leksaker till häst?

CurlySue

Trådstartare
varje gång man kommer ut med något nytt i hagen bli mitt föl helt överlycklig och nyfiken. det kan tex vara en kärra med fulllastad med hö, en vanlig stol eller en katt som kommit ut i hagen :)

Så jag undrar om någon har några tips vad jag kan ställa ut till min lilla fröken så hon får leka och göra sig av med lite energi...
Något hemma gjort kanske?
om hästboll är bra?

Sv: leksaker till häst?

du har en HAST, inte ett barn. formanskliga inte djuret snalla.. Sagt detta sa har jag gett mina unghastar bollar, med risken att de rullar under stangslet och ar borta, men problem att hasten forsoker fa tag pa den och kryper under.. eller hoppar over..
Basta leksaken vore en lekkompis i samma alder om mojligt.

Jag vet mycket väl att hon inte är en människa. :)
När jag skrev leksaker till häst menade jag inte "leksaker" utan mer kanske något som hon kan underhålla sig med en stund tex granris eller något dylikt.. något intressant helt enkelt.

Jag vet mycket väl att hon inte är en människa. :)
När jag skrev leksaker till häst menade jag inte "leksaker" utan mer kanske något som hon kan underhålla sig med en stund tex granris eller något dylikt.. något intressant helt enkelt.

En presenning kanske? Våran ena nordsvensk brukade som unghäst ta tag i en pressenning och sedan sprang han runt med den släpandes i munnen. Extra roligt var när han upptäckte att gammelrusset som bestämde i hagen blev RÄDD för presenningen. då kunde man jaga russet :).

Klart att du menade leksaker! Och den som tror att djur inte leker behöver nog ganska många lektioner i etologi faktiskt. Det är inte så stor skillnad på djur och människor, vi människor är ju oxå djur.

Unga djur (oavsett art) leker mer än vuxna djur, men även vuxna djur leker. Framförallt tamdjur.
Jag själv har satt upp en flytboj i snöre i boxen som hästen kan leka med, men i övrigt är min fantasi kass, så jag kommer följa tråden!

En presenning kanske? Våran ena nordsvensk brukade som unghäst ta tag i en pressenning och sedan sprang han runt med den släpandes i munnen. Extra roligt var när han upptäckte att gammelrusset som bestämde i hagen blev RÄDD för presenningen. då kunde man jaga russet :).

HAHA kan se mej framför mej hur han jagar gammelhästen :) ja en presenning kanske vore något :P hon har ibland sprungit runt med min jacka som hängt på staketet och det var roligt så någon filt eller pressening ska jag testa.

Tycker också att fotboll kan vara en bra idé! eller stockar (både att tugga på och kliva över!) eller gran, som du säger, alltid gott att tugga på! Hade min häst i en hage med en liten sand-kulle i, den hade dom (visserligen inga unghästar... men ändå) mycket rolig med att leka "herre på täppan" med, eller jaga varandra lite runt den! Behövs inte alltid så mycket! Tror man med lite fantasi kan komma på en hel del bra grejer! Hänga upp något i ett träd, som de kan bita i kanske (typ jolly-boll). Ha bara säkerheten i åtanke, så blir det nog bra!

jag köpte en boll med hål i för att stoppa i lite smågodisar eller små bitar morötter i:) den är iosf tiill hundar men min ponny älskade den.. jag hade den iofs i boxen men de höll han sysselsatt länge.. bollen var gjord utav hårplast och har hållt 3 år för mig:)
jag köpte den på börjes:)
det finns ju även jättestora bollar till hästar men dom vet jag inte vart man får tag i:)

Min unghäst fick när han var yngre en vanlig tjock fotboll. :D Han älskade den, det bästa han visste var när jag kastade upp den i luften eller kasta iväg den så han kunde jaga den. Han gillade även om jag klämde fast den mellan något, ex knäna eller stolpar, så han fick dra loss den. Och vi brukade sparka/kasta den till varann :D:D Nu är det nästan 1,5 år sedan vi använde den men den älskade han. :D

Jag fyllde en ikea-kasse (en sån blå) med gamla trasor & lite ihopknölat tidningspapper, sedan knöt jag ihop den så att det blev som ett stort blått knyte med två handtag på. Denna blev väldigt populär att kasta runt med i hagen :)

För att vara lite nojjig med leksaker, även om de är roliga att aktivera hästen på så låten handtag som hoven/benet kan fastna i inte det bästa. Kanske inte så stor sannolikhet men den finns :P

*kl*

Ju mer "naturliga" leksaker det finns ju bättre, eller hur? Som stora grenar, granris eller annat. Då blir det en känsla av riktigt skog ju =) Bara se till att om det är plast att hästen inte kan få för sig att äta det o det fastnar i halsen, eller om det blåser mkt och den får den i huvudet eller halkar på den. Det var en unghäst som fick en bit plast i huvudet, blev rädd och sprängde hagstaketet, och slutade sitt liv genom att springa rakt in i en vägg... :S

Så med säkerheten i baktanke. Använd din fantasi. =)

Jag brukade även ha en stock jag borrat hål i, inne i hagen, och tryckt fast morötter. :D:D Min kille älskade att dra loss dem. :) Jag gick även och gömde morotsbitar i hagen och han leta upp dem. :D Jag la äpplen i vattnet för då fick han kämpa för dem, äppel-halvorna :D

KL

Just detta tillför inget till tråden men jag måste berätta om min pappas häst som var, minst sagt, lite egen. När han stod på torv brukade han doppa mulen i vattenkoppen för att blöta till den och sedan doppa mulen i torven och sen måla på den vita rappade boxväggen, igen och igen och igen. När väggen var nytvättad var det extra kul! :p Långa ränder med torv :D

våra hästar gillade granris jättemkt. Både som ruskor som vi band i gallret och "sly" som vi sågade ner och la in i hagen.

En vanlig läderfotboll som inte är helt uppblåst, så hästen kan bita tag i den och bära på den... eller en jolly ball som är gjord för häst...

Min unghäst gillar att leka med allt som vi tar in i hagen, när vi lagade staket roade han sig med att lyfta av våra mössor, bära iväg med fodralet till sågen, de trasiga staketdelarna osv, allt som gick att stjäla bar han iväg med.

Min gamla häst brukade smyga efter mig när jag mockade i hagen och när kärran var full så välte han ut den. Men han väntade idogt tills kärran var full varje gång:D... Så lite humor har de allt.

hittade min kanins gamla tunnel ute på logen, den är av något prasligt tyg och har 3 ingångar så den liknar ett konstigt kors.
la ut den i mitten av hagen och den var hur kul som helst! hon slängde upp den i luften, sprang runt med den i munnen och försökte få upp den på mammahästs rygg :)

Jag slängde in min ...pilatesboll kan det heta så? (så mycket använde jag den!:o) till de tre unghästarna... en brydde sig inte, en tyckte den var rolig att slicka på och den tredje sparkade på den med frambenen och sprang efter, som en riktig fotboll, hon lät inte de andra komma i närheten av "hennes" roliga leksak :D För stor för att rulla ut ur hagen och den verkar ha överlevt kylan!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 321
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka