Ledpreparat, ni som har erfarenhet, hjälp!

skorpannorpan

Trådstartare
Hejsan
Jag har sedan ca 1½ år tillbaka gett min häst consequine på inrådan av veterinär. Hon sa väl inte specifikt c. men tyckte jag skulle ställa henne på ngt å då c. verkar vara det renaste glukosamin så blev det detta.

MEN, självklart finns inte bara ett medel för leder och ledvätska så: vad vet ni/har ni för erfarenheter av:

Conquer
Equina Artisol
Consequine i komb med msm (ngt jag hade planerat att börja med innan jag satte min fot på falsterbo...)

Jag förstår inte helt skillnanden på grejerna, kan någon förklara? Är inte glukosamin grejen mot problem eller förebyggande mot ledproblem? Varför rekommenderas nu hyaluonsyra? Eller mjölk protein och green lip mussel (vågar mig inte på en översättning)? Kan någon snäll person reda ut koncepten för mig?

Orsaken till att min tjej gick på glukosamin är 4 kotledsinfl på 2 år.- om det hjälper er.

Tack p förhand!!!!!!!!!

Sv: Ledpreparat, ni som har erfarenhet, hjälp!

Av Conquer har jag bra erfarenhet.
Mitt 15-åriga halvblodssto, som dessutom är väldigt stor, får de för sina leder.
Hon har bl.a fått större rörlighet i bogpariet, så att hon numera kan lyfta sin fram och bakben ordentligt. Förut släpade hon båda bakbenen, då hon va stel i kroppen och aningens övermusklad bak.

Så jag rekomenderar det helhjärtat :) :bump:

jag har inte haft något av preparaten till mina egna hästar, men i stallet jag jobbade i för ett par år sedan användes Conquer till några av de lite äldre hästarna, och hästägarna var iallafall mycket nöjda.
Även en häst som hade varit dålig med ledinflammationer fick det ett tag, och han kändes bättre när han åt sånt.

Vi har använt flera olika preparat till flera hästar och upplever att det hjälper. Minns inte namnen på alla i huvudet men ska fundera på det och återkomma om jag kommer ihåg det.

Preparat som innehåller glukosamin + chondroitin upplever jag har haft bra effekt. Bio Synov Complex heter ett preparat som fungerat rätt bra och inte så hiskeligt dyrt heller. Mellanprisklass om man kikar runt på marknaden d.v.s. inte billigast men inte heller dyrast.

Mvh JV

Tack, det får du jättegärna göra! Så mycket info som går...
Pratade med en vän som är läkare som sa att det är lättare för kroppen att ta upp glukosamin än h-syra. Funderar lite på om det skulle bli kaka på kaka om man tog 2 av preparaten... dyrt och på alla sätt säkert jätteonödigt men jag e liiiite rädd för kotledsinfl. och allt antiinflammatoriskt låter ju kanon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka