Lervälling i hagen, hästhantering, vård mm

B

Borka2008

Vad skulle ni göra?

Hästen jag har fått en mugg attack. Har tydligen lätt att få det.
Har behandlat det och det ser bra ut.
Hagarna hittils har varit hyffsat bra, ganska torra.

Nu har det vräkt ner regn och hagarna som har en obefintlig dränering ser för j****kliga ut. Jag får ont i magen av att veta att detta bara är början på hösten. Det känns hemst att veta att min älskling ska stå i en gjyttig gegga, 8-12 h varje dag ända fram tills vi släpper dem på sommarbete.
Här fryser det inte alltid på så mycket, vilket gör att vi ej har tjäle.
Normalt står de ute kl 08-20 med paus för ridning/vård/ryktning etc.
Jag tycker att hästar ska stå ute mycket, så det har jag inte problem med.

Är det bättre vid väldigt dåliga hagar för hästen att stå inne lite fler timmar, eller skall man låta dem stå i geggan 8-12 timmar?
Naturligtvis så får man ju spola av benen och försöka hålla dem rena så fort de kommer från hagen. Men annars? Tips?Tacksam för ideer!:banana:

Sv: Lervälling i hagen, hästhantering, vård mm

Har liknande problem med mina hagar, fast ingen mugg. (Öh, ännu...?) Har flera ute på lösdrift i geggan, så de kommer ju inte in i stall och får någon "paus". Hela hagen är inte geggamojja, men nästan. Till och med bland träden och stenarna börjar det bli sörjigt nu. :(

Lägga ut halm är ingen vits när det regnar titt som tätt. Grus, javisst, men det är inte särskilt billigt. Dessutom vill jag inte ha grushagar året om - det är ju bara nu det är lerigt. (Får tjäle några veckor varje vinter.) Till våren ser det bra ut igen, ju. *suck*

Ja, leriga hagar är svårt det vi vi alla som har häst. Dock är det inte alltid som dessa per automatik generar mugg. Det beror på bakterierna som finns i markerna. När det blir blött så "får de lättare fäste". I vissa hagar/stall finns inga bakterier som generar mugg och då spelar det ingen roll hur lerigt det är (även om det inte är roligt ur andra synpunkter).

Har aldrig haft mugg på någon häst, faktiskt, fast jag har haft häst i många olika stall. (Och i de stallen har det oftast funnits mugghästar.) Efter vad jag har sett så kan jag inte låta bli att undra om allt tvättande och smörjande med Helosan m.m. faktiskt stjälper mer än det hjälper? Jag spolar av benen om det är jättelerigt, men jag sitter inte och gnuggar och smörjer med salvor. De jag har sett som har haft mugg har varit de vars ägare smörjer och gnuggar mest, även när hästarna inte har mugg... :crazy:

Jag hade nog låtit hästen gå ute ändå. Det beror ju iof på hur allvarlig mugg vi talar om. Men jag hade avvaktat och behandlat det ordentligt med lactacyd och karledssalva. Går det att på ngt sätt linda karlederna dagtid tills muggen gått över? Det hade ju varit ett alternativ jag provat innan jag tvingade hästen att stå inne mer än vad den redan gör.

Precis som sagts så leran i sig ger inte mugg. Det är bakterier. DÄREMOT så gör leran och vätan att huden i karlederna blir känsligare och mer lättskadad och lättgenomtränglig och mugg etc får lättare fäste. Dock så om man tänker 12 h eller 8 h, så de där fyra sista ger knappast någon skillnad alls att tala om är jag rädd. Utan isf om du har ute 4 h och inne resten, då skulle du kanske få skillnad.

Finns det ingen möjlighet att ge dem större hagar eller dränera/grusa? En hel vinter i sörja skulle jag inte kunna acceptera, nu har två senaste vintrarna varit piss och det har blivit lerigt, inte så hela hagen är välling men stora delar, och jag mår skit av det (ingen mugg etc dock). Men jag har fått inse att det är bara att tugga och svälja och inse att det inte kommer vara norm med kalla, frusna vintrar. Och således måste jag göra någonting åt hagen. Börjat med att skaffa mer mark (enkelt för mig, inte för alla, jag vet), men risken är det inte räcker, och då är det bara att preppa, dränera och grusa, så de kan stå där värsta perioderna. Bara acceptera att de står i geggamoja anser JAG inte är ett alt, även om man inte kan 'fixa allt' ¨på en dag sådär.

Det finns ju benskydd som går ända ner och ska skydda mot mugg, t ex equichaps. Ingen aning hur de fungerar, personligen är jag tveksam, men..

Mitt tips är:

1. Dela av hagen i mindre delar, som du kan växla mellan.
2. Ta in hästen tidigare, kanske räcker det med 6h när det är mycket lerigt.

Jag har lerjord i mina hagar, och dom tål inte mycket regn. Jag vet att mina hästar inte tycker om att stå med lera upp till kotorna, och jag vill inte att dom ska springa i den leran heller. Bättre att ha hästen inne mer, och ha mer "kvalitetstid" när den är i hagen. Lägg in pinnar och träd till hästen i den mindre hagen så håller den sig mer sysselsatt. Jag har en ganska stor hage som jag kan dela av på många vis, och därmed spara på marken. Då står hästarna inne mer, och är ute 6-8h. När det är torrt och fint, eller när det är fruset/snö får dom gå i hela hagen, och är då ute betydligt längre, 12-14h. Planen är att göra iordning en mindre hage med dränering och grus, för att göra en hage som är torr som kan användas under dom värsta perioderna, just pga att våran mark är så dålig.

Allt beror ju på hur mycket och vilken typ av mark man har. En liten hage för mig är ca 20*60m, en riktigt liten är ca 20*20. Jag har 4 hästar, och när dom går i liten hage har jag dom 2 och 2, annars alla tillsammans. Jag har valt bort sk "frimärkshagar", men har man väldigt lite mark kan det vara ett alternativ under en kort period. Man får anpassa storlek på hage, och utevistelsen efter vilka förutsättningar man har. Jag vill gärna ha hästarna ute mer, men måste köpa ny mark först...;) Muggen blir man ju inte så lätt av med, speciellt inte om benen endast är torra halva dygnet. Ha inte dåligt samvete för att du har hästen inne mer under kortare perioder!

Fast en liten hage trampas ju sönder snabbare? Det går ju på nolltid att tramap sönder en frimärkshage t ex, medan det tar betydligt längre tid att trampa sönder ett hektar, som jämförelse?

man kan skydda karlederna med inotyol salva (receptfritt på apotek, kostar knappt 50 kr/tub)

den håller väta och smuts borta från huden en hel dag :)

Fast en liten hage trampas ju sönder snabbare? Det går ju på nolltid att tramap sönder en frimärkshage t ex, medan det tar betydligt längre tid att trampa sönder ett hektar, som jämförelse?

Ja, visst är det så! Tänkte på att det ju många hästägare som har sina hästar uppstallade i stall där man endast har en plätt på kanske 20*40 under en hel vinter. Jag hade så när jag hyrde in mig i ett stall under en vinter, 20*40 på två hästar en hel vinter. Som tur var höll marken för det, men skulle inte fungera där jag bor nu. Min mark är så pass dålig att den inte återhämtar sig om den blir helt söndertrampad, och då begränsar jag under en viss tid.

Funderar vidare på det här med att dränera och grusa en del av hagen... Så att det finns en del av hagen som håller sig torr trots regn! Någon som gjort det? Är padex ett alternativ? Vad kostade det för dig, och hur stort gjorde du?

Ja, visst är det så! Tänkte på att det ju många hästägare som har sina hästar uppstallade i stall där man endast har en plätt på kanske 20*40 under en hel vinter. Jag hade så när jag hyrde in mig i ett stall under en vinter, 20*40 på två hästar en hel vinter. Som tur var höll marken för det, men skulle inte fungera där jag bor nu. Min mark är så pass dålig att den inte återhämtar sig om den blir helt söndertrampad, och då begränsar jag under en viss tid.

AH, då förstår jag. Kändes lite bakvänt annars att dela upp i småplättar för det skulle bli mindre söndertrampat, kändes som det skulle gå fortare att trampa sönder det uppdelat i småplättar än om de fick gå i hela. Men då är jag med, de får inte hur många 'nya plättar' som helst?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka