Ledarskapsövningar.

L

Lantlolla

Finns säkert massor av trådar om detta, men hittade ingen som motsvarade det jag sökte.
Vad har ni för små grejer ni tränar på när ni tränar ledarskapet?

Har ett sto som inte litar på människor helt men har nu bestämt mig för att istället för att sälja henne, försöka satsa på det själv.

Så behöver småsaker man kan träna på.
Hade tänkt börja lite med att ut och gå, dock med träns, men att få henne till att lyssna på mig när jag stannar osv.

Har ni några småtips ni gör med hästar? Kanske till vardags bara för att se om de är uppmärksammade på er?
Med unghästar?

Hoppas ni har några små tips att dela med er om!

Sv: Ledarskapsövningar.

jo repgrimma är en fördel men har ingen möjlighet att åka o köpa en i bra kvalité för tillfället.

Placering.

Själv inneha initiativet.

Det kommer du mycket långt med!;)

Med placering menar jag att det är jag som placerar hästen om och om igen. Tar den ett steg som inte jag planerat så pekar jag tillbaka den i ursprungpositionen så att den håller sej där jag tänkt. Då får den vara i fred. Tillämpas alltid - stillastående, promenad och i ridning. Efter en stund inser den att det är lika bra att börja vänta in mina signaler först och blir lugn och harmonisk.

Initiativet innebär att jag väntar inte tills hästen har blivit olydig. Jag förekommer den. Hamnar jag i en situation där risken är stor att den hoppar ut skinnet eller bara sätter sej till motvärns så börjar jag att jobba med den redan innan så den inte har tid att tänka på annat än mej. När jag hanterar/tränar hästen överhuvudtaget ska den inte ha tid att tänka på annat än på mej. Jag styr dess tankar på det viset. När den är mogen för det får den vara i fred och lunka på. Så att säga!

Det är en känsla så det är inte lätt att förklara exakt. Prova och se!

I ditt fall med en ny häst så välj några enkla basövningar som ni nöter in i början, dvs halt, halvhalt, öka, svänga, böja, backa o.d. Det blir eran trygghet som ni tar till i osäkra situationer längre fram. När ni hamnar i en situation där hästen är osäker, t ex i ny miljö (kurs/tävling/klinik) så kör du en serie baskommandon med hästen redan direkt efter urlastningen. Då känner den att du är med den och att du är samma trygga ledare som hemma. Då beter den sej mer nästan lika bra som hemma och tyr sej till dej.

Intensitet, tempo, svårighetsgrad, stränghetsgrad, eftergift mm avgör du med din intuition. Den tränar du upp tillsammans med din häst.

Våga ta i hästen och rama in den! Då känner den sej tryggare och då blir du också tryggare!

det viktigaste som man ska tänka på när man tränar ledarskapsövningar är att man ska få hästen att flytta på sig. För om man tittar på tex när man släpper ihop en ny häst i hagen tillsammans med ett par andra så är det väldigt lätt för dem att göra upp en rangordning. Den hästen som flyttar den andra hästen blir ranghög och den häst som låter sig flyttas blir rnaglåg. Svårare än så är det inte! Så det viktigaste som man alltid måste träna på, varje dag helst är att flytta hästen och att aldrig flytta sig undan hästen! Det kan man också tänka på när man tex ger dem hö i hagen, lägg ner höet på marken och schasa bort hästen som kommer för att ta högen innan du flyttar på dig. För låter du hästen springa fram och börja äta direkt så har du visat hästen att du är ranglåg och den ser inte dig som ledare. Men varje dag så ska man öva på att flytta bakdel, flytta framdel, backa hästen och flytta huvudet. (du står framför hästen och lägger ett lätt tryck på ganaschen och så fort hästen vänder huvudet, aldså flyttar undan för trycket släpper du efter och berömmer!) Ocg glöm inte att titta efter tuggsingnalen. Aldså när hästarna börjar sänka huvudet en aning och tugga luft. Det betyder att hästen är redo att sammarbeta och respekterar dig. För en häst med sänkt huvud och som tuggar kan inte lika fort gå till anfall och en tuggande häst visar också att den inte tänker bita dig utan är vänligt inställd.
Lycka till!

det viktigaste som man ska tänka på när man tränar ledarskapsövningar är att man ska få hästen att flytta på sig. För om man tittar på tex när man släpper ihop en ny häst i hagen tillsammans med ett par andra så är det väldigt lätt för dem att göra upp en rangordning. Den hästen som flyttar den andra hästen blir ranghög och den häst som låter sig flyttas blir rnaglåg. Svårare än så är det inte! Så det viktigaste som man alltid måste träna på, varje dag helst är att flytta hästen och att aldrig flytta sig undan hästen! Det kan man också tänka på när man tex ger dem hö i hagen, lägg ner höet på marken och schasa bort hästen som kommer för att ta högen innan du flyttar på dig. För låter du hästen springa fram och börja äta direkt så har du visat hästen att du är ranglåg och den ser inte dig som ledare. Men varje dag så ska man öva på att flytta bakdel, flytta framdel, backa hästen och flytta huvudet. (du står framför hästen och lägger ett lätt tryck på ganaschen och så fort hästen vänder huvudet, aldså flyttar undan för trycket släpper du efter och berömmer!) Ocg glöm inte att titta efter tuggsingnalen. Aldså när hästarna börjar sänka huvudet en aning och tugga luft. Det betyder att hästen är redo att sammarbeta och respekterar dig. För en häst med sänkt huvud och som tuggar kan inte lika fort gå till anfall och en tuggande häst visar också att den inte tänker bita dig utan är vänligt inställd.
Lycka till!

Att vara ledare/ranghög är ett måste. Har själv en unghäst som testade mig till max i början. Jag har nu under en tid bara kört markträning (NH-övningar) , löslongerat och longerat med lina. Mina övningar har jag hämtat från Sven Forsström, kanonbra NH-tränare. Du hittar honom på www.equerry.se . Började med små övningar där jag hade honom i repgrimma... i stora drag handlar det om att flytta olika delar på hästen genom att trycka med fingrarna på det stället tills hästen ger vika o flyttar sig...då släpper man genast trycket och hästen upplever eftergiften som en belöning. Hela grejjen med att fytta runt hästen på detta sätt handlar om att hästen då uppfattar dig som ranghög.

Att backa hästen på detta sätt är också bra. Efter att sedan ha löslogerat ett par gånger så har min häst en helt annan inställning till mig...han vet att jag bestämmer :) Och vi har åstadkommit det på hästens naturliga sätt.
Detta är små enkla övningar men som för hästen har stor betydelse. Hästar kan inte lära sig tala människospråk, men människan kan lära sig "tala" hästspråk...(kroppsspråk)

Jag kan varmt rekomendera Sven Forsströms böcker om Horsemanship.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 680
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17