Ledarsto orsaka földöd?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elisabethh
  • Startdatum Startdatum
E

Elisabethh

Är det någon här som känner till fall där ledarstoet har tagit över ett annat stos nyfödda föl och hindrat det från att gå till sin mor?

Jag hörde om en sådan händelse där det gick så långt att fölet inte fick gå till sin mor och dia och därför dog...

Sv: Ledarsto orsaka földöd?

Vår gamla c-ponny lyckades inte bli dräktig efter avslutad tävlingskarriär, trots flera års försök. Men hon löste det själv! Hon gick en sommar med amkorna på bete och hon stal helt enkelt en nyfödd kviga. Vi var oroliga och skulle just ta henne från hagen(inte så enkelt-hon vaktade ju sitt "föl"). Efter ett tag så buffade hon upp kalven, fick den fram till sin rätta mamma, lät den dia, sedan puttade hon iväg kon och slickade sin bebis ren!!! Så pågick det hela sommaren. På hösten hade vi den svåraste separation jag någonsin upplevt...
Men gissa om det var en härlig upplevelse!

Om det är sant så undrar jag varför man inte separerade dom? Inte ser man bara på när något sådant händer?

Anneli

Varför skulle det vara tvunget att separera dom???
Kalven fick ju dia, och växte och mådde bra, och stoet fick ta ut sina moderskänslor på en bebis! Bra lösning för alla! Och kossan saknade nog inte sin kalv nämnvärt, kossor är inte så noga,när dom går i flock på det viset, så brukar kalvarna dia lite här och där, dom är inte alls så noga som hästar med att det är rätt kalv.
Dessutom tror jag att kossan hade kunnat jaga undan hästen, och det är oxå möjligt att kossan och hästen delade på ansvaret, det är svårt att se och veta vilket, för man är ju inte i hagen jämt.
Det uppgavs att det var en amko, skulle gissa på vikt ca 500-550 kg. och hästen var en c-ponny....
För övrigt ät det inte alls ovanligt att kossor delar på ansvaret, och ofta är det en som inte har kalv som är extramamma. Lite träning inför det egna moderskapet. ;)

Jag tycker att det låter som en liten solskenshistoria!

Jag har ett sådant sto som kostat mig ett föl. Det är så här med henne. Är hon inte själv dräktig så tar hon andra stons föl. Om själv har ett föl så acepterar hon inte att andra ston får föl efter henne. Så jag har problem med henne tills fölen är så stora att dom av egen maskin tar sig till mamma och diar.
Den gången hon kostade mig ett föl gick stona i olika hagar, men när hon fick syn på det andra stoet rusade hon genom staken in till henne. I tumultet som uppstod kom det andra stoets föl i kläm och fick ena benet av sparkat på ett så olyckligt sätt att han fick avlivas.

Jag vet inte om det hänger så där direkt ihop med om hon är rang hög eller ej har träffat på ston av olika rang som "stulit" föl. Tror mer det hör ihop med moderskänslor och brist på egna föl.
Vad jag kan säga om mitt sto är att det är ett problem i år när hon troligen inte är dräktig (är betäckt). Men om något annat sto skulle dö vid fölningen är hon guldvärd för det är ingen tvekan om att hon skulle adoptera ett eventuellt föl. Vare sig det skulle födas upp med hennes eget eller ensamt med flaska vid sidan om ifall hon själv inte har någon mjölk.

Jag har varit med om samma sak för flera år sedan.

Ett Stanford sto jag hade på den tiden hade fått ett stoföl och gick i egen hage med sitt föl. Två hagar därifrån så hade jag ett annat sto som då var två år gåendes med jämnåriga.

Det här tvååriga stoet hade vi stora problem med. I början då hoppade hon över två staket :eek: så att hon kom in i hagen med stoet med föl och kidnappade fölet. Efter att vi fått isär dom och fått in dom på stall i varsina boxar, så gjorde vi om staketen så att de blev högre :D . Resultatet nästa morgon när dem kom ut igen ? Då hoppade hon lite högre. :smirk:Tillbaka på ruta ett igen... :crazy:

Då löste vi det som så att stoet med föl fick stå inne medans tvååringen var ute - smart tyckte vi :smirk: ... Resultat ? Då hoppade hon över grinden och sprang in i stallet. :o Vad gör man ? :confused:

Det hela slutade med att tvåringen fick flytta till ett annat stall. :cool:

Hälsningar Helen

PS tre år senare så kidnappade hon ett föl fast hon hade ett eget vid sidan :eek: - Hur vi löste det ? På samma sätt...Hon fick flytta igen..DS :rofl:

Det skulle nog kunna hända här. Vi har två avelsston, förra året föddes bara ett föl och det var efter stoet som var lägst i rang. Våra hästar har hittills alltid fölat utomhus, så även denna gång i hagen. Det andra stoet (som alltså är ledarstoet) kidnappade fölet när den var nyfödd. Som tur var så vakar jag ju alltid och kunde direkt fånga in ledarstoet och sätta henne i en annan hage. Hon hann slicka lite på fölungen innan jag fick tag på henne. Sto med föl fick gå tillsammans ett par dagar och "lära känna" varandra innan jag släppte ut dem med flocken igen. Sen var allt frid och fröjd och ledarstoet ville inte längre ha fölungen.

I år fölar hon tack och lov först :D

Inte alls ovanligt. Därör är det viktigt att man övervakar fölningen, inte bara på natten, utan även dagtid.
Jag har varit med om detta flera gånger, och undviker att låta ston föla ihop med ston som inte redan fölat.

Förresten, det behöver inte vara nåt ranghögt sto som kidnappar!

Det är verkligen ett märkligt beteende som jag aldrig har hört om tidigare.
Efter att jag hört denna historia så kom jag att tänka på hur mitt andra sto, ledarstoet, reagerade nu när vårt sto fölade i fredags. Fölet föddes utan problem men irrade runt litegrann och gnäggade efter mamman. Då gnäggade ledarstoet flera gånger till svar. Fölet började också gå mot henne.
Vi hade stona separerade och var med hela tiden. Hela dygnet efter fölningen stod ledarstoet vid staketet och övervakade så mycket hon kunde och gnäggade när hon såg fölet.

Nu när vi släppte ihop stona var ledarstoet däremot på vakt och lät inte fölet komma för nära, han försökte att dia på henne.

Är det ett onormalt beteende för ett sto att ta över föl, eller naturligt?

Det kom in ett föl till kliniken jag gjorde praktik på som blivit attackerat av ledarstoet.

Mamman hade fölat i hagen. Ägarna märkte tumult ute i hagen och fick se ledarstoet slänga omkring fölet som en liten trasdocka. Hon slängde omkring den i nackskinnet och sparkade på den. Den stackars mamman försökte göra allt hon kunde för att skydda sitt föl, men hon hade inte en chans.

Har funderat många gånger, men har faktiskt ingen aning om varför detta beteende triggas.

DET har jag aldrig varit med om, att nån annan häst är aggresiv mot fölet, endast att de endera är fruktansvärt nyfikna, eller att nåt annat sto får för sig att det är deras föl.

Min grannes sto snodde sin dotters föl direkt vid fölningen i hagen. Efter det ville inte dottern kännas vid sin bäbis. Hon var förstföderska ,hon lät det dia om husse stod i jämte och vaktade annars sparkade hon bara. Husse tröttnade efter en vecka utan framsteg och gav bort fölet till en granne som hade bättre möjligheter att föda upp det på ersättning.
Inte jättesmart att ha stona ihop vid den tidpunkten.

Om jag förstod det här rätt så var det mormor som knyckte barnbarnet ? Testade han att ta bort mormor från hagen så att mor och föl fick lugn och ro då ? Provade han att sätta in ett annat sto med föl så att förstföderskan kunde härma det andra stoet med föl ?

Hälsningar Helen

Det var verkligen förbryllande för oss. Stoet skulle HA IHJÄL fölet!

Jag har sett liknande beteende hos zebror som sparkat ihjäl en gnukalv. Men detta var för att de inte ville att den skulle dra till sig uppmärksamhet fråb rovdjur. Dessutom var hela flocken med i "dödandet" och de verkade inte visa samma aggression som det här stoet.

Antingen så såg stoet en potentiell fara i fölet eller så slog det bara slint i huvudet på henne. Psykopati, helt enkelt. Finns det hos människor kan det väl finnas hos hästar med.

Det händer ju tvyärr ibland att ston försöker få ihjäl sina egna föl också (händer väl mest med förstföderskor). :cry:

Ibland är ston som så gärna vill ha egna föl att de kidnappar andras gudasända - när man söker fostermamma.
Är det någon som har erfarenhet av att det är ärftligt (mkt "mammahormoner") ? Dvs att försöka sno någon annans föl om man inte har ett eget.

Senast ändrad:

Jag har bara hört talas om att hingstar kan döda föl som inte är deras egna. Är det någon som varit med om något sådant eller har hört det med?

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Squie
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 765
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Utbilda själv