lera och sadel??

D

Dezz

Hej!!

Har min isis på lösdrift och det har ju som alla vet varit ganska dåligt väder den senare tiden (bor i jönköping) :crazy:
När jag hämtar honom från hagen är han lerig och smutsig speciellt under magen..

Har svårt att få bort leran så att man kan sadla honom, häromdagen fick jag tvätta hans mage, vilket jag inte vill göra varje dag.. Jag har inte möjlighet att ställa in honom timmar innan för att torka heller.. Några tips på hur man gör??

Sv: lera och sadel??

Då är ahn ju i alla fall torr på ryggen när sadeln ska på

om han är lerig på magen måste hagen va rätt geggig va?

för hagen min häst går i är rätt lerig å han har bara lite lerstänk på magen.

De är ju inte bra med massa sand å skit under sadelgjorden, så du får väl borsta och svampa helt enkelt. eller skaffa täcke med magplatta=)

Ja hagen är en katastrof.. ligghallen ligger högt sedan är det nerförsbacke mot en liten å och den är helt översvämmad vilket gör att om hästarna vill gå ner till betet så måste de vada genom geggan. :cry:

Vi ska dock ha stallmöte på söndag då ska jag ta upp detta o se om vi inte kan fixa tillhagen så att det finns en torr väg till dem...

Ja täcke hade jag inte tänkt att ha på honom han inte är svettig.. är ju fortfarande så varmt att det är skrämmande.. men jag får kanske tänka om.. funderar på att stalla upp honom ett par nätter tills det fryser men det känns ju inte så roligt de heller..

Ibland har man inget val, om du har ett tunt regntäcke så blir det inte så varmt åt honom.
Du får tänka stt det är bättre med ett täcke än med skav:bow: :banana:

ja det är kanske ett alternativ att klippa honom.. ska se om jag kan fixa det i helgen..

Tack för all hjälp..

nu har ju jag fullblod, men hon har päls som en isis...
jag rakade hals å under magen å mellan frambenen...
bra mkt enklare å hålla rent!!!

nu gjorde jag det för att inte få linimentklumpar... men det e ju samma problem :D
då räcker det dessutom med fuktig handduk för å bli ren...

klippa verkar vara ett bra alternativ, men eftersom min häst inte låter någon med klippmaskin komma nära honom (och han ser ut som en hårboll på vintern och hösten) så brukar jag använda, om leran har torkat, piggborste och gummiskrapa. funkar jättebra på leran som finns i området. där har nämligen varit ett tegelbruk så leran är rena krukmakarleran... tråkigt när ens häst äääälskar att rulla sig i den...:mad:

Men under magen kan du ju klippa med sax, det gör ju inget att det är fult klippt där ingen ändå ser..;)

trådskaparen har skrivit att hon inte kan ta in hästen för att torka några timmar innan hon ska rida. så antagligen menar hon blöt lera.

Till torr lera finns inget bättre än koskrapa "visp"=)

Man kan klippa med sax=)

De började jag med förra året för han var fördjävlig att klippa. å eftersom han hade så jävla mycket päls å vi hade en skitdålig maskin så tänkte jag påskynda det hela med saxen. han såg ut som han hade skabb=)

Annars kan man ringa veterinären så får man droga hästen innan klippning.

Bra lera ju=) då kan du göra en prydnadshäst i fullstorlek och exakt kopia av din häst. låt han rulla sig sen ställer du in han i ett torkrum så leran stelnar=)

*KL*

Våt lera är jobbig att få bort, klippa under magen kan ju vara ett alternativ... men jag gillar inte klippning överhuvudtaget, och särskilt inte under magen, så jag skulle inte rekomendera det.

Det man kan göra är helt enkelt att rida med en filt eller liknande, med en täckesgjord runt som håller filten på plats, men inte skaver på hästen. Sedan får du väl prata med stallägaren och se om ni kan fixa en smartare lösning på hagen.

Du kan också rida med sadel om du lägger ett fårskinn under och någon tjock, ullig sak kring sadelgjorden, så att det inte skaver. Du får dock vara väldigt uppmärksam så att det ändå inte bildas några sår. Annars kan du ju ta tillfället i akt och jobba hästen från marken ett tag...:angel:

//julia

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: Bison
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 105
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 360
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar