Ledarskapsövningar och Rycka man!!

S

Suprize

Just nu känns allt så jobbigt!!

Har min 8årige valack som jag haft i ca. 2 månader...
Problemet med honom är att han är såå låg i rang och antagligen blivit mobbad hela sitt liv. Vilket enligt min teori speglar sig i det mesta han gör! Har dock fårr en kompis i hagen nu som han bestämer över...
Han är tjurig i boxen och i stallgången.. Öronen bakåtstrukna, kan hugga om man ska klappa honom genom "hålet", sparkar i väggarna, luften vid fodringar.

Behöver hjälp och ideer med ledarskpsövningar eller annat så han ska se mig som en ledare, inte som någon elaking som ska sno hans mat å som bara är dum!
Kan gå med han i grimskaft, han stannar när jag stannar, backar när jag backar och kan gå lös bakom mig tex i ridhuset när ja mockar.

Han är även hopplös att rycka manen på, brems fungerar inte. Kan inte använda ryckkniv ändast för att korta heller. Reagerar först efter jag dragit väck stråna (även om det bara är 2) och försöker tränga in mig i väggen. Fungerar lite bättre om jag har han lös med bara grimskaft fast då är han på helspänn och huvudet långt upp där jag inte når..
Han var snäll första gången men nu går det inte mera.. Men vissa stunder går det utan problem. tex när han står å äter kraft från marken...

Sv: Ledarskapsövningar och Rycka man!!

Jag tycker inte det låter som några ledarskapsproblem. Att vakta sin mat gör väl alla mer eller mindre, vakta sitt revir (boxen) är också en sådan sak. Om han fungerar vid andra tillfällen utan att försöka ta över så hade jag struntat i det och hållt låtit honom vara när han äter och inte stoppat in händerna till honom. Om han däremot inte låter sig fångas i boxen utan vänder baken till eller visar tänder då, då hade jag satt ner foten och talat om ordentligt vem som bestämmer. Som du säger så har han varit ranglåg länge och fått slåss för sin mat o s v och det beteendet sitter i.
Att rycka manen, ja du, jag har två hästar som inte tillåter mig att rycka deras man. Antagligen är de ömhårade. Det går ett eller två ryck sedan är det full kallabalik i stallet och fortsätter jag trots allt så sliter de grimman. Jag har accepterat att de inte vill ha sin man ryckt eftersom de är snälla och lätthanterade hästar i allt annat. Jag har köpt en förtunningssax som jag klipper deras manar med vilket går lika bra.

Ge hästen tid, lugn och massor med grovfoder!

Varför ska du rycka manen på den när du haft den så kort tid och den uppenbarligen inte gillar det? Låt den få komma hem först - det kan ta lång tid om den inte haft det så muntert förut. Ledare för sin häst blir man när man visat för hästen att den kan lita på en i alla situationer.

Jag har aldrig ryckt en man och skulle aldrig få för mig att göra det heller efter att ha jobbat på ett naturbruksgymnasium där alla hästar absolut skulle ryckas. När treåringarna skulle ryckas var det full kalabalik med brems, kedja och gud vet vad. Snacka om att de tappade förtroendet för människan

Idag finns det dessutom så många bra hjälpmedel, tex solocomb, urtunningssaxar och smarttails. Det går utmärkt att få en snygg man som faktiskt ser ryckt ut med dessa hjälpmedel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka