Leder och senor

Sv: Leder och senor

Glucosamin får ej tillsättas i foder, dock finns inga hinder att använda detta som ett fodertillskott.

Muppo skrev:
hmm... det har vi då tagit upp på min utbildning?!? Har du sett en artikel i "foderbladet" som ges ut av (?) SLU. Anna Jansson är redaktör... där i ett nummer finns det en artikel om glukosamin.

Svar ja, men detta är inget konstaterat utan något man antagit pga matsmältningssytmets utformning.

Boj skrev:
Jag kan garantera att ger du en människa etanol, blir den sjuk men inte av metanol.
:confused:
Metanol metaboliseras i kroppen först till myrsyra vilken orsakar acidos (sänkning av pH i blod), myrsyran metaboliseras sedan vidare till formaldehyd som är ytterst giftig för människan och kan orsaka bla medvetslöshet, blindhet och död.
Etanol är vad som på engelska ibland kallas "dietary alcohol"....
Där är du ute och cyklar med nattmössan nerdragen över öronen, men nu var det ju inte detta som diskussionen gällde.

Att vanemässigt utfodra hästen med glukosamin gynnar främst mindre nogräknade människor som vill tjäna pengar på att man faktiskt bryr sig om sin häst.:mad:

Någon som vet vart man kan listan över "godkända" fodertillskott?

*kl*

När jag va hos vetrinären med min pålle (hälta pga pålagringar på strålbenet) Så blev vi rekomenderade att ge honom glucosamin,samma sak ger de sina tävlingshästar (fälttävlan som går härt),så ng dopinglarens iaf på det jag har är det INTE!

Mitt kommer från Danmark framtaget av fleming(?) velin

Men det är svindyrt!!!!
Men vad vi hört fråna ndra så funkar detta tillskottet iaf innehåller oxå bla djävulsklo...kommer tyvärr inte ihåg ad det heter men kan kolla när jag är i stallet imorgon

suisyola skrev:
Så blev vi rekomenderade att ge honom glucosamin,samma sak ger de sina tävlingshästar (fälttävlan som går härt),så ng dopinglarens iaf på det jag har är det INTE!
Så då ÄR det alltså bra att ge i förebyggande syfte?

Arsozah skrev:
Så då ÄR det alltså bra att ge i förebyggande syfte?
bara för att veterinärer rekommenderar så behöver de inte vara sant... Många vet. rekommenderar även att ge extra C-vitamin till tunga hundraser med höftproblem, men även i detta fall finns inga studier som tyder på att detta har effekt...(hunden lixom hästen syntetiserar sin egen C-vitamin...)

Muppo skrev:
bara för att veterinärer rekommenderar så behöver de inte vara sant... Många vet. rekommenderar även att ge extra C-vitamin till tunga hundraser med höftproblem, men även i detta fall finns inga studier som tyder på att detta har effekt...(hunden lixom hästen syntetiserar sin egen C-vitamin...)

Av precis samma anledning har vi motsatsen, att en veterinär påstår att glucosamin inte fungerar på häst behöver det inte vara sant. Skillnad dock, här finns medicinska studier gjorda.

Boj skrev:
Av precis samma anledning har vi motsatsen, att en veterinär påstår att glucosamin inte fungerar på häst behöver det inte vara sant. Skillnad dock, här finns medicinska studier gjorda.
;) det är sant... Jag påstår inte att glukosamin inte fungerar men det man har sett hittills tyder inte på detta. Det samma gäller hund...fodertillverkarna börjar stoppa glukosamin i varje foder snart fast forskningen tyder på ngt annat. Dessutom är inte jordbruksverket så glada till detta :crazy: Lite mer forskning (eller forskning överhuvudtaget eftersom du säger att det inte är ngn gjord?!?) skulle behövas! Glukosamin ska väl dock hjälpa på människor?!?

Jag har hört flertalet och tycker mej själv märka skillnaden när jag gav min gamla häst gurkmeja. Om man bara vill ge i förebyggande syfte kanske man ska satsa på det betydligt billigare alternativet gurkmeja istället för glukosamin? Förresten, har du luktat ngn gång på det som heter Biosynova(heter det så röd förpackning istället för blå?!?) det luktar exakt som gurkmeja, men e jäkligt mkt dyrare... :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama