Ledinflammation

V

Vajja

Hejsan
Jag äger ingen häst, men en ko, men det spelar inte så stor roll i detta ämne tror jag. Ni kan ju låtsas att det är en häst jag pratar om, så ingen får lust att flytta min tråd=)

Hon har hur som helst en inflammation på vänster bak, och veterinären tömde ut lite ledvätska och sprutade in kortison idag. Han sa att kortison använder man även på hästar. Han sa att man även använder sig av tuppkam på hästar, och hundar. På kor användes det inte (dyrt antar jag).
Undrar vad det är? Ni som har använt det, berätta!
Och ni som har haft hästar med ledinflamamtioner, har de blivit bra? (Kan ju tänkas att det beror på varför inflamamtionen uppkommit).

Glad för alla svar!

Sv: Ledinflammation

Tuppkam är som ett ledvätskesubstitut, liknar ledvätska och får leden att glida bättre. Vid inflammationer blir ledvätskan tunn så då antar jag att man använder tuppkam för att ersätta den ledvätskan och för att skynda på läkingen. Vet även att de finns en del som sprutar sina hästar med tuppkam även om de inte är sjuka, som en rundsmörjning efter tex. en hård tävlingssäsong. Min häst fick en inflammation i hasen efter ett fall, blev sprutad med kortison och tuppkam två gånger innan det gav sig. Man såg tydligt att det blev bättre efter varje sprutning. När det gäller kor vet jag inte, de kor vi har behandlat för inflammationer har inte sprutats med tuppkam.. Men man tycker ju att det borde funka!! Kanske just tuppkam bara passar hästar och det finns något annat för kor?? Borde ju hjälpa dem lika bra som hästarna! Jag tror att tuppkammen gick på en tusing/spruta så det är ju inte gratis, men ledvätska kan ju inte återbildas så då kanske det är bra att tillföra lite konstgjord.

Ko som häst, går lika bra att rida på bägge två, tro mig! :)

Senast ändrad:

jag personligen tycker mkt illa om kortison i led, anledningen är enkel, det gör så förbaskat ap ont på dem!

kan ta min förra häst som ex, vi behandlade han var mkt duktig och det var inga problem...

andra gången, kraftig dos plegg,

tredje gången... ja... om jag säger så här... när man ska röntga en häst så får de offtast 0,35 ml, min fick 5,0... nej jag har inte skrivit fel ( fem komma noll) ganska mkt... och ändå kunde han sparka iväg vetten in i väggen...

jag behandlar inte med korsion om jag inte absolut måste.

Vad menar du med att det gör ont? Själva kortisonet eller själva sprutan? För om det är sårutan så är det ju väldigt inviduelt. Har hästar som inte reagerat alls när dom fått kortison insputat i lederna.

Hej!

Vet inte vad du och häst har för underlig reaktion på cortison, men min häst är sprutad flertalet gånger i både knäleder och kotor och står snällt. Vi har brems på för säkerhets skull, så hon inte knatar iväg med sprutan i leden. Har inte märkt någon smärtreaktion alls på henne..

/Lavinia, som helst inte sprutar alls, men ibland "måste man"

Tack för svar!
Ja, han sa att jag var den första att ställa frågor om detta=) De flesta lägger nog inte ner så mycket pengar på en ko. En viss summa, men sen är det nog bara att skaffa en ersättare. Kanske finns det inte tuppkam för kor (konstigt namn!)- Veterinären visste inte.

Men, har du erfarenhet av att de ledinflamamtioner du varit med om på kor blivit bra?
Veterinäre nsa att kortisonet är en engångsdos. Brukar man ge flera gånger på häst?

Jag vet, kor kan man rida på=) Men min Elin är inte van med sådant. Hon är 6år snart. Men får hon en kalv lär jag köra och rida in den=)
Om hon nu blir bra, snyft.

De ledinflammationer vi haft på våra kor, har dock inte varit många, har blivit mer eller mindre helt bra! Under alla år vi haft kor har vi kanske haft en eller två ledinflammationer, men alla har blivit helt bra. Vet sprutade ena kon med kortison och andra diverse mediciner. Vet ej om det bara räcker med en sprutning.. När pålle min fick ledinflammation krävdes det två... Men det är säkert individuellt. Jag hoppas att Elin (mkt fint namn för övrigt, heter det själv!) blir bra, vet du varför hon fick en inflammation??? Leder behöver röra på sig varje dag för att hålla sig i trim, går hon i hage?? Hon börjar ju närma sig en mogen ålder så det kanske är en förslitningsskada?? Men som sagt så har alla de inflammationer på kor som jag varit med om blivit bra, dock måste man ju kankse utröna orsaken till skadan så att den inte kommer tillbaka. Det kan ju vara en spark eller liknande...
Har aldrig hört att kortison bara är en engångsdos, visserligen är det inte bra att ge för lång period, men några gånger är nog ok.
Håller med om att tuppkam låter märkligt, frågade vet varför det hette så när pålle sprutades och faktiskt heter det tuppkam efterson det tidigare gjordes av tuppkammar!! Men nu är det syntetiskt.

Har stor erfarenhet av att rida in kvigor, innan jag fick tillgång till häst hade jag en stor fet ko som fick agera pålle. Hon trivdes jättebra med det, vi busade på ängar och hoppade över diken. Riktigt fina ryggmuskler fick hon också!! Men om man tror att man kan rida på en ko bara för att man kan rida på häst tar man fel! Det är en helt annan känsla, man vaggar liksom åt sidorna istället för fram och tillbaka. Men kul är det!!

Senast ändrad:

kortisonet i leden gör fruktansvärt ont. om ni någon gång har blivit behandlade med detta så vet ni... man får så ont att man knappt vet vart man ska ta vägen.

det säger även veterinären.

hästen kanske inte visar nåt för att den är väluppfostrad eller helt enkelt för att den är ett flykt djur och alla vet ju att lejonen tar de skadade djuren först, ellerhur?

hur de reagerar är olika, min förra häst blev fly förbannad, den jag har nu skulle nog bara bita ihop och ta smärtan, dock få minskad aptit och mer eller mindre bryr ig inte om nåt.

jag tycker själv att man borde prova med nåt annat först, det är onödigt att utsätta djuret för lidande om man inte måste, ellerhur?

det jag menar är alltså inte själva sprutan, utan denna smärta kommer av kortisonet flera timmar senare, men har man en smart häst så kopplar de...

så om man sprutar med tuppkam så gör det inte ont... luddig förklaring, hoppas ni fattar!

Senast ändrad:

Tack för svar!
Ja, han sa att jag var den första att ställa frågor om detta=) De flesta lägger nog inte ner så mycket pengar på en ko. En viss summa, men sen är det nog bara att skaffa en ersättare. Kanske finns det inte tuppkam för kor (konstigt namn!)- Veterinären visste inte.

Men, har du erfarenhet av att de ledinflamamtioner du varit med om på kor blivit bra?
Veterinäre nsa att kortisonet är en engångsdos. Brukar man ge flera gånger på häst?

Jag vet, kor kan man rida på=) Men min Elin är inte van med sådant. Hon är 6år snart. Men får hon en kalv lär jag köra och rida in den=)
Om hon nu blir bra, snyft.

min förra häst sprutades 3 ggr med kortison.

Åh, jätte tack för era svar. Det känns bättre nu, lite grann. Är rätt nere över detta.
Elin reagerade över kortisonet, men inte alls överdrivet. Hon reagerade betydligt värre när hon fick dosen cronyxin förra veckan. Usch säger jag, det var inte kul. För henne eller mig. Men kanske är hon lite sprutkänslig. Ni som anser att kortison är plågsamt, vad tycker ni då man ska göra? Är det en inflammation, ska man inte använda kortison då? Undrar bara!=)

Elin står uppbunden denna vinter. Jag hatar det verkligen, och ännu mer nu, för inflammationen har nog kommit av att hon legat och benet har skavt mot underlaget. Känner mig skyldig och mår piss av det här. Under sommaren går hon med hästarna på den här gården (inte min gård) och några till kor. Har funderat på att låta henne gå med hästarna under vintern ute, men jag tror att hon som ensam ko skulle bli rejält mobbad. Och nu, utan vinterpäls, kan jag inte bara släppa ut henne, så jag vet inte hur jag ska kunna ge henne rörelse. Och det känns också skit! Usch.
Blir det inte bra nu, kan det bli bra under sommarbetet?

Elin är väl inte så gammal?=) Mjölkande kor blir ju inte så långlivade, men de som tas om hand och inte slits ut som dagens mjölkande når ju lättare en ålder på 15år=) Jag hoppas då att Elin ska göra det. Längtar så efter en kalv efter henne. Hon har ett underbart psyke! Men det vore lite läskigt att hoppa upp på henne nu, när on inte är van. Brukar dock sitta på henne när hon ligger ner. Hon är så cool=)
Wow, skulle verkligen vilja höra mer om din kvig-inridning och fråga en massa, men det blir nog kanske lite väl mycket ko-prat i ett hästforum...=)

Glömde en fråga: när era inflammationer blivit bra, har då smärtan försvunnit eller också svullnaden? Det har inte blivit någon bula kvar på leden?

det finns många medel att välja mellan, olika veterinärer favoritiserar olika medel... jag har valt en som inte favoritiserar kortison... men det är väl det som hjälper bäst vad jag har hört...

Kortison är nog det som fungerar bäst tror jag...
Förstår att det är svårt att ge henne rörelse, kanske hon kan få lunka runt lite varje dag där hon står uppbunden.. eller är det för trångt?? Har själv haft kvigot tillsammans med hästar och de har en tendens att bli mobbade och utkörda ur hagen..
När det gäller inflammationer så tror jag att ju längre de går med den ju större chans är det att de inte blir helt bra. De kan få pålagringar och förslitningar.. Men det är ju inte lika stor katastrof hos en ko än hos en häst, kon ska ju inte tränas på samma sätt.. Värme är ju bra för inflammationer, min pålle fick ett hasskydd från back on track. De reflekterar kroppsvärmen och påskyndar läkning. Kan det vara något, det finns både knä och hasvärmare m.m.

Menar inte att Elin är gammal än, våra mjölkkor blir drygt 12,13 år om de får vara friska, bara att hon inte är purung! :)
Jo, vi kanske inte bör snacka koridar tips här! Men kul är det! Härligt att hon har ett bra psyke, det brukar gå i arv!

Senast ändrad:

Ledinflammationer på kor är i motsats till på häst oftast infekterade vilket gör att de inte går att jämföra.
Vilken led o hur ser det ut?
PL

Det är vänster bak, i hasen. Jag har en bild på min zoonen-sida om du vill se. Heter samma där.
Veterinären kollade ju, men det verkade inte vara någon infektion, utan en inflammation. Han skulle sätta vätskan på odling som han tömde ut, men det såg ut som ren ledvätska och inte var, sa han.

Jag testade att ha henne lös i lagården tidigare i vinter. Det gick inte så bra. Jag var mest rädd att hon skulle börja hoppa och busa, men hon var sitt vanliga coola jag. Men som sagt, det gick ändå inte bra, för lagården är liten, och hon gick ut på foderborden och hade problem att ta sig ner. I vevan så slog hon ner mjölkledningen med sina horn... Så jag har inte testat mer. Synd att den är så liten.
Kanske borde flytta henne till en annan.
Ska smörja henne så ofta jag kan. Värmeskydd har jag inte hört talas om. Det är bara ett skydd då? Ingen sladd? Undrar var man kan köpa det? Lantmännen?

Tack så mycket för alla svar! Trodde inte på många sådana. Känns tröstande.

//Värmeskydd har jag inte hört talas om. Det är bara ett skydd då? Ingen sladd? Undrar var man kan köpa det? Lantmännen?//

Märket heter back on track, värmeskydden består av ett material invävt i trådarna som reflekterar kroppsvärmen. Värmen tränger in i benet och lindrar inflammationer. Ingen sladd. Tror inte det kan köpas på lantmännen men har köpt mitt på en hästaffär i stan. Annars finns det att beställa efter på många olika sidor.
Här har de back on track produkter:
http://www.tahorseware.se/?gclid=CLa8xams_ZECFQxcQgodT2jn9w
klicka på " - back on track" till vänster och sedan på benskydd. Där står även vilka egenskaper materialet har.
Hasskyddet borde passa på ko också, vet. rekomenderade mig att använda det när pållen fick sin hasledsinflammation. Dock kan de tycka att det är lite obehagligt att gå med det, men står hon uppbunden borde det funka. Skyddar även mot liggsår på haserna.

back on track är inget värmeskydd...

däremot så reflekterar keramiken i dem infraröd strålning = värme och istället fr att bara åka ut så åker alltså värmen tillbaka, mkt fiffigt!

Tack för adressen! Jag hade redan hunnit kolla upp det, för blev så intresserad=) Det såg intressant ut!Något som kan ersätta liniment. Ska köpa ett! Har hittat en privat återförsäljare bara en bit från mig.
En fråga: kan det vara någon skillnad på de med hål och de utan, på "hasspetsen"?

föresten, var försiktig med det! det är starkt! min ena pålle fick värsta blödningen på 2 senor av dem... först på ena benet... tog ut vet o allt det... sen provade jag igen men då fick han blödning på andra benet....:(

testa lite i taget, några få timmar... jag kan ha på dem några timmar... men inte över natten... blir för stora risker... alla är ju olika känsliga...

Pratade just med en som säljer dessa skydd. Mycket kunnig!=) Fick veta att det finns magnetskydd också! Dessa ska vara bättre sa han. Någon med erfarenhet? Vad ska man välja?

Tack för rådet att ta det lugnt med skyddet!

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 897
Senast: Dopy
·
Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
957
Senast: Saile
·
Hästvård Min ena häst, en islandshästkorsning svarar inte på någon av de vanliga medicinerna mot smärta/inflammation. Vi har provat metacam och...
2
Svar
25
· Visningar
6 343
Senast: Korven
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix