ledbroskförändringar i ett bakknä

CallMeAce

Trådstartare
Det har jag fått reda på att min häst har efter dagens återbesök till kliniken. Vad har ni för erfarenheter av detta? Hon är en -01 o därmed en ung häst och har inte tränats speciellt hårt.

Just nu har jag fått order om att skritta o klättra lite lätt i 3 veckor. Sen ska jag på återbesök o se om hältan är bättre (den hade förbättrats sen förra och första besöket då hon behandlats med cortison o tuppkam). Är hon inte bättre så vet jag inte riktigt vad som händer men blir hon inte bättre under några månader nu så kommer hon antagligen dömas ut :( hemska tanke.

Min tanke när jag köpte henne var att ja skulle ha henne till hopphäst. Just nu känns läget förtvivlat men veterinären säger att vi inte ska ta ut något i förskott i nuläget.

Jag vill iallafall höra era berättelser om hästar med samma problem. Hur kan de ridas? Har de opererats? Jag vill veta allt som finns att berätta så kom igen nu! :)

Sv: ledbroskförändringar i ett bakknä

Jag gick ta bort min förra häst för att brosket var i så dåligt skick. Enligt vetrinären berodde det på dåligt uppfödning, d.v.s. inte tillräckligt/nog med mat som unghäst. Har senare fått bekräftat att uppfödaren lät fölstona gå på största delen halm istället för hö.....

Jag hoppas att er prognos är ljusare än den var för oss!

Har han gått med inflammation länge eftersom han fått förändringar i brosket? Min pålle är behandlad för knäledsinfl. nyligen där rtg bilderna inte såg speciellt bra ut. Man ultraljudade leden för att se hur brosken såg ut och de såg bra ut. Nu är tydligen ultraljud inte helt tillförlitligt. Hur upptäckte de broskskadan hos din häst ? Enl min vet. kan man idag gå in via titthål och skrapa bort det skadade brosket som sedan ersätts med bindväv så leden kan fungera bra ändå.

Jag vet inte varför hon fått brosket i leden, dt kunde inte veterinären svara på. Broskskadan upptäcktes genom ultraljud, det går ju inte att se sånt på vanlig röntgen.
Vad var det som var illa på din hästs röntgenbilder?
Min veterinär sa också något om operation men att det kanske inte var säkert att det blev bra av det....

Jag gick ta bort min förra häst för att brosket var i så dåligt skick. Enligt vetrinären berodde det på dåligt uppfödning, d.v.s. inte tillräckligt/nog med mat som unghäst. Har senare fått bekräftat att uppfödaren lät fölstona gå på största delen halm istället för hö.....

Jag hoppas att er prognos är ljusare än den var för oss!

Hingsten och stoet gör fölet, uppfödaren gör hästen. Tänk om folk kunde förstå hur viktigt foder faktiskt är!

Fodret är givetvis viktigt men det är definitivt inte allt. Det kan räcka med en vrickning, sträckning i hagen pga bus för att en ledinflammation i ett bakknä skall uppstå. Kan vara svår att upptäcka då hästen många gånger inte visar så stor hälta förrän det gått ganska långt. Broskskadan uppstår ju ofta då en häst går länge med en inflammation innan den behandlas. Kan ju också uppstå pga ålder ( slitna leder m broskskador, ahrtros som följd )
Vill bara påpeka att min 6-åring har fått de bästa förutsättningar att bli stark och hållbar. Är uppväxt hemma i stora kuperade hagar och mkt utevistelse. Fri tillgång på bra grovfoder och uträknad kraftfodergiva.

På min hästs rtg bild såg det ut som om ledytorna var lite avplanade. Det beror för det mesta på att brosket slitits ner och ben ledar mot ben och nöts ner. När sen ultraljud gjordes på leden såg man inte ngt fel på brosken utan de såg normala ut. Han svarade också bra på cortisonsprutan i leden och efter att ha blivit sprutad 2 ggr i knät och 2 mån i sjukhage var han ohalt. Eftersom han svarade så bra på behandl. tror vet inte att leden är så allvarligt skadad. Vill bara påpeka att jag sökt klinik pga hälta fram i två års tid där hästen blivit behandlad för kotledsinfl. hö fram. Inga rtg förändringar där.. Nu åkte jag i höstas till en annan klinik där man hittade den troliga grundorsaken i hö bakknä. Han håller nu på att skrittas igång. Ska skritta i 2 mån. Håller tummarna för att allt skall gå bra. Enl vet. är ultraljud inte helt tillförlitligt utan för att vara säker måste göra en ahrtroskopi. Kommer hältan tillbaka ska man gör ahrtroskopi i bakknät för att se hur det ser ut.

Se till att göra en titthåls operation om det inte blir bra.
Har gjort det på min gamla (20 år) fältävlanshäst, han hade 2 st cm stora broskbitar som låg löst efter ett trauma. Vi hade hållt på o beh knät i nästan 1 år. Röntgat o scintat men inget sågs då.
De tog bort bitarna och jämnade till brosket och nu går han i 20 år till :bump::bump:

Lycka till!

Det skall jag absolut göra. Tack för tipset!

Men det här med att ultraljud inte ska va tillförlitligt...jag såg själv vilken skillnad det var på de båda bakknäna men kan det betyda att det både kan va värre o bättre än det ser ut?

Någon som vet om det är stor chans att det blir bättre efter en operation???

Antagligen hade hans broskkvalité alltid varit väldigt dålig men det nöttes väl ner ännu mer med åren. Han hade dessutom lite "schwedengang" med stora rörelser och hårt nedslag.
Vi gjorde en titthålsoperation efter att han varit ofräsch och åkte på kotledsinflammationer utan eg. orsak. Det visade sig då att det inte fanns något att göra. Nu är detta snart 10 år sedan så prognoserna ser kanske bättre ut nu?

Jag vet egentligen inte varför ultraljud inte är helt tillförlitligt. Vet bara att min veterinär sa att man inte kunde vara säker på om det fanns någon arthros ( broskskada) utan att göra titthål. I min hästs fall tyckte han vi skulle vänta och se om hältan kom tillbaka innan titthål. Många titthål görs i onödan enl honom. ( ultraljuden på min hästs ledbrosk var ju ok.)
Om det syntes en klar skillnad på de båda knäna när brosken i din hästs knän ultraljudades är det ju säkert så att det är skadat. Omdetvore min häst skulle jag helt klart vilja göra ett titthål för att se hur stor skadan är.
Kanske någon annan som vet varför ultraljud inte är helt tillförlitligt??

Någon som vet om det är stor chans att det blir bättre efter en operation???

Det beror helt på vad det är och om det går att göra något. Tekniken går ju framåt, på människor fixar man ju de flesta knäproblem redan nu och det utvecklas ju på häst hela tiden.
Min häst var pigg och glad efter op och verkade inte öm eller så.
Åt och låg och sov som vanligt. Ångrar bara att jag inte gjorde det tidigare...

Som sagt, han var röntgad, scintad och ultraljudad innan, utan att något hittades. Men på OP hittades 2 st cm stora broskbitar som togs bort.
De trodde väl inte riktigt att han någonsin skulle vara ren även på böjprov...
Min underbara veterinär fick dessutom försäkringsbolaget att betala op på min då 20 åriga häst!!

Senast ändrad:

Jag vet egentligen inte varför ultraljud inte är helt tillförlitligt. Vet bara att min veterinär sa att man inte kunde vara säker på om det fanns någon arthros ( broskskada) utan att göra titthål. I min hästs fall tyckte han vi skulle vänta och se om hältan kom tillbaka innan titthål. Många titthål görs i onödan enl honom. ( ultraljuden på min hästs ledbrosk var ju ok.)
Om det syntes en klar skillnad på de båda knäna när brosken i din hästs knän ultraljudades är det ju säkert så att det är skadat. Omdetvore min häst skulle jag helt klart vilja göra ett titthål för att se hur stor skadan är.
Kanske någon annan som vet varför ultraljud inte är helt tillförlitligt??

Det är ju sunt att prova att beh innan op. Hästen kan ju bara ha vrickat till sig. Kommer det tillbaka så kan ju en op komma på fråga.

Har precis opererat min 14 åriga hopphäst båda bakknäna! Ska stå i 6 mån..
30-40 procent chans att han blir bra! Tycker ändå att det är värt att försöka då han går höga klasser . Samma sak här, man såg inget på ultraljud eller röntgen.
Fantastiskt att han ändå gått 150 klasser med placering ända till hösten -08
Någon som har fått en rätt dålig prognos men som ändå lyckats??
Mvh
Marie

Har precis opererat min 14 åriga hopphäst båda bakknäna! Ska stå i 6 mån..
30-40 procent chans att han blir bra! Tycker ändå att det är värt att försöka då han går höga klasser . Samma sak här, man såg inget på ultraljud eller röntgen.
Fantastiskt att han ändå gått 150 klasser med placering ända till hösten -08
Någon som har fått en rätt dålig prognos men som ändå lyckats??
Mvh
Marie

Min prognos var bättre 70% chans att bli bra. Är fortf under igångsättning ( har inte kommit så långt) efter op. i hb knä i aug. Vid åb har det sett bra ut . Syns ingen hälta alls bak.
En eloge till dig som satsar på att få din häst frisk!! Är chansen 30-40 % att hästen ska bli ohalt och kunna återgå att att tävla i hoppning??
Otroligt att din häst har kunnat gå så stora klasser ! Har han inte haft problem m sekundär hältor fram?
Tycker också det skulle vara intressant att höra hur det går för alla hästar som gjort denna op. . Måste ju finnas några stycken i hela Sveriges avlånga land !!!!!

Kl
Jag har gjort operation, artoskopi där det togs bort en dels brosk pga långvarig gonit som vetrinärer inte sett men jag kännt.
Prognosen var 50-50.
Min pålle accepterade boxvilan och liten sjukhage efteråt och var lugn att hanskas med men däremot rädd för allt, osäker öht och var "död" i blicken.
Då bestämde jag mig att detta inte var ett hästliv, skulle han kunna återgå till en rehabilitering så fick det ta tid som förr med naturlig vila.

Hittade en shirehäst som sällskap på en lösdrift och pleggade honom när jag släppte ut, blundade faktist då min pålle även fast han var duktigt pleggad drog repor i en sån glädje över att slippa sitt fängelse.
Gick senare med högdräktiga ston där han fick en naturlig uppgift, att se till flocken.
I slutet av vilan så gick han med hingstar i skilda åldrar, fick själv leka sig till en del muskler.

När jag väl tog hem honom efter ca 8 månader så fick han gå på lösdrift med unghingstar och hade en ca 4 månaders uppbyggnad med mycket klättring och ridning rakt fram i skogen.
Stallade in på hösten och sommaren efter (ca 2 år efter artoskopin) så tävlade jag igen med mycket bra resultat, tom vinster = reg LA:4 på någet över 70% och LA:6 på dryga 70% i bra konkurrens.

Idag så finns inga spår av atrosen, mycket rakriktad och taktmässig men en mycket liten fördröjning vid böjprov högt första steget.
Ett råd till er med bakknäproblematik, låt vilan va lång och rehaben efter längre med endast ridning i skog och mark som uppbyggnad och mycket utevistelse med leksällskap om ni vill ha en hållbar rehab.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 643
Senast: Piaff
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 613
Senast: hastis1234
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 411
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA