Leriga, frusna hagar

Maris_

Trådstartare
Idag är det ca 1-2 minusgrader här och nu är marken i hagarna frusna. Innan dess var det rejält lerigt och nu när det är fruset är det inget roligt, ojämt och eländigt. Hästarna hade stora problem att ta sig fram på den ojämna hårda marken. De är oskodda. Är det bara att sko dem eller att vänta på snön, eller finns det något bra man kan göra för dem för att underlätta? Går det att jämna till marken med något? Det är vid grindöppningen som det är värst, idag ville hästarna inte ens komma fram dit för att äta sitt lunchhö.

Tacksam för alla tips ni har! (varken hästarna eller stallet är mitt)

/ Maris

Sv: Leriga, frusna hagar

Men skor hjälper väl inte om marken är upptrampad och knögglig?????

Vad man kan göra är att om det är mildväder och man vet att det ska bli kallt kan man sladda till lite med traktorn och harven man har till ridbanan, så att det blir jämnare. Om man nu har en sådan....

Man kan gräva undan geggan och grusa upp, men det är både arbetsamt och dyrt, och något som stallägaren borde stå för....

Vad gäller fodret så är det väl bara att lägga ut det längre in i hagen, där det inte är upptrampat, så att dom kan äta...

Eller är du en sån stackare som tvingas ha hästarna i upptrampade små rasthagar??

Sv: Leriga, frusna hagar

Nu hade vi tur så att snön kom dagen efter och nu kan hästarna gå obehindrat!

Nä skor kanske inte hjälper, men det borde väl underlätta lite? Vi har bara oskodda hästar i stallet, så jag har ingen att jämföra med nu.

Som tur är så har vi hyfsat stora hagar, inga små rasthagar här inte. :banana:

/ Maris

Liknande trådar

Hästvård Lösdriften är väldigt lerig nu när snön smält men bara vid ingången till ligghallen och vid matplatsen. De sjunker ner rejält med benen...
Svar
10
· Visningar
2 403
Senast: Lager
·
Hästvård Kära Buke, Jag vänder mig till alla erfarna människor här för att få era bästa råd om hur tusan man behåller bakdojorna på en häst som...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst går med ringskor och tjockare plastsula efter en skada på strålbenet förra året. Skadan i sig är läkt och hästen är under...
Svar
19
· Visningar
2 624
Senast: Korven
·
A
Hästvård Hej Oskodd 8-årig b-ponny har stora problem i hagen med att gå. Har inte haft henne ngn vinter så jag vet inte hur hon reagerat...
Svar
12
· Visningar
3 418
Senast: Anne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama