Leonberger eller Berner sennen?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare pika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 6 067
P

pika

Jag har länge funderat på att köpa en leonberger. Den verkar vara en lämplig ras för oss. ska enbart ha den som sällskapshund . Men så har jag börjat snegla på Berner sennen nu också,så nu är jag lite villrådig . Ni som har respektive ras kan väl skriva hur dom är .

Hur är mentaliteten ?
Är den någon speciell sjukdom man ska se upp med på dom?

kan du rekommendera en seriös uppfördare ? I Skåne
Och även varna för mindre bra uppfödare.

Som sagt vilken ras ska jag välja? Ska tycka om barn ,häst och katt

Sv: Leonberger eller Berner sennen?

Jag hade valt leonberger framför Berner Sennen. BS har en hel del sjukdomar och ligger riktigt illa till på försäkringsbolagens listor.

Jag hade helt klart valt berner Sennen:) Jag har två stycken tikar. Den ena är tre år och den andra är 14 veckor. Underbara att ha att göra med:love:
Okej det säga att de lider av en del sjukdomar men det är inget jag har märkt på de som jag har haft, jag är inne på min fjärde nu och det är ingen utav dom som har varit mycket sjuka.
Athena och Fanny
7105410.jpg

7105428.jpg

7105495.jpg

Har inte såå stor koll på uppfödarna tyvärr..

Jag är inte inne på någon av dem, vad jag har sett dras de med sjukdomar till förbannelse.
Jag vill ha en frisk hund, därför begränsas mitt urval, men jag har förhoppningsvis en hund som lever länge.

Jag har bara erfarenhet av Berner sennen så kan inte jämföra, men min berner sennen blev 11 år och han har alltid varit frisk förutom de tumörer som upptäcktes i hans lungor som han fick avlivas för. Han har alltid varit snäll med stabil mentalitet, tuff när det behövdes och lätt att ha att göra med, han följde med på det mesta och var en riktig allround hund. Han var min första hund.

MVH Sanna

Jag har bara erfarenhet av Berner sennen så kan inte jämföra, men min berner sennen blev 11 år och han har alltid varit frisk förutom de tumörer som upptäcktes i hans lungor som han fick avlivas för. Han har alltid varit snäll med stabil mentalitet, tuff när det behövdes och lätt att ha att göra med, han följde med på det mesta och var en riktig allround hund. Han var min första hund.

MVH Sanna

Ja, nåt ska de ju dö av :/..
Min familj har haft ett antal Berner och det är en utmärkt sällskapshund samtidigt som de gärna arbetar :)
De flesta hundraser har sina problem med det är ju olika hur öppna rasklubbarna är med problemen...
Friskhetsmässigt tror jag det är små skillnader mellan Leonberger och Berner faktiskt (men egentligen är det ren spekulation :))

Pika: Pm:a gärna mig med frågor, jag har haft Berner sen jag var åtta år (alltså 20 år) och min familj är engagerad i rasklubben och har rätt mkt koll.
Kika gärna på klubbens hemsida www.sshk.a.se, där finns också en sida med valpkullar som fötts upp enligt klubbens avels- och uppfödaretiska regler :)

Jag har länge funderat på att köpa en leonberger. Den verkar vara en lämplig ras för oss. ska enbart ha den som sällskapshund . Men så har jag börjat snegla på Berner sennen nu också,så nu är jag lite villrådig . Ni som har respektive ras kan väl skriva hur dom är .

Hur är mentaliteten ?
Är den någon speciell sjukdom man ska se upp med på dom?

kan du rekommendera en seriös uppfördare ? I Skåne
Och även varna för mindre bra uppfödare.

Som sagt vilken ras ska jag välja? Ska tycka om barn ,häst och katt
hejsan jag själv har en bernersennen på 12 veckor,har haft en innan oxå som tyvär är död.
men själv klart en bernersennen dom e så otroliga snälla
mysiga o lättlärda:bump: lycka till

Jag är inte inne på någon av dem, vad jag har sett dras de med sjukdomar till förbannelse.
Jag vill ha en frisk hund, därför begränsas mitt urval, men jag har förhoppningsvis en hund som lever länge.

jadu dras me sjukdomar kanske de
men jag har inte råkar ut för de mina har mått jättebra,
finns nog fördelar o nackdelar me alla hundar.

Båda är till viss del skadedrabbade, bernisar har ju avlats rätt hårt & leonbegers är ju så stora.

Jag har en leonberger & valde uppfödaren eftersom hon har en statistik över sina hundar med mkt bra resultat på höft & knäledsröntgen. Höll på att boka hos en annan uppfödare tills jag fick veta att avelstiken där röntgats med C på höfterna (man får inte avla på sämre än B) men att de röntgat om & om igen tills hon fick B. Kort sagt tycker jag man ska välja föräldradjur med A på röntgen, för att i alla fall förminska riskerna med dåliga anlag.

Leonbergers har en del problem inom rasen med växtvärk, så även min hund, men hon får tablett när hon har ont & då är hon kanonpigg & glad igen.Det är ju dessutom ett övergående tillstånd.

Har inte haft någon egen bernis, bara haft folk på jobbet som haft (djursjukvårdare) och vad jag förstått är det vanligare med lite mer vakt i en leonberger. Min har dock inte ett spår av det i sig, haha..

Mycket mycket trevliga hundraser generellt tycker jag, övervägde åxå bernis men det blev ett lejon.. :love:

Jag har 2 st Leonberger och jag kan ju berätta lite snabbt om hur dom är.

De är lugna och nyfikna av sig. De gillar alla människor, små som stora. Båda mina har lite vakt i sig men så finns det vissa lejon som inte vaktar ett dugg. En Leonberger ska varken vara skygg eller aggressiv utan det är en lugn ras som utan problem kan följa med överallt.

Det är rätt så vanligt med Hd & Ad i rasen men det är det även för andra stora raser men man får titta på vad föräldrarna till den ev. valpen har för resultat och även längre bak i ledet. De flesta har A eller B (som är i avel). Det brukar stå vad föräldrarna har för hd/ad status på valphänvisningen på SLBK:s hemsida. Kolla även så att föräldrarna har ua på ögon då det förekommer (inte så vanligt) en ögonsjukdom i rasen men det står också på valphänvisningen.

Här är de kennlar som finns i Skåne, länkar till deras hemsidor finns på SLBK:s hemsida http://www.slbk.com/

Blizzmajazz kennel - Norrvidinge
Enjoy Bear's kennel - Hörby
Lejonlyckans kennel - Blentarp
Leo Zedaka's kennel - Malmö
Leonflockens kennel - Helsingborg
Skorres kennel - Örkelljunga
Stormfälles kennel - Bjärred

Om du inte bor så långt ifrån Hässleholm så kan du åka dit den 20 maj, då är det en Leonbergerspecial där (utställning). Ett ypperligt tillfälle att träffa olika uppfödare och bilda dig en uppfattning om rasen. Här kan du hitta information om var utställningen ska vara http://www.hundia.net/hassleholm/default.asp

Altså jag vet inte riktigt men jag tycker iaf att Bs har bättre psyke, kanske inte gäller alla men har prövat båda dessa raser, leonberger var lite mer sjlvständiga eller hur jag skall säga.. Dom är inte lika keliga & vänskapliga (i mina ögon) & jag tror att en berner sennen går bättre ihop m katt & häst har även hört att de skall va lättare att träna (lydnad osv) men vet nt.. hade själv kört BS även fast leonberger är lite "fluffigare"

jag tycker helt berner dom är riktigt mysiga.mina katter älskar våra bs kryper gärna när för att vila..med dom andra djuren funkar de också bra,dom är alltid med i stallet..du har säkert redan bestämt tala gärna om vad du bestämde..:)

Berner Sennen har en otroligt tråkig statistik när det gäller sjukdomar och medellivslängd. De är oerhört vackra och charmiga men vill man chansa att bara få ha sin vän i livet till han/hon är 6 år gammal + ev en massa krämpor dessförinnan?

Leonberger tycker jag verkar vara en lite för "svår" hund för att bara ha som sällskapshund, åtminstone om jag ska gå på de jag har träffat. Rätt tuffa i psyket.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 584
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 968
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Funderar på att ge mig ut på djupt vatten och välja en ras som jag inte alls har någon nuvarande koppling till eller kontakter inom. Så...
Svar
6
· Visningar
1 156
Senast: Fisherling
·
Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 523
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023