Ledarskapsövningar

G

glitzen

Är det någon som vet några bra ledarskapsövningar på marken som man kan göra med sin häst?
Just nu har jag bara ett stort plant fält att träna på och i skogen förstås. ;)

Vore jättegulligt om någon svarade. :D

Sv: Ledarskapsövningar

Du kan be henne om tex.stanna*,backa*,travar*,svänga* m.m..

Trva:tex,använd ditt kropps språk,vifta lite med handen,prova dig fram!:D

Backa:Prova ochså dig fram,och när du fått henne och backa tänker du:vad gjorde jag nu?och gör så i frmatiden!

svänga:du kan få henne att svänga med ditt kropps språk,tänk tex:nu ska jga få henne att svänga!och prova dig fram och när du har fått henne att svänga så tänker du:vad gjorde jag nu?och gör sedan de språket i farmtiden..

stanna:Samma,prova dig fram!

utan de handlar inte om att lära hästen,utan du ska lära dig dens språk!de kan ta lite tid,men de är värt de!tro mig!:)

här är bilder:http://www.pixbox.se/alb_show_id677346_page0.html

lycka till :)//becca

PS.de finns en del trådar om detta!kramar!

tack!ja de börjar väl se hyffsat ut nu!^^hihi men tack!:love:

Du kan be henne om tex.stanna*,backa*,travar*,svänga* m.m..

Trva:tex,använd ditt kropps språk,vifta lite med handen,prova dig fram!:D

Backa:Prova ochså dig fram,och när du fått henne och backa tänker du:vad gjorde jag nu?och gör så i frmatiden!

svänga:du kan få henne att svänga med ditt kropps språk,tänk tex:nu ska jga få henne att svänga!och prova dig fram och när du har fått henne att svänga så tänker du:vad gjorde jag nu?och gör sedan de språket i farmtiden..

stanna:Samma,prova dig fram!

utan de handlar inte om att lära hästen,utan du ska lära dig dens språk!de kan ta lite tid,men de är värt de!tro mig!:)

här är bilder:http://www.pixbox.se/alb_show_id677346_page0.html

lycka till :)//becca

PS.de finns en del trådar om detta!kramar!

Tack så mycket ska prova det på torsda när han får på sig sin tappsko ;)
Vilken söt häst du har förresten! :love:

Tack så mycket ska prova det på torsda när han får på sig sin tappsko ;)
Vilken söt häst du har förresten! :love:

åå så kul!du måste berätta hur de går!:) be någon ta kort med!skulle vara jätte kul!:)ktram//becca

Oh my goood :love: ni två är ju de sötaste jag nånsin sett :love::love:

Till TS: idag tränade jag till exempel vår lite mörkrädda ponny ute. Höll på och stannade backade, skickade henne i slalom mellan koner, longerade litegrann med enkla saker som fartökningar, avsaktningar, halter och varvbyten. Sen övade vi på att flytta framdel och bakdel och att stå still när repet låg i backen. Passade också på att göra lite "skrämselträning" genom att skramla lite med grejer och göra läskiga ljud. Gick superbra :) hon är inte såå värst mörkrädd längre :)

Finns massa kul att hitta på! Speciellt övningar som att sänka hästens huvud, flytta hästen (backa, flytta fram- respektive bakdel) och att driva hästen ökar din dominans och ditt ledarskap. Det finns även massor med övningar som utvecklar hästens självförtroende. Kom ihåg att berömma hästen mycket och var noga med eftergift!

Westernsuizi:Tack!hihi kul att så många tkr om oss!:love:

Gå många promenader till att börja med. Se till att din häst går bakom dig! Så länge du går framför så är det du som har komandot. Men lite senare, sen, kan ju hästen gå lite fritt omkring dig.

Bilder: http://www.pixbox.se/alb_show_id684110_page0.html
Jag har inte så många bilder, det är nästan aldrig någon som kan fota!

Jag brukar göra allt möjligt med min häst. Några exempel: Rida i grimma, rida löst, gå promenader, öva med lastpallen, longera, buga, öva på att flytta en del av kroppen t.ex bakdelen - då lägger jag bara handen där och så flyttar hon av sig själv. Det var bara några exempel!

Och när i går promenader så går hon helt lös. Vi skrittar, travar, gör halt, backar. Och så blir det ju en massa gos förstås!

Senast ändrad av en moderator:

Var snäll men hård i din träning.Om inte din häst lyssnar på vad du säger så ge inte upp.Det är du som bestämmer vad hästen ska göra och inte den.
Träna markövningar är ju att skritta i spec takter,stanna när du säger till,backa,trava i olika takter mm.
Lycka till!

Tack så jättemkt för alla råd. :D
Nu längtar jag tills hovis kommer så jag får testa alla övningar!

Kanske inte riktigt det svar du ville ha men...;)
Vill tipsa om en superbra bok med många olika övningar och bra beskrivningar och bilder, "Perfekt uppförande" av Kelly Marks:d

ja,de finns en mängder övningar!gör massa olika saker med min häst!kan inte beskriva allt*huhu:smirk:*men en sak som är vktig är att du dominerar h*n på rätt* sätt!:)

Rätt sätt:Altså,bli inte arg om hon gör ngt dumt,men visa de med kropps språket,tex,om min häst är "jobbig"så bara sträcker jag upp pekfingret stikt!och hon förstår vad jag menar och sltar genast,detta har hhjälpt oss mkt!att slippa bli arga på bvarann!:idea:hoppas du förstog!//becca

Kanske inte riktigt det svar du ville ha men...;)
Vill tipsa om en superbra bok med många olika övningar och bra beskrivningar och bilder, "Perfekt uppförande" av Kelly Marks:d

Hehe jodå , har den boken och älskar den. Har gjort lite övningar från boken med min pålle redan. :D

ja,de finns en mängder övningar!gör massa olika saker med min häst!kan inte beskriva allt*huhu:smirk:*men en sak som är vktig är att du dominerar h*n på rätt* sätt!:)

Rätt sätt:Altså,bli inte arg om hon gör ngt dumt,men visa de med kropps språket,tex,om min häst är "jobbig"så bara sträcker jag upp pekfingret stikt!och hon förstår vad jag menar och sltar genast,detta har hhjälpt oss mkt!att slippa bli arga på bvarann!:idea:hoppas du förstog!//becca

Tack för ditt svar , det har ju varit några kamper där man blivit lite sur på sin älskling o så blir han stressad o då går allt åt helvete. :angel:
Nu förtiden så försöker jag att själv vara lugn och tillrättavisa honom på ett lugnt och bestämt sätt. :)

Japp nu har hovslagarn vart här o jag såg verkligen fram emot att jobba med honom. Gjorde läxor och sånt innan så jag skulle ha mycket tid och inte behöva stressa.
Så är voltbelysningen trasig o man ser inte ett skit med pannlampa. :mad:
Men tränade i stallet. Han fick stå lös medans jag pysslade med honom och den första kvarten så trampade han runt och bråkade. Men varje gång han flyttade på sig så flyttade jag lugnt tillbaka honom till den platsen som jag från början hade bestämt att han skulle stå.
Sen stod han BLICKSTILLA hela tiden och stressade inte alls. :D
Guud vad jag älskar den här hästen alltså! :love:

Vill tacka alla för tipsen igen. Var lite deppig när voltbelysningen var trasig men det var ju jätteroligt att träna i stallet med.
Men i morgon så ska jag ut tidigt när det är ljust och träna ledarskap på volten! :)

Japp nu har hovslagarn vart här o jag såg verkligen fram emot att jobba med honom. Gjorde läxor och sånt innan så jag skulle ha mycket tid och inte behöva stressa.
Så är voltbelysningen trasig o man ser inte ett skit med pannlampa. :mad:
Men tränade i stallet. Han fick stå lös medans jag pysslade med honom och den första kvarten så trampade han runt och bråkade. Men varje gång han flyttade på sig så flyttade jag lugnt tillbaka honom till den platsen som jag från början hade bestämt att han skulle stå.
Sen stod han BLICKSTILLA hela tiden och stressade inte alls. :D
Guud vad jag älskar den här hästen alltså! :love:

Vill tacka alla för tipsen igen. Var lite deppig när voltbelysningen var trasig men det var ju jätteroligt att träna i stallet med.
Men i morgon så ska jag ut tidigt när det är ljust och träna ledarskap på volten! :)

så kul!hoppas de jag har skrivit kanske kmr till använding på din häst!:)be ngn ta bilder!skulle va kul att se!

Tyvärr hade jag ingen som kunde ta bilder när jag gjorde ledarskapsövningar :(
Övade honom på att stanna och backa och att flytta han.
Han fick gå lös en liten stund och då följde han efter mej hela tiden , underbar känsla! :D
Han var jätteduktig även fast han inte riktigt förstod vad jag ville hela tiden. Han försökte hela tiden o var helt underbar :love:
Fast han blev lite stött när jag skulle flytta på baken och vägrade först men när jag envisats en stund så lyssnade han perfekt!

Har bara en liten fråga; När jag leder honom så ska han gå bakom min axel vilket han gör men han lixom skjuter ut baken och går lite i sidled. Sedan så flyttar han så långt i från mej så jag har svårt att ha maximal kontroll. Har någon något tips så vore det jättegulligt.

Okej..:idea:kul att de gick bra!

men de problemet ja,hmm..kan ju försöka svara iaf!:idea: - lampan

Kräv inte att han alltid ska gå presis bakom din axel,huvudsaken är väl att han följer dig?elr..vad tkr du??:)så tänker jag af!visst vill jag att hon ska gå bakom min axel,men om hon tex går brevid mig och ändo följer mig så är ju de rätt endå!för hon gör ju de jag vill fast på ett litet annorlunda sätt bara!:idea:Men om hin ädo inte följer mig och att hon går åt ett annat håll stannar jag upp och försöker få hennes uppmärksamhet genom att vinka åt mitt håll,och de funkar bra för mig f!:idea: om du inte riktigt förstår mitt luddiga inlägg så kan du ju pröva dettaoch om de funkar kan du ju skriva hur de gick,annars kan du fråga en ggr till så kanske jag kan beskriva bettre!:Dkram//becca

Okej..:idea:kul att de gick bra!

men de problemet ja,hmm..kan ju försöka svara iaf!:idea: - lampan

Kräv inte att han alltid ska gå presis bakom din axel,huvudsaken är väl att han följer dig?elr..vad tkr du??:)så tänker jag af!visst vill jag att hon ska gå bakom min axel,men om hon tex går brevid mig och ändo följer mig så är ju de rätt endå!för hon gör ju de jag vill fast på ett litet annorlunda sätt bara!:idea:Men om hin ädo inte följer mig och att hon går åt ett annat håll stannar jag upp och försöker få hennes uppmärksamhet genom att vinka åt mitt håll,och de funkar bra för mig f!:idea: om du inte riktigt förstår mitt luddiga inlägg så kan du ju pröva dettaoch om de funkar kan du ju skriva hur de gick,annars kan du fråga en ggr till så kanske jag kan beskriva bettre!:Dkram//becca

Jaa , jag tycker nog som du , man blir bara så påverkad av alla som snackar om att hästen ska gå bakom en för att följa sin ledare och så. Igentligen så tycker jag att man får bättre kontroll om han går lite brevid utifall hästen blir rädd eller något.
Alltså det jag menar är att han går typ en meter ifrån mej och skjuter ut sin bakdel ännu mer så att han går typ skänkelvikning. Menar du då att jag ska försöka få hans uppmärksamhet mera? ;)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama