Ledvätska vid hasen

K

karrob

Min häst har ledvätska vid hasen, och svullnaden är ca 3 *2 cm. Hon är inte halt eller så. Jag undrar om någon vet om man kan få ner vätskan genom att smörja med liniment eller om kyla skulle vara bättre. Har ni någon erfarenhet av detta? Vet ni vad det kan vara/bero på? :confused:

// Karro

Sv: Ledvätska vid hasen

Jeg ville tatt røntgenbilde hvis ikke du har gjort det..Den svullnaden du beskriver,låter lite som en løs benbit..
Linment osv. vil vel ikke skade,men jeg tviler på at det blir så mye bedre heller.
Det beste er nok å holde hesten i bevegelse..

Varför tror du att det är en lös benbit? :confused:

Har sett slike svullnader tidligere i hasen,og meget ofte har det da ligget en løs bit der.
Men det trenger jo ikke bety noe hvis hesten ikke er halt.
Hadde en hest som fikk konstantert løs benbit i hasen (Den ble oppdaget fordi hesten plutselig fikk økt leddveske produksjon,og dermed en hevelse.)Den var da 3 år. Var aldri halt,derfor opererte vi ikke.Vet. mente det var bedre den fikk ligge der den var,så lenge den ikke skapte problemer.
Denne hesten gikk senere store klasser i hoppning,og hasen var aldri noe problem ;)
Men det kan jo være greit å vite om alt er iorden inni der :angel:

Var sitter 'svullnaden', det låter som en hasgalla alt hasledsgalla. Och mitt råd vad du ska göraär lite olika beroende på var den sitter (om det är en genomgående hasgalla eller en genomgående hasledsgalla)

Är svullnaden vid hasledsspetsen kan det ju handla om en piphas, isåfall utgör den mer en skönhetsaspekt än att den påverkar hästen i form av hälta eller dyl.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 025
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 404
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka