Leksak till hästen i boxen

Elisha

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa någon slags leksak till min häst i boxen för att hon ska få något att sysselsätta sig med. Om man t.ex. köper något på Hööks - fungerar dom? Eller har någon något tips på hur man kan göra något själv? :)

Sv: Leksak till hästen i boxen

Jag har lagt in en grankvist till min häst, det funkar!

Mkt pyssel och de e nyttigt! Häng upp den så att den inte lgiger och skräpar på golvet bara..

Hmm.....Vår pålle är inte mycket för att leka med grejor men vi ser till att det finns halm i boxen att pyssla med under natten eftersom han egentligen bara har torv. Skulle han få välja så vill han nog hellre ha något att tugga på än en leksak :)

Jag föredrar mer naturliga leksaker framför de där "krubbkompisarn" med bollar och kedjor. Jag har haft en sån liten slicksten till hästen, den tog slut på en natt :smirk:
Jag brukar hänga in asp-stammar, tunna, alltså från såna små små träd. Sågar ner ett sånt och delar upp i delar om en meter styck jngefär.
Annars granris, halm och annat gott

Akustik skrev:
Jag har lagt in en grankvist till min häst, det funkar!

Mkt pyssel och de e nyttigt! Häng upp den så att den inte lgiger och skräpar på golvet bara..

Okej det ska ja prova=)

Jag har en sådan där slickleksak ifrån Hööks, och min häst gillar dom i alla fall! :) Men man måste hänga dom långt ifrån väggarna, annars trycker dom upp dom mot väggen och kan äta upp dom hur lätt som helst. (Då tar dom slut ganska fort), men om dom inte kan trycka upp dom mot väggen så tar det längre tid för dem.

Ett annat tips som jag brukar använda mig av, är att göra hål i äpplen, morötter och kålrötter med en äppelurkärnare och sedan trä upp alltihop på ett snöre som man hänger ifrån taket. Min häst älskar det! :d

Annars brukar jag hänga in grankvistar och aspgrenar, det är alltid en hit. :)

Min häst har en aktivitetsboll som egentligen är för hundar. Man stoppar i pellets eller annat gott i den, så har dom att göra ett tag beroende på hur mycket man stoppar i.

Har funkat för min och flera av mina vänners hästar, köpte den när hon var i boxvila och hon tyckte den var kul direkt. Det tog inte lång tid innan hon kom på hur man gjorde.
Kostade ca 100-150 kr

Kan säkert vara bra för den enskilda individen, men upplever att en sådan leksak kan vara stressande för övriga hästar i stallet. Ljudet när hästen rullar runt bollen påminner ju mycket om matskrammel i foderhinkar = oroliga grannar som tror att det är matdags.

/Frida

Alla andra hästar i stallet bryr sig inte om ljudet. Men det finns säkert individer som kan reagera, men jag har bara sett dom andra lugna och står och sover.
Tre av tio hade en sån boll i förra stallet, valacken som hade förde iof mkt liv när han höll på. Fast det var bara vi människor som tyckte det var jobbigt.
Stona tog det lugnt med den..

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 814
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
319
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 794
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar