"Leka fram"-övningar

Totola

Trådstartare
Det finns ju övningar för rakriktning, tänker mest på skolorna, men finns det övningar där hästen SJÄLV uppmuntras att gå rakriktat snarare än att man placerar hästen jämnt?
(Jämför westernridningens lära in halt genom att styra mot en vägg, att man bara ber hästen om en sak och så får den klura ut lösningen/tekniken själv.)
Eller samma sak fast riktigt lösgörande i sidled eller för bogar/bakdel, eller sätt att "leka fram" bättre teknik väldigt successivt.?

Tänkte försöka lägga in några extremt positiva uppmuntrande pass där hästen ändå får en del att tänka på, därför skulle jag vilja ha massor med tips på övningar där hästen får en uppgift att lösa själv utan att ryttaren lägger sig i för mycket! :)
Gärna balanstränande övningar och dylikt också!

Sv: "Leka fram"-övningar

:bow::bow:

Detta undrar jag också över,, väntar med spänning på svar! :idea:

Det jag spontant kommer att tänka på är att överföra övningarna till någonting praktiskt. All dressyr som vi ryttare sitter och tragglar på ridbanor är ju som bekant egentligen förberedande övningar som ursprungligen är till för att omsättas i praktik. Dressyrtävlingar i sig är ju från början bara mått på hur långt man har kommit i utbildningen och absolut inte tänkt som ett självändamål.

Så ut med dig och fös kor eller varför inte börja fäktas med en kompis? Eller börja träna Working Equation. :idea:

Så ut med dig och fös kor eller varför inte börja fäktas med en kompis? Eller börja träna Working Equation. :idea:

Haha det skulle vara något! :rofl:
Working Equitation-tänket känns riktigt kul, fast då kommer ju det där med att man måste veta vad det innebär och träna för ändamålet innan man får för sig att ta sig runt en bana.. :p Har du någon koll på det? Eller delmoment man kan träna på? :idea:

Tycker det var en riktigt bra poäng, inte det jag var ute efter i tråden men träningen blir ju mycket roligare med ett syfte :) Man kanske skulle knåpa ihop en "uppvisning" med enbart skritt och trav? ;)

Generellt sätt gillar jag att ha med bommar i mina övningar och ridpass, eftersom hästen får mer framåtbjudning och tycker att det blir roligare. Dessutom måste den själv balansera upp sig innan bommen, och det är ett väldigt lätt sätt att se om hästen verkligen är i balans, för då flyter det bara på över bommen och hästen kan länga eller korta steget/n obehindrat. Dessutom rider man inte bara runt hursom, utan man får ett riktmärke.

Men annars är en bra övning att rida hästen ställd på en volt, och själv sitta rätt och i balans, så bra man nu kan, och bara fokusera på att ha hästen ställd och inte hindra den med yttertygeln. Och så rider man på volten något varv och testar att ha hästen på innertygeln, och sedan yttertygeln osv. På så sätt får hästen själv hitta ett sätt att böja sig, utan att man aktivt placerar den på samma sätt som om man rider en öppna eller sluta. Nu vet jag inte om det fungerar för andra eller om det är på tok för basic för övriga härinne. Men det fun kar iaf för mig och min häst. :D

Generellt sätt gillar jag att ha med bommar i mina övningar och ridpass, eftersom hästen får mer framåtbjudning och tycker att det blir roligare. Dessutom måste den själv balansera upp sig innan bommen, och det är ett väldigt lätt sätt att se om hästen verkligen är i balans, för då flyter det bara på över bommen och hästen kan länga eller korta steget/n obehindrat. Dessutom rider man inte bara runt hursom, utan man får ett riktmärke.

Ja bommar låter som en bra idé! :) Det brukar jag iofs ha som uppvärmning för att kusen ska få lite att tänka på istället för att bli uttråkad av att skritta på lång tygel :angel:
Din tanke är då att hästen ska taxera steget själv eller att man som ryttare ska korrigera steglängd/tempo?

Men annars är en bra övning att rida hästen ställd på en volt, och själv sitta rätt och i balans, så bra man nu kan, och bara fokusera på att ha hästen ställd och inte hindra den med yttertygeln. Och så rider man på volten något varv och testar att ha hästen på innertygeln, och sedan yttertygeln osv. På så sätt får hästen själv hitta ett sätt att böja sig, utan att man aktivt placerar den på samma sätt som om man rider en öppna eller sluta. Nu vet jag inte om det fungerar för andra eller om det är på tok för basic för övriga härinne. Men det fun kar iaf för mig och min häst. :D

Basics?!? :eek: att ställa hästen ordentligt är ju ett projekt i sig! :rofl: (nu tänker jag på den petiga typen av "ställning" där hästen även vinklar in höften något för att hänga ihop i ställningen). Tror att "ha hästen på innertygeln" skulle vara lite överkurs, men värt att testa! :)

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Working Equitation, men en idé är att själv tänka ut lite 'lekar' eller liknande, kanske tillsammans med en vän? Något tornerspelsliknande kanske? Just nu är min hjärna lite för överhettad av för mycket pluggande för att jag ska orka komma på något konkret.. :p

Hehe vi ryttare kanske skulle se oss mer som dagisfröknar för oss själva helt enkelt? ;) :rofl:
Vara lite mer kreativa och lekfulla = lekledare för oss och hästen! :idea:
Känner ingen i stallet så väl nu känns det som (inga "hästkompisar" ) men något att göra själv eller att filma och ha som kul minne kunde ju vara något :)

Jag vet inte riktigt med denna övningen. Jag har aldrig testat den och har inte heller bildat mig en uppfattning om den :crazy:

Sätt ut koner och lägg typ godsaker på dem. Så kanske du har 20 m mellan dem på rakt spår och så får de trava rakt fram i samlad form till en kon, få en godsak elr ngt annat slags beröm. Kanske hästen ska gå i samlad trav eller galopp till nästa kon? o.s.v. Man kan väl själv göra övningen som man vill t.ex. istället för godsaker göra något hästen tycker är jätte roligt som ett hinder vi konen? Övningen är väl mest till för de hästar som kanske tycker det är tråkigt att tränas och ridas i en paddock/ridbana. :)

Men som sagt ni får själva bedöma vad ni tycker om övningen :D

En bra balans och rakriktningsövning som vi western ryttare gör är att du börjar på kortsidan i galopp, när du är ca 6 m från väggen eller mer så lägger du på ytterskänkel och yttertygel och verkligen svänger hästen. Svängen skall vara 90 grader och viktigt är att ytterbogen hänger med. Om du genomfört svängen rätt så har du hästen rak efteråt, du håller ett par steg och sedan släpper du efter och galopperar ett rakt spår längs hela långsidan ca 6-7 m ifrån väggen. När du kommer till kortsidan gör du samma sväng och fortsätter med rakspår på andra ridhus halvan.
På rakspåret så kan du oxå växla mellan samlad galopp och ökad.
Iochmed att hästen inte har en vägg att "luta sig" emot så tränar du mycket balans och total rakriktning.
Så länge hästen går där du vill och är rak så låter du den vara
Om hästen någon stans under rakspåret ramlar inåt eller utåt så flyttar du tillbaka den och så fort den är rak och på rätt spår så släpper du.

Iochmed att du alltid släpper när hästen är rak och går där du vill så blir detta beröm och hästen lär sig att om jag går rak och balanserar mig själv så blir jag lämnad ifred, positiv inlärning!
Samma sak om hästen vill gå på två spår eller smita med någon del av kroppen, då trycker du tillbaka den delen och så fort hästen är rak släpper du ut tyglarna.

Sedan tycker jag det är toppen att vidareutveckla övningen med att lägga in byten lite här och var på rakspåret. Där har total kontroll på om du sitter rakt i sadlen och om hästen är rak.

Lycka till! /F

Lät som lite överkurs för mig det med, men visst borde det ge litegrann att göra samma sak i skritt och trav? :p Själva principen att inte ha någon vägg att hänga sig på...

Hm. Att ha bommar under framskrittning hde varit ngt faktiskt. Min häst gillar nämligen inte heller det. :p
Det jag syftade på var att man gör så gott man kan och försöker rida hästen i balans och formad som spåret, och så ska hästen själv länga ut eller korta upp steget. Lite gymnastik.

Nä. Jag tycker inte heller att det är enkelt. Blir väl ngt steg här och där med bra ställning som går hela vägen igenom hästen. :D

Ska absolut testas! :)
Måste kanske vänja in vid bommar i trav först iofs för jag tror inte kusen har så bra koll på fötterna. (snubblar bara han ska in i ridhuset :angel: ) men kroppskontroll är ju också bra att öva på! ;)

Lät som lite överkurs för mig det med, men visst borde det ge litegrann att göra samma sak i skritt och trav? :p Själva principen att inte ha någon vägg att hänga sig på...

Visst kan du göra det samma i skritt och trav :)

Hej, ´hej. Ny här. Märkliga idéer å kommentarer ni har.. "Lägga ut godis", "min häst gillar inte å skritta på lång tygel". Så vitt jag vet är de metoder att naturligt framkalla rakriktning följande:
Rida hästen i "djup" snö, sand och/lr träna backträning. Mvh Stina

Liknande trådar

Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 215
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 114
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka