J

Jacksson_95

Är det någon som har några tips på lekar/övningar som man kan göra inomhus. skulle vara något som är lite tanke krävande för min hund.

Sv: lekar!

Jag köpte nyligen DogSpinn på min lokala djuraffär, och det fanns massor av andra leksaker, där man gömmer godis och hunden får leta rätt/klura ut hur man kommer åt det.

Annars så kan man göra leksaker själv, när jag hade en schäferkorsning hemma som krävde OERHÖRT mycket tankestimulans så fick jag hitta på allt möjligt...

Tex

*Tom toa/hushållsrulle, som man lägger godis i och förseglar med papper som du tejpar över hålen. Är det helt nytt för hunden tar det ett tag innan den har kommit åt godiset (För Rajja tog det 2 sekunder, eftersom hon kom på att man kan ÄTA upp hela rullen på en gång....:crazy: )

*Glassburk med lock, lägg godis i, sätt på locket och gör några mså hål i locket så lukten kommer ut, det tar ett tag för dem att komma på hur man öppnar den. Är det för svårt kan man låta locket vara lite öppet i början, och göra det svårare genom att stänga mer för varje gång man leker.

*Har du plastmuggar från IKEA kan man använda dem, ställ dem upp och ner, lägg godis under och låt hunden leta efter godiset. Svårigheten går att variera, från att ha godis under varje mugg till att ha under bara en eller några få.

*Gömma godis på olika ställen i lägenheten, och låta hunden leta. I början kan man börja med ett rumm i taget och låta hunden se när du gömmer, men efterhand kan man gömma i flera rum och utan att hunden får se själva gömmandet.

*Man kan ju alltid tricköva med, jag hade problem med att min pojk inte lyssnade vid hundmöten ute och inga kommandon fungerade. Jag lärde in ett mycket användbart kommando inomhus - BACK. Sen har vi hittat flera saker att lära in inne innan vi tar med dem ut...

ja, det finns säkert massor med lekar, men det här var det jag kom på nu....;)

Sv: lekar!

Alla typer av problemlösning är ju kul och nyttigt. Om din hund gillar godis går det att variera hur mycket som helst. Gör några hål i en tom plastflaska (t ex PET eller sirapsflaska) och lägg i godis. Svårigheten styr du med hur stora och hur många hål du gör.

Jag brukar göra kombinationsuppgifter dvs ta flera saker som hunden kan var för sig och kombinera dem. T ex ta två eller tre tomma äggkartonger och stapla på varandra, lägg godis mellan kartongerna, lägg alltihop i en större papplåda, lägg i en godisbit i lådan och en uppe på lådan och lägg en handduk över lådan. Så måste hunden kombinera flera tekniker för att lösa alla delarna av uppgiften. Sånt här kan man variera hur mycket som helst.

Är det för svårt så gör uppgifterna var för sig och kombinera bara 2 uppgifter i början.

Hälsn
Lejonelle

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 874
Senast: tuaphua
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 170
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 756
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama