Ledinflammationer

Sv: Ledinflammationer

Det går att bota med vila. Jag vill inte behandla den hästen jag hade utan hans kotledsinflammation fick läka ut av sig själv. Jag fortsatte att rida men i början bara skritt och på raka spår. Efter att det var läkt fortsatte jag att var rädd om honom t.ex. genom att ge vilodag efter hoppning. Det fungerade och inflammationen kom inte tillbaka.

Jag kanske ska säga också att i hans fall var det ingen allvarlig inflammation.

Senast ändrad av en moderator:

Hur lång vila? Även om de är så unga som 2-3 år gamla?

Senast ändrad av en moderator:

jag har HÖRT att det krävs oerhört lång vila för att den "normal" dvs inte helt obetydlig ledinflammation ska självläka.

då är frågan om det verkligen är att föredra, då leder, senor etc försvagas mer och mer om hästen vilar (helt alltså)? Behandlas den blir ju konvalecensen kortare och kroppen har större chans att hålla i övrigt.

eller är jag ute och cyklar?

Beror ju i högsta grad på VARFÖR ledinflammationen uppkommit. En ledinflammation ser jag inte som problemet, det är symtomen. Vissa hästar är så sneda och har ett så felaktigt rörelsemönster (ibland från födseln m e m) att det är omöjligt att hålla dem friska utan att behandla PROBLEMET (d v s snedhet, ryggont eller vad det nu kan vara som gjort att ledinflammationen uppkommit från början).

Jag tycker att det strider mot god djurhållning att INTE anlita en bra veterinär när man upptäcker att hästen är halt eller på annat sätt mår dåligt. Om jag inte har helt fel säger djurskyddslagen att man som djurägare är SKYLDIG att uppsöka hjälp om djuret visar symptom på smärta och/eller värk. Och dit tycker jag ledproblem räknas.

Personligen åker jag hellre en gång för mycket (och betalar för de "onödiga" plåtarna) än går med en halvkacklig häst som man ändå inte kommer vidare med i träning och hantering.

Mitt råd är alltså att FÖRST ta reda på varför inflammationen uppkommit innan du börjar fundera på hur du ska knäcka nöten.

Att vila bort en ledinflammation, även om den INTE beror på snedhet etc, kan vara att låta snålhet bedra vishet, eftersom en avlastning av ett ben kan (men inte behöver) ge följdproblem i andra ben. Så rent teoretiskt t ex att du vilar bort ledinfl på HF och får en (pga kompensationsöverbelastning) på VF.

Lindriga, låggradiga fall skulle jag mycket väl kunna tänka mig att prova vila bort MED tät och kontinuerlig vetkoll så det blir bättre, men inga andra. Jag behandlar hellre. Vill man inte gå in i led så finns det behandling som ges i blodet och/eller muskler så slipper man gå in i led.

Men om leden är behandlad och hästen ska gå på bete i 2-3 månader och vila (ingen ridning), kan inte leden stärkas upp/återhämtas då?

jockey_86 skrev:
Men om leden är behandlad och hästen ska gå på bete i 2-3 månader och vila (ingen ridning), kan inte leden stärkas upp/återhämtas då?

Behandlad led, koll så att hästen svarar på behandling och sen bete låter utmärkt och brukar (förutsatt att hästen svarar på behandling) inte vara några problem alls, och man minskar dessutom risken att hästen sätts igång för fort så där ser jag inga som helst problem. BARA bete (ingen behandling) däremot skulle jag bara överväga om det var lindriga reaktioner.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 973
Senast: fio
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
541
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama