad - måste byta stall igen!

Skitsnacket är inte så mycket att göra åt, det råder man sällan bot på. Men utrustningen och fodret får du sätta lås på.
 
Sv: Less på att stå uppstallad - måste byta stall igen!

Om jag var du skulle jag flytta. Att man inte trivs och så påverkar även pållen den känner av det direkt, så till slut blir inget bra.

Har själv haft många turer på olika stall (tre) i och med flytt till annan ort men där vi står nu har vi stått i 3,5 år och vi trivs kanon både jag och pållan.
Bättre kan det inte bli och det är så det skall kännas, här betalar jag mer än jag gjort på något av de andra stallen men för mig är det verkligen värt varenda krona
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 075
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 354
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 848
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp