Lektionsryttare 3

W

Wannaberyttarinna

Var på en lokal tävling för lektionsryttare på min nya ridskola och hörde oavsiktligt en del kommentarer från läktarna. Det var inget elakt eller så men jag fick ändå lätt panik. Jag menar, ridning är en konst och på en ridskola går man ju för att lära sig. Råkar vara nybörjare och vill inte att folk ska kommentera mina stapplande försök till häst….

Är det så på alla ridskolor? Att det snackas om hur alla rider?
Känns läskigt tycker jag. Jag ogillar när det är ”publik” på läktarna under våra ridlektioner. Samtidigt så kan jag själv stanna kvar och kika på gruppen efter eftersom jag tycker att det är lärorikt….Dubbelmoral…

Sv: Lektionsryttare 3

På min gamla ridskola fanns det ett gäng som gärna satt på läktaren och gav elaka kommentarer till hur andra red. De var varken diskreta eller som sagt särskilt snälla. Det tycker jag är ett jävla sätt om jag ska vara tydlig.

På ridskolan där jag är nu är stämningen en helt annan. Visst kan man höra kommentarer från läktaren men då är det nästan bara positiva kommentarer. Här stöttar vi varandra på ett helt annat sätt. Men jag förstår att nybörjare inte vill höra kommentarer från läktaren. Jag tycker att du ska ta upp det med din ridlärare. Det är tufft som det är att vara vuxen nybörjare utan att man ska behöva få gliringar från världsmästarna på läktaren.

Wannaberyttarinna skrev:
Var på en lokal tävling för lektionsryttare på min nya ridskola och hörde oavsiktligt en del kommentarer från läktarna. Det var inget elakt eller så men jag fick ändå lätt panik. Jag menar, ridning är en konst och på en ridskola går man ju för att lära sig. Råkar vara nybörjare och vill inte att folk ska kommentera mina stapplande försök till häst….

Känns läskigt tycker jag. Jag ogillar när det är ”publik” på läktarna under våra ridlektioner. Samtidigt så kan jag själv stanna kvar och kika på gruppen efter eftersom jag tycker att det är lärorikt….Dubbelmoral…

Det är klart man pratar om andra, men det kan vara positivt också! Att man berömmer någon för en fin sits eller så. I övrigt - strunt i dem! Det är ingen som är förvänad eller tycker det är dåligt att en nybörjare inte rider så bra, det behöver du inte oroa dig för.

Ja, det är nog så att alla ridskolor har några som gillar att kommentera de som rider, oavsett kunskapsnivå. Tyvärr verkar de inte ha omdöme nog att inse att de flesta är där just för att lära sig (speciellt nybörjare) och att det är bättre att göra misstagen när ridläraren ser dem än när man rider ensam eller på tävling...

Folk som kommenterar från läktaren är lika meningsfullt som baksätesförare när man kör bil.

Det är olika från ridskola till ridskola.

Om du tycker att det känns jobbigt (jag brukade oxå göra det förut, men nu har jag faktiskt börjat våga rida för publik :bump: ) så be din ridlärare att i början av lektionen tala om för läktarfolket att dom helst inte ska kommentera andras ridning medan h*n håller lektion.

När jag var mindre hade vi en ridlärare som förbjöd publik under hennes lektioner just för att alla som red skulle slippa den där extra nervositeten som kan bli när folk tittar på.

Det är ändå du som betalar för lektionen, inte dom som tittar på, och därför är det självklart dina/elevernas önskemål som ska gå först.

Men börja som sagt med att prata med din ridlärare så att denne förstår att du/ni tycker att läktarfolket känns lite obekvämt.

Jag kan titta på hur många ridlektioner som helst, jag tycker man lär sig jättemycket på att titta på andra och höra hur ridläraren instruerar dem. Om man dessutom själv har ridit just samma häst vid andra tillfällen har man stort utbyte. Ibland känner man sig duktig för att man tänker att man själv kan rida den hästen lika bra eller bättre och ibland känner man att den där ryttaren har kommit mycket längre än jag. Har man en kompis med sig på läktaren är det väl klart att man diskuterar med den. Men min dotter har sagt till mig att jag absolut inte får skratta för då tror de som rider att jag skrattar åt dem - även om jag inte gör det! I alla fall så tror jag mest att det är nyttigt att titta på ridlektioner och då får man väl stå ut med att man även har publik när man själv rider.
/nocke/

Jag tycker det är lite kass av folk att sitta och prata på läktaren. Det stör enhel del!
Jag rider inte själv på ridskolan längre men jag kommer ihåg hur det var... :(

Var med en "kompis" ner till ridskoln i stan och hon verkligen storskrattade och pekade på en stackars nybörjare som lyckats trassla in spöt i tyglarna. Jag blev förbannad på henne och talade om för henne att hon minsann inte är nått proffs hon heller! Men hon verkade inte fatta utan fortsatte skratta och fälla taskiga kommentarer. Men hon fick igen sen när hon kom hem till mig och red. Då stog jag och en annan tjej och fällde kommentarer över henne istället :devil: Så jag tror hon uppför sig bättre efter det!

Wannaberyttarinna skrev:

Ta't lugnt :)

Oavsett om det är nybörjare eller proffs som rider, så kommenteras det. Tänk på hoppryttaren (har glömt namnet, men engelsman eller irländare var han) som hoppade de internationella tävlingarna med en obeskrivlig stil: hans ben flaxade rakt ut från hästen för varje språng!
Det hade ju alla roligt åt, men det gick ju bra för honom iallafall.

Kan det va Kevin Bacon du menar? *haha* ja han fick nog endel kommentarer om sin ridning :D Hade turen att se honom på scandinavium för några år sen när den gamla världseliten var inbjuden till en hoppning. Det var nog det bästa jag sett i hela mitt liv!!! :rofl:

Jag har aldrig hört något sägas om mig, inte vad jag kan minnas.
Dock är det en av anledningarna till att jag rider i näst sista gruppen på en dag mitt i veckan, en vuxengrupp.
Och gruppen efter mig är även den vuxengrupp, de enda som sitter på läktaren är vuxna, som jag "känner"/vet vilka det är och inte tror att de snackar skit. Alla ungar har gått hem då eftersom deras lektioner är slut.

Det är inte heller ofta ridläraren tillåter att en massa folk sitter och tjattrar på läktaren, många gånger har hon (har haft flera olika, de flesta lika bra) fått be folk antingen vara tysta eller gå ut.
Det tycker jag är ganska bra faktiskt :bow:

Senast ändrad av en moderator:

De som kommenterar har antagligen inget annat för sig än att sitta och vara spydiga. Jag rider fortfarande på ridskola (det är ju underbart roligt!) och när man rider förbi läkaren så hör man hur de andra pratar. Jag är inte en känslig person när det gäller sådant men det känns kul när de sitter och muttrar om hur jag rider. Den hästen som "eliten" inte får på tygeln har jag haft som dressyrhäst i tre år, den omöjliga hopphästen är hur cool som helst och är konstant bäst på fälttävlan. Det handlar om ryttaren helt enkelt!

På en ridskola delar man på hästarna så man har ju något att jämföra med! Nybörjare anser jag rida bättre än de som vill rida bra. När man är nybörjare har man en sådan enorm respekt för hästen fortfarande och de som "tror-men-kan-inte-rida" sitter och sågar och förstör hästarna.

Ridskolehästar är svårridna, de kan alla knep i världen och de kombinerar det med ett änglautseende som man inte kan motstå!:bow:

JAg hatar när det är folk på läktaren även i ja, inte på ridskolor. så förstår dig verkligen, men tycker nog att du skall säga till din lärare som någon skrev. Eller skit i deta hela.

För bara folk med noll liv som håller på o är såna idioter!

Usch

Jag tycker det är riktigt dålig stil när folk gör så! jag menar, dom var nog inte ett dugg bättre när dom var nybörjare, eller hur? har haft ett par incidenter där jag har blivit rätt arg på ett gäng tjejer som var elaka mot nybörjarna:angel: . Jag blev bara så arg när dom höll på sådär! nåja. Man ska alltid titta på positiva i andras ridning :D.

Jag tycker generellt att det var mycket sådana människor under min tid på ridskolan. De kommenterade hur man red, hurdan sits man hade. ALLT! och det var oftast negativt också. Jag tror att det är en hel del sådant på ridskolorna, pga att det skapas intriger om vem som rider vilken ponny/häst bäst. Speciellt hos ungdomar faktiskt. Hos de vuxna kan jag inte uttala mig heller.

Sedan så tycker jag att mycket sådant följer med när dessa personer sedan skaffar sig egen häst. Många på min förra ridskola står på samma stall. Och när jag var på det stallet häromdagen, och kommenterade hästen som jag var hästvakt åt angående vissa problem som jag ansåg hästen hade. Så var det genast någon av dessa ungdomar som komenterade ägarens ridning, och sa saker som jag tyckte var ganska förskräckliga. Att man uttrycker sig så om sina kompisar!

Jag tycker att du faktiskt ska prata med ridskolans föreståndare om hur du (och säkerligen många andra) känner.

Du betalar dyra pengar för att rida lektion, och då ska du verkligen inte behöva stå ut med sådannt. Våga höja rösten!

Föreståndaren kan gott och väl ta sig tid och prata med alla grupper som rör sig på ridskolan och förklara att "På den här ridskolan bemöter vi varandra med respekt"

jag tycker att det är skillnad på snack och snack.

jag kan vara en riktig "läktarryttare" och säkert låta väldigt illa för folk som inte känner mig. däremot så säger jag inte saker för att vara elak, och absolut aldrig något om nybörjare. när jag pratar så pratar jag med dom jag tittar med för att vidga vyer, se om folk håller med om vad jag ser osv.

Min son och jag har ridit på samma ridskola i olika grupper i fyra år. Jag har aldrig hört en enda kommentar från någon. I min grupp som är en vuxengrupp ganska sent på kvällen tycker jag snarare att om vi säger någonting om ridningen så är det för att uppmuntra. Jag har ridit i massor av år men jag hade nog tyckt att det kändes jobbigt om jag visste att någon satt och kommenterade mig. Sedan är det väl alltid så att det är lätt att sitta på läktaren och komma med synpunkter. Det är ju mycket svårare att göra det själv.

Liknande trådar

W
Hästmänniskan Det är lustigt med många hästmänniskor att det är nog den största gruppen av skitpratare eller? Det verkar krylla av avundsjuka och...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 891
Senast: Lager
·
W
Träning Jag rider i en nybörjargrupp för vuxna och tycker mycket om att vara i stallet. Kommer alltid en bra stund innan lektionen för att kunna...
2
Svar
31
· Visningar
2 326
Senast: zillax89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar