Leka själv

Inget svar eller lösning på din fråga, men vill bara dela med mig av en rolig lek man kan göra med sitt barn sådär en gång i halvåret. "Gammalmatgegga"! Ta fram en hink och en slev och rensa skafferi och kylskåp på all utgången mat som står och skräpar, låt det bli en spänning vad som ska hittas härnäst och låt barnet hjälpa till att hälla i och blanda runt. När allt är klart går ni och häller ut smeten nånstans utomhus. Uppskattas mycket av både barn och barnslig förälder här hemma. :D

Aha...du pratar om "guckelimuck", fast jag körde på diverse kryddor, o allehanda vätskor man kan hitta i köket. Lite intressant blev det när det började osa ur måttet jag använde för att blanda i. Vet inte vad jag gjorde men en kemisk reaktion fick jag. :D

Har en snart treåring här hemma som absolut inte kan leka själv. "Koooom mamma!" gnälls det ständigt. "Kooooom leeek med miiiig!". Och glädjen i ögonen när en ger efter för tjatet.

Jag HATAR att leka. Jag är gärna med på pyssel, måla, baka och sånt men hjärndöda lekar där en kör en monstertruck på bilmattan eller låtsasäter låtsasmat.. jag på riktigt hatar det.

Hur kan jag hjälpa hen att leka själv? Hen har leksaker lättillgängliga och synliga. Ibland, okej sällan, kan jag "leka igång" henom och sen smita ifrån.
Problemet är att hen aldrig blir tvungen att använda fantasin till att kunna leka ensam om du ger efter varje gång. När man själv var liten så fick man använda den egna fantasin för att hitta på egna lekar. Du komner få ledsna blickar i början, men det går över.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka