ledning av häst

M

My Beauty

vart vill ni att er häst ska gå när ni leder den?

Jag själv föredrar om den går brevid mig ungefär vid hals bog läge..

vad föredrar ni?
 
Sv: ledning av häst

Jag föredrar att ha hästen bakom mig, är så jag har lärt mig att man ska leda ur ledarperspektiv.
 
Sv: ledning av häst

Jag föredrar att ha hästen bakom mig, är så jag har lärt mig att man ska leda ur ledarperspektiv.

okej... det låter ju iof logiskt
men tänk om hästen blir rädd och spinger på en?
Men den kanske inte springer på sin ledare direkt..
 
Sv: ledning av häst

Jag vill inte ha hästen alldeles rakt bakom mig, utan snett åt sidan.

Däremot får den inte passera min axel, utan ska hålla sig bakom, och viss distans i sidled så att jag inte känner mig trängd.
 
Sv: ledning av häst

vart vill ni att er häst ska gå när ni leder den?

Jag själv föredrar om den går brevid mig ungefär vid hals bog läge..

vad föredrar ni?

Jag föredrar också att ha hästen bredvid mig vid hals/bog.

Det där med att gå med hästen bakom sig för att hästen ska veta vem som är ledaren har jag hört förut och det tycker jag är tramsigt. Mina hästar behöver inte traska bakom mig för att veta att det är jag som bestämmer.
 
Sv: ledning av häst

Jag leder alltid min häst snett bakom mig. Han behöver hela tiden påminnas om att han inte kan gå på hur som helst... Får han gå bredvid/framför mig så blir han busig och kan hitta på hyss. Han är hur lugn som helst när han går bakom.
 
Sv: ledning av häst

På smala stigar - hästen bakom mig.
På ojämn mark där jag riskerar att snubbla omkull själv - hästen bredvid mig på höger eller vänster sida.
När jag vill tuffa till min hästs självförtroende lite - hästen framför mig. (Det kräver ju dock att man har en häst som inte är lätt i rumpan ... ;) )

Det beror alltså på situationen, men jag vill i alla fall att min häst ska kunna gå där jag bestämmer att den ska gå.
 
Sv: ledning av häst

jag gillar inte när hästar bara går förbi en o ignorerar den som leder, ja går alltid först, i en vild flock så går alltid dom som är lågt i rang vid sidan av hästen, ledaren går först el sist för att visa vägen, många hästar lyssnar inte riktigt på sina ägare, i en flock är de alldrig nån som struntar i ledaren bara för att de sitter en ekorre vid vägkanten..men alla e vi olika..
 
Sv: ledning av häst

När jag leder en häst vill jag ha den snett bakom - då kan jag ändå hålla lite koll på vad den gör, fast den är bakom mig. Somliga hästar försöker gå förbi en om man leder dem vid bogen, men är lugna om de får gå bakom. Dessutom tycker jag att det är mer praktiskt att ha hästen bakom sig när man ska in genom dörrar, osv.
 
Sv: ledning av häst

beror på läge. Tycker jag har mer kontroll om jag går vid bogen, då jag lättare kan använda kroppen till at få hästen dit jag vill. Tycker inte alls om att ha hästen bakom mig då jag vill kunna se och läsa av hästen när jag går med den. Å andra sidan är det ibland nödvändigt att ha hästen bakom sig.
 
Sv: ledning av häst

Oftast har jag hästen bakom mig ngnstans... Eftersom jag är ledaren.

Men vid typ tävling eller där det är mkt hästar vill jag ha hästens huvud vid min axel...
 
Sv: ledning av häst

Jag gå med hästens huvud vid min axel eller något framför,dessutom vill jag ha ett avstånd i sidled på ca1-1.5m.Med den positionen upplever jag det lätt att hålla koll på hästen utan att behöva vrida på huvudet,det räcker att snegla lite.
På smala stigar,i dörrar och dyl. vill jag att hästen går bakom mig.
 
Sv: ledning av häst

vart vill ni att er häst ska gå när ni leder den?

Jag själv föredrar om den går brevid mig ungefär vid hals bog läge..

vad föredrar ni?

Jag leder alltid hästen bredvid mig, så att jag går ungefär vid bogen, lite framför så att det ändå är jag som har övertaget. Detta är en ren säkerhetsåtgärd. Man har ingen som helst koll på hästen om den går bakom, det finns en stor risk att bli översprungen om hästen blir rädd för något. Har man hästen vid sidan är det mycket lättare att styra undan den.
 
Sv: ledning av häst

Med huvudet bredvid mig eller hur man nu ska förklara, och hellre längre bak än längre fram än så.
Samt minst 1 m bort i sidled ska h*n vara.
I "smala passager" så ska alltid hästen vara bakom mig.
 
Sv: ledning av häst

Har min häst bakom mig på behörigt avstånd, antingen rakt bakom eller snett bakom. Det är jag som är ledaren och han har tillräckligt med vett i skallen för att inte springa på mig om han skulle råka bli rädd för något. Vid speciella tillfällen kan jag leda honom bredvid mig, på vilken sida som helst, eller skicka honom framför mig. Men aldrig att han får dra med mig någonstans, eller släpa mig åt nåt håll!
 
Sv: ledning av häst

beror på vad det är för häst jag leder.. men medryttar hästen (hästen innan gick lös bakom mig) håller jag löst i grimmskaftet och han går snett bakom mig..
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
783
Senast: Lejd
·
Kläder & Bli fin Ja, den eviga stora frågan. Finns det nån bekväm BH? Jag har dagen till ära fått på mig en vanlig t-shirtbh från Lindex. Den skaver i...
Svar
19
· Visningar
715
Senast: SiZo
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp