leksaker till...

R

rattalskare

..... råttor ? vad jkan man ha för leksaker till sina råttor jag har en katt boll som de inte använder en hängmatta en grov gren två stegar till dem och ett hus med bomaterial (plus mat förstås) finns det något annat man kan ha?

vad har ni hos era råttor?

(Ps. det är en våningsbur) :banana:

varför så¨många läsare men att det ändå ekar Eko EKo Eko eko

är ni rädda för att svara kanske jag skulle inte ta illa upp om ni skrev något man tar ju mer illa vid sig iomed det att ni läser men inte skriver :(

Jag har massor med plaströr i olika höjder och lutning och mina råttor älskar att leka och springa i dem! Rören är stumpar av gula, liksom räfflade rör som blev över när vi drog in el och vatten i stallet. Dessutom har de en massa pinnar i olika tjocklek som går mellan hörnen, en balkong som man kan sätta både på in och utsiden (beroende på vad man har för bur) som egentligen hör till fågel. Vad har de mer... jo, en hink! Vanlig blå liten plasthink full med spån och papper och så en blå, söndertuggad hängmatta.
:rofl:
//Malin

Ett tips nu på våren är att ta in fruktgrenar som dina råttor kan gnaga på. Råttans gnagbehov är väldigt stort så det brukar vara populärt. Samt kan du ta en kruka och fylla den med gjord och gräva ner lite frön och nötter i jorden. Råttorna kommer att sprätta jord och leta gott!
Kattgräs brukar gå hem hos de flesta råttor med.

Du kan också ta en bytta med vatten. På ungefär 1-2 cm såhär i början. I vattnet lägger du majs, ärtor och annat som råttorna gillar så att de får plaska lite i vattnet för att få upp maten.

Sedan kan du linda in köttbitar (eller annat som luktar gott) i papper och låta råttorna få klura på hur de ska få upp paketet. :)

Vill du ha fler ideér så är srs forum väldigt bra. www.srs.st

Även mina råttor har plaströr att springa i.
Gamla telefoonkataloger som man gör en liten grop i mitten är en höjdare. Råttorna gör gropen till ett stort hål och jag har även haft honor som boat och fått ungar i katalogen.
Hänga upp godsaker i snöre från burtaket brukar vara en rolig aktivitet för tåttorna. Annars så små pappkartonger av olika slag med godis i.
Har även sådana där små fågelbad i plast som man ska hänga utanför en öppning. Uppskattas som sovlådor (förutom av en hanne som använder den till bajslåda).

Själv har jag varit så smart så jag har tagit en sån där hundleksak formad som en 8 med tennisboll på ena sidan och två såna där grejer man har till cyklar, såna där tygliknande gummisaker med krok. Svårt att förklara... Iaf, har satt upp en sån i en av burarna, ska sätta upp i resten av burarna också :) Sen kan man ju ha en hel massa olika tunnlar, rep, pinnar, gömställen... Har haft ett "träd" förut också, mäkta populärt! Tog två klossar med hål som följde med ett rör jag fick förut och satt några grova och några tunnare pinnar i och fäste ordentligt. Är nog en av de bästa grejerna de har haft!
Och så kan du ju alltid ställa in en sten, perfekt för klorna :)

Rullar att krypa i och gnaga på. Toarullar kanske är i minsta laget till råttor, men om du hittar nåt bredare tuggvänligt så brukar det vara populärt.

okej tack så jätte mycket för alla tips om ni har flera så är det bara att skriva tack än en gång ska hem och göra och sätta in lite saker ska köpa ett fågelbad i helgen :angel:
jag tackar och :bow:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 621
Senast: MissFideli
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 759
Senast: Wille
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 872
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka