Ledband av? Helt återställd?

Morot

Trådstartare
Hej hittade inget om det här så startar en ny tråd.

Min häst halkade förra sommaren och drog troligtvis av ett led band i bogen. Var på kliniken flera gånger och hade även vet ute men de hittade ingen rimlig förklaring till något annat. Han haltar fortfarande men eftersom han bara är 4år gammal funderar jag på om han har lärtsig att gå på "det" sättet? För han busar gärna i hagen och verkar inte ha ont alls.

Min fråga är om det är någon annan som har varit med om detta och isåfall kan han bli helt återställd igen? När kan kan man börja rida? hur långt tid tar det? :confused:

Det låter ju inte så bra att han fortfarande haltar... Busa kan de tyvärr göra även om de har ont, men det måste ju också kunna vara så att något är stelt och dant där innanför.
Jag skulle nog först kollat den hos veterinär igen, sen om allt verkar ok skulle jag ta kontakt med en duktig hästfysioterapeut eller liknande, som både kan behandla och hjälpa mig med ev rehabträning.
Jag skulle inte börja rida förrän den hade ett normalt rörelsemönster.

Det går nog inte att svara på om din häst är halt för att den har ont eller för att den fått en rörelsestörning efter skadan. Du bör ta den till en veterinär som kan hjälpa dig att reda ut det hela. :)

Hej hittade inget om det här så startar en ny tråd.

Min häst halkade förra sommaren och drog troligtvis av ett led band i bogen. Var på kliniken flera gånger och hade även vet ute men de hittade ingen rimlig förklaring till något annat. Han haltar fortfarande men eftersom han bara är 4år gammal funderar jag på om han har lärtsig att gå på "det" sättet? För han busar gärna i hagen och verkar inte ha ont alls.

Min fråga är om det är någon annan som har varit med om detta och isåfall kan han bli helt återställd igen? När kan kan man börja rida? hur långt tid tar det? :confused:

Att hästen busar betyder inte att den inte har ont. Jag har flera hästar som busar hej vilt ändå. Det är ett vanligt bekymmer när man har konvalescenter. Ge hästen smärtlindring/bedöva den så får du ett svar. Vad har du gjort för utredningar? Så länge hästen visar hälta kan du inte rida men så fort den är ohalt kan man ju försöka att sätta igång och se vad som händer.

Jag har en häst som slitit av ligament i en knäled. Hon är ohalt i dagsläget men nu har det gått två år sedan skadan uppstod (och hon var då i full tävlingskondition) och hon har genomgått operation och flertalet behandlingar samt en lååång rehabilitering. Idag rids hon i alla gångarter ca 4 dagar per vecka och ca 30 min per gång samt tömkörs någon dag per vecka något längre. Hon har långt kvar till tävlingskondition men vi håller tummarna att hon får vara fortsatt frisk :)

Det finns hopp men inte utan veterinärvård :)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 429
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka