Leja folk att ta småbalshösilage

Gwildr

Trådstartare
Mina föräldrar har ett och ett halvt hektar vall som inte gör någon nytta just nu. Vi har funderat på om man kanske skulle kunna ta småbalshösilage på det.

Frågan är hur mycket det skulle kosta att leja folk med kunskap och maskiner för att göra det och vart man i så fall skulle vända sig. Och om det överhuvudtaget skulle gå att hitta någon som är villig att göra det.

Det skulle vara coolt att ha grovfoder från egen mark!

mvh Åsa

Sv: Leja folk att ta småbalshösilage

Jag vill inte påverka dig för mycket. Det är klart att det kan vara kul att ta det själv.
Vi gjorde det de första åren vi hade egen gård. Vi har en vall på ungefär 2 ha. Vi har en traktor och hade maskiner så vi kunde gödsla och vända höet men inte ngt annat. De första åren tog vi hö i småbalar men sedan gick vi över till ensilage i storbalar.
Det blev ganska dyrt att hyra in ngn som först högg vallen och sedan plastade höet. Dessutom var det alltid svårt att få ngn att komma i rätt tid trots att vi kände de som hade maskinstationen. Jag antar att det berodde på att vi var för små kunder. Det var också svårt att bedöma när det var dags även om vi alltså hade hjälp.
Om man räknade in alla kostnaderna för att så om vallen, gödsla den, hugga den och plasta in balarna och sedan jämförde med att köpa ensilaget klart så blev inte skillnaden jättestor. Dessutom fick vi mer bete till hästarna och slapp allt bekymret.

Här i skåne där vi bor finns det ganska många maskinstationer som man kan vända sig till. Vad det kostar idag har jag inte en aning om. Det är nog lite olika.

Ja, det är väl inget man gör för att spara så otroligt mycket pengar om man bara har en liten plätt mark. Småbalar hösilage blir ju i sig väldigt dyrt jämfört med hö.Jag förstår att man kan bli nedprioriterad när man har så liten mark också, men det beror väl på när man vill ha det slaget också.

För vår del konkurrerar det dock inte med bete för vår häst, hon är fångkänslig och får snällt hålla sig borta från allt frodigt och grönt under sommarmånaderna.

Det är roligt att höra att det går i alla fall! Vi får kolla upp hur det ser ut i våra trakter.

mvh Åsa

Du får försöka ringa runt till maskinstationer. Det är nog inte så måmga som har maskiner för att ensilera småbalar men har du tur så kanske du hittar någon.

Jag vill inte påverka dig för mycket. Det är klart att det kan vara kul att ta det själv.
Vi gjorde det de första åren vi hade egen gård. Vi har en vall på ungefär 2 ha. Vi har en traktor och hade maskiner så vi kunde gödsla och vända höet men inte ngt annat. De första åren tog vi hö i småbalar men sedan gick vi över till ensilage i storbalar.
Det blev ganska dyrt att hyra in ngn som först högg vallen och sedan plastade höet. Dessutom var det alltid svårt att få ngn att komma i rätt tid trots att vi kände de som hade maskinstationen. Jag antar att det berodde på att vi var för små kunder. Det var också svårt att bedöma när det var dags även om vi alltså hade hjälp.
Om man räknade in alla kostnaderna för att så om vallen, gödsla den, hugga den och plasta in balarna och sedan jämförde med att köpa ensilaget klart så blev inte skillnaden jättestor. Dessutom fick vi mer bete till hästarna och slapp allt bekymret.

Här i skåne där vi bor finns det ganska många maskinstationer som man kan vända sig till. Vad det kostar idag har jag inte en aning om. Det är nog lite olika.
Klart att det går att leja in folk till sådant. Men varför inte ta hö istället? Det blir ju billigare om inte annat. Hur mycket kan ni göra själva? Räkna med att en maskin med förare kostar 450 kr i timmen.

Nu tänker inte vi göra det. Men nackdelarna som jag ser det med hö är att det är ännu svårare än ensilage om man inte har tillräckligt med erfarenhet. Sedan finns det inte precis ngn maskinstation som har småbalspress.

*kl*

Jag tänker mest på att det blir svårare när man lejer vid höintagning. Alla brukar ju vilja ha in samtidigt. Hösilage brukar man kunna ta vid lite längre tidsspann. Där är man ju inte lika väderberoende.
Kanske leja släkten istället och lägga på hässjor?

*kl*

Jag tänker mest på att det blir svårare när man lejer vid höintagning. Alla brukar ju vilja ha in samtidigt. Hösilage brukar man kunna ta vid lite längre tidsspann. Där är man ju inte lika väderberoende.
Kanske leja släkten istället och lägga på hässjor?

Att hässja höet får man extra bidrag för. Om man dessutom orkar slå med lie så får ännu mer, 6000:- per hektar om jag minns rätt. Motionen är ren bonus:D

Första året vi hade gården så lyckades jag förstöra hela höskörden på 12 hektar, Sen kom jag ihåg att jag är hovslagare och inte bonde.
Numera lejer jag bort allt och det fungerar utmärkt.

Nu tänker inte vi göra det. Men nackdelarna som jag ser det med hö är att det är ännu svårare än ensilage om man inte har tillräckligt med erfarenhet. Sedan finns det inte precis ngn maskinstation som har småbalspress.

Har ni ingen möjlighet att lagra storbalar? Varför är hö svårare att ta än ensilage? Ska ni leja bort allt från början till slut?

Har ni ingen möjlighet att lagra storbalar? Varför är hö svårare att ta än ensilage? Ska ni leja bort allt från början till slut?

Hö kräver fler dagar med fint väder vid skörden än ensilage. Det är ofta problem att lagra hö så att det inte blir mögel under lagringen.

Sen är det mer manuellt jobb när man kör hö.

Hö kräver fler dagar med fint väder vid skörden än ensilage. Det är ofta problem att lagra hö så att det inte blir mögel under lagringen.

Sen är det mer manuellt jobb när man kör hö.

Dessutom tycker i alla fall jag att det är svårt att veta när man ska packa det och vad man ska göra om det regnar på det osv. Även om man anlitar ngn som gör det så kan de knappast bevaka allting, i alla fall inte om man har så pass lite som vi har. En annan svårighet är också att få dem att komma innan det blir dåligt väder. Om man är en liten kund kommer man gärna sist i kön. Sedan håller jag också med om lagringen. Det har varit svårt de senaste två vintrarna. Vi måste stänga in allt under halm. det går om man bara har hö för en del av vintern. Men det hade aldrig fungerat hos oss för hela vintern.

Senast ändrad:

Småbalsensilage har inte slagit igenom ordentligt i Sverige. Det finns flera orsaker:

* Press/plastare kostar från 120 000:- + moms
* Pressar sämre än storbalspressarna = sämre kvalité på ensilaget
* Det går åt mycket mer plast
* Arbetsbredden är mindre och det innebär dyr traktortid
* Balarna är svåra att hantera: för stora för att hantera manuellt/för små för traktor

Har man tre eller fler hästar så är det billigare och enklare med storbalsensilage även om man ibland får slänga foder.

Jag förstår att det blir dyrare med småbalshösilage. Men det går att göra med bra kvalitet om man får tro en forskningsrapport av Cecilia Müller.

Vi får se hur det går, lösningen är kanske att skaffa fler hästar helt enkelt...

Jag förstår att det blir dyrare med småbalshösilage. Men det går att göra med bra kvalitet om man får tro en forskningsrapport av Cecilia Müller.
Hennes studie var visserligen intressant men begränsad i tiden så den är kanske inte representativ för "normal" småbalsproduktion. Annars är det största problemet att det inte är svårt att få fältet fyllt med plastade småbalar men de är hopplösa att hantera eftersom det blir så många och det finns inga rationella redskap. Man vill ju köra så litet som möjligt med traktorn på vallen för att undvika packning. Kör man 10-20 gånger för att hämta storbal på en hektar vall är det kanske OK, men att köra mer än hundra gånger för att få in samma mängd som småbal är inte OK.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: Magiana
·
Småbarn Jag skulle vilja få lite råd och tips från andra föräldrar, samt ta del av era funderingar. Jag har letat efter information om olika...
2
Svar
27
· Visningar
4 204
Senast: Coop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar