"Leka" med unghäst.

E

emjo

Har av hon som äger min medryttarhäst blivit ombedd att hantera en unghäst (tror den är två år..) borsta, öva på att leda och så.
Men vad kan/bör man göra mer, jag kommer att göra detta en gång i veckan resten av veckan står hon mest i hagen.
Tips någon?
(Förutom att skynda låååångsamt..)

Sv: "Leka" med unghäst.

promenader. Gå ut och gå och miljöträna.
Varför inte mer än en gång i veckan????

Bommar, lyssna på röstkommandon som halt och igångsättnig i skritt, om du ska använda träns så försöka att styra hästen med hjälp av tyglarna.

älgen skrev:
Löshoppning, tömkörning.

Men kolla först med ägaren att det är ok, för det kan ju hända att ägaren vill att du ska hjälpa till med kanske endast hantering och sociala biten och att ägaren själv vill sköta det som ska ingå i själva utbildningen.

älgen skrev:
Du tog fel knapp va?

Egentligen inte. Då jag tycker att löshoppning och tömkörning ingår lite mer i utbildning av hästens träning, så ville jag mest påpeka för trådskaparen att kolla med ägaren att det är ok att hon gör det med unghästen.
Jag har själv haft två unghästar som jag har låtit mina medryttare fått hålla på med att borsta, gå ut och gå med och lite sån där socialträning, men skulle absolut inte bli glad om dom hade löshoppat, tömkört och longerat hästarna.

Det är klart en sak emllan skötare och ägare som du påpekade, men skötaren frågade vad hon merkunde hitta på...

Utgår från att hon komunucerar med ägare så de är på samma plan.

älgen skrev:
Utgår från att hon komunucerar med ägare så de är på samma plan.

Har lärt mig att här på Buke ska man ju inte utgå ifrån nåt mer än det som skrivs i tråden :angel:

Är det en islandshäst? I så fall, varför börja redan nu?
Det räcker gott med en bra flock och den hantering som behöver göras i form av fodring, verkning, avmaskning etc. Tids nog kan man börja, men en god flockuppväxt är en nog så rejäl uppfostran.

Håller med "ang", någon "social träning" behövs sällan. Det sköter flocken. Det du kan göra är att iakta flocken och se hur de kommunicerar och sen börja prata samma språk-då är ni på samma nivå. Oftast är det vi människor som behöver "social träning" :smirk:

Är du en god ledare följer hästen dig - även förbi faror.
Man kan ju alltid prassla lite extra med ikeapåsen när man går ut och ger hö och såna småsaker :angel: om man vill "miljöträna" lite...

Är det lite mer avancerade saker som tex tömkörning din vän vill att du ska göra så måste du tänka efter om du klarar det, unghästträningen följer hästen livet ut och blir det fel krävs det ofta mer jobb för att "lära om".

Niclas skrev:
Varför frågasätta hur ofta? Det spelar väl ingen roll.

Jo, om hästen endast hanteras en dag i veckan är det ju inte speci. smart. Men förhoppningsvis tar ägaren lite ansvar också!

ang skrev:
Är det en islandshäst? I så fall, varför börja redan nu?
Det räcker gott med en bra flock och den hantering som behöver göras i form av fodring, verkning, avmaskning etc. Tids nog kan man börja, men en god flockuppväxt är en nog så rejäl uppfostran.

:banana: :banana:

Jag håller inte med. Ju tidigare man hanterar ett föl/unghäst desto bättre. Då kan man ju tidigt ge den förtroende för människor och bli en väluppfostrad lätthanterlig häst i framtiden.

Om man pysslar med hästen en halvtimme per dag, har den ju resten av dygnet på sig att uppfostras av flocken. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Mvh//LG

LillaGeisha skrev:
Jag håller inte med. Ju tidigare man hanterar ett föl/unghäst desto bättre. Då kan man ju tidigt ge den förtroende för människor och bli en väluppfostrad lätthanterlig häst i framtiden.

Om man pysslar med hästen en halvtimme per dag, har den ju resten av dygnet på sig att uppfostras av flocken. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Mvh//LG

bland islandshästar ser jag en stor skillnad mellan olikuppfostrade hästar - det handlar oftast om två grupper vilka man skulle kunna dela in i "flockuppfostrade" och "trädgårdsuppfödda" och oftast är den första gruppen islandsfödda och den senare svenskfödda. (generalisering, det finns naturligtvis undantag)
Båda har sina för- och nackdelar men de flockuppfödda är oftast trevligare individer med respekt (som INTE är samma sak som rädsla) för människan, är mer lätthanterliga samt trevligare mot andra hästar dvs lättare att placera i olika flockar.

Jag eftersträvar att min häst ska få en "isländsk uppväxt" i sverige, fast utan de negativa bitarna :angel:
därmed låter jag flocken sköta den mesta uppfostran - det räcker att jag "nödhanterar" honom vid verkning, vacc mm.

Japp - ALL hantering är träning av hästen, och det är exakt lika lätt att träna in en felaktig reaktion som en korrekt handling. Hur duktig är du, och kan du ersätta en god flock med sekundsnabba ageranden?

För just det kan hästarna. I fallet med islandshästar så är det väldigt ofta som man märker skillnaden mellan trädgårdstomtarna och de flockuppfödda, vilket de flesta tränare faktiskt omtalar ofta. Det är alltså inte så säkert att vi människor vet bäst.

Att man sen gärna *vill* hantera sin häst är en annan sak. Men då kan man köpa en äldre häst med annan träning och behov.

vem pratar om att ERSÄTTA en god flock?
det jag reagerade på var att Mifellen sa att det inte var särskilt smart att bara hantera hästen en gång i veckan.
Då sa jag att det inte kan precis skada hästen om den går i flock och man hanterar den en gång i veckan, just eftersom ALL hantering är träning.

sen behöver du inte dra in mig i det här, har jag påstått mig vara expert? det jag sa var ett generellt uttalande, och i det anser jag det vara "självklart" (även om inte den krassa verkligheten ser ut så) att man kan hantera fram ett beteende som är önskvärt hos hästen...

tänk om du ville sätta dig in i vad jag svarar på innan du trycker på knappen... :crazy:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 695
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 960
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar