ledsen och besviken, kommer bli straffad.

ssaannaa

Trådstartare
Jag måste skriva av mig, mitt liv brister.

För 3,5 år sedan slutade jag jobba på ett jobb där vi inte fick ta emot dricks, vilket jag gjorde under dom fyra år jag jobbade där. 6200 kr totalt.
Nu har jag sökt till försvarsmakten och kommit in, vilket jag verkligen ser fram emot. Men nu, innan utbildningens början så ringer polisen och säger att jag är misstänkt för stöld på mitt gamla jobb. Polisen vill att jag ska in på föhör innan utbildningens början.
Jag som verkligen sett fram emot att utbilda mig och jobba inom försvaret kan nu glömma det. Jag är så ledsen och besviken på mig själv;(

Snälla, gnäll på mig och berätta vilken dålig männsika jag är som kunde göra något sådant.
 
Senast ändrad:
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Bra att du delar med dig här så kanske andra hejdar sig innan de gör samma dumma misstag.
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Känns som om det finns många frågetecken här.

Hur kan det vara stöld att ta emot dricks? Dricks är utöver det som t.ex. en restaurang (eller vad nu TS arbetade på) tar betalt för mat och dryck, alltså pengar som överhuvudtaget inte är ämnade för restaurangen. Det kan jag tänka mig är om TS t.ex. fått dricks via en kortbetalning och då tagit drickssumman ur kassan (vet inte om det är så det fungerar?) och då har det blivit tal om stöld? Och vad finns det för bevis efter 3,5 år?

Min spontana tanke är att hålla huvudet kallt. Om du de facto inte stulit något utan snarare brutit mot villkor i din anställning så tycker jag inte att det ska kunna leda till något åtal.
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Vilka bevis har de mot dig får man fråga sig? Något som faktiskt är olagligt eller som de bara tycker är det. Vad de tycker och lagen är olika saker. Förklara läget och säga så som det är i din mening. Än är du inte fälld. Keep it cool. ;)
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

På de jobb som jag har haft har vi en gemensam drickskassa.
Du får alltså inte lägga pengarna i fickan själv.
Skulle nån ta från den så skulle det nog räknas som stöld, ja.

TS:
Tycker också det är många frågetecken.
Hur kan dom komma på det efter så många år?
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

På de jobb som jag har haft har vi en gemensam drickskassa.
Du får alltså inte lägga pengarna i fickan själv.
Skulle nån ta från den så skulle det nog räknas som stöld, ja.

TS:
Tycker också det är många frågetecken.
Hur kan dom komma på det efter så många år?

Men om det över huvud taget inte var tillåtet med dricks borde det inte ha funnits någon gemensam drickskassa att stjäla från?
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

På de jobb som jag har haft har vi en gemensam drickskassa.
Du får alltså inte lägga pengarna i fickan själv.
Skulle nån ta från den så skulle det nog räknas som stöld, ja.
Stöld av svarta pengar då. För jag antar att ingen skattar för dricksen de får...? :cautious:
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Det är fortfarande inte stöld dock. Något form av skatte/ekobrott kan det dock vara på tal om, men det är ju helt omöjligt att bevisa. Var väl för några år sen som skatteverket ansåg att en person skulle skatta för sina dricks, och uppskattade en ungefärlig summa på vad personen borde ha fått i dricks under sina år i restaurangbranchen. Slutade med att skatteverket fick ge upp, om jag minns rätt.
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Allmän fråga sådär, om jag t.ex. dricksar en servitris för bra bemötande etc. och vill ge just DENNA personen pengar, hur fasen kan det bli stöld om den personen behåller pengarna och inte ger till företaget? Jag har ju gett pengar till en annan person frivilligt, inte betalat för något.

TS, jag hade bara nekat och glömt det. Efter så lång tid dessutom? Kan ju knappast finnas några bevis för det du gjort.
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Det är inom restaurangbranschen. Ingen fick ta dricks, utan det skulle gå till chefen när vi stängde. När jag sökte till försvaret så fick jag skriva under att jag godkände ett utdrag ur registret, kanske det har något med det att göra? Eftersom polisen hör av sig nu när jag ska åka.

Jag får skylla mig själv. Jag antar att jag inte kan betala tillbaka det heller utan att det går till rättegång.
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Men vet din chef om att du tog emot dricks? Vet du ens att det är pga denna händelse som du ska på förhör? Finns det anmält?
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Det är inom restaurangbranschen. Ingen fick ta dricks, utan det skulle gå till chefen när vi stängde. När jag sökte till försvaret så fick jag skriva under att jag godkände ett utdrag ur registret, kanske det har något med det att göra? Eftersom polisen hör av sig nu när jag ska åka.

Jag får skylla mig själv. Jag antar att jag inte kan betala tillbaka det heller utan att det går till rättegång.

Att en begäran om utdrag från belastningsregistret skulle trigga en utredning tror jag är uteslutet.

Du har ju brutit mot anställningsvillkoren, men jag förstår inte hur de motiverar stöld? Det får du gärna förklara för oss när du pratat med polisen.

Men hur som helst; så länge du inte är dömd för något, dvs inte har något i ditt belastningsregister, så är det bara för dig att gå din utbildning.
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Jag tycker det låter jättekonstigt. Att det begärs utdrag ur belastningsregistret sätter ju inte igång en process om något som hände för flera år sedan? :crazy: Det måste ju någon ha anmält nyss och så blir det bara ett olyckligt sammanträffande.

Jag tycker du ska ta tassens råd och hålla huvudet kallt. Det är inte alls säkert att det blir något av det hela.
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

När jag sökte till försvaret så fick jag skriva under att jag godkände ett utdrag ur registret, kanske det har något med det att göra? Eftersom polisen hör av sig nu när jag ska åka.

Nej det har det garanterat inte. Varför skulle det?

Ta det lugnt. Utredningen blir troligtvis nedlagd...
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Jag vet inte, antar att jag inbillar mig. Efter 3,5 år hör polisen av sig precis innan jag ska åka iväg.. Jag antar att det är en slump.

Jag får se vad polisen säger under förhöret. Polisen sa till mig att det gäller stöld från mitt gamla företag, tog för givet att det är dricksen.
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Ingen får några pengar, vi anordnar aktiviteter tillsammans för dom.

Ang att inte då ta emot dricks - vi får inte ha en dricksburk eller så vid kassan men ibland lämnar ju folk mer pengar. Tänker ju inte slänga pengarna, och att vi lägger dom i en särskild burk som inte står framme har ingen något emot. Kan inte lägga dom i vanliga kassan för då blir det kassadiffar = ser ut som att man glömt slå in nåt.

Men säger chefen att pengarna ska in till hon/han så är det ju så.
 
Senast ändrad:
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Håll huvudet kallt som sagt.
Borde du inte kunna få en kopia av anmälan?
Är du säker på att det är DIG anmälan gäller? Tänkte om någon blivit anmäld och uppgett dig som vittne eller något? Det kanske är chefen de vill åt? (Vad vet jag, det var en tanke bara )
Vad sa polisen när de ringde?

Jag har liksom svårt att tro att det blir rättegång för lite dricks...de var ju varken chefens eller restaurangens, vem skulle ni då ha stulit ifrån liksom?
Och hur ska det kunna gå att bevisa efter så lång tid?
Ekonomiska ogentligheter borde väl upptäckas vid varje bokslut/årsredovisning eller liknande?
:)
Gå till utbildningen du, så länge du inte är dömd så är ju registret blankt och då kan de ju inte säga - eller göra - något.
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Ta det lugnt, tror inte det ena har med det andra att göra. Sitter själv och tar ut utdrag ur brottsregistret med jämna mellanrum (jobbar inom säkerhetsbranschen) och pågående utredningar där man är misstänkt/vittne eller så är inget som står med på det viset. Inte i klartext iaf, ett utdrag ur brottsregistret ger bara en lista på sådant man är dömd för, och det kan du ju omöjligt vara om du inte ens blivit förhörd ännu.
Sedan kan klart försvaret kanske ha andra vägar att för att få fram om man är en del av en pågående utredning, men att det skulle hindra dig från att påbörja ditt uppdrag kan jag inte tänka mig.......
Det är nog bara ett olyckligt sammanträffande, och ang ärendet som sådant så låter det grymt långsökt att det skulle bli något av det. Jag har själv varit med om en anställd stal växelkassan (ca 30 000), och han erkände själv via mail att han stulit växelkassan, den utredningen pågår fortfarande ca 1 år senare, inget åtal på gång ännu..... Så, jag har svårt att tro att lite drickspengar kommer resultera i något annat än en nedlagd utredning....
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 549
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 686
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 893
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp