ledarskapsfråga

L

loppis

Hej alla kloka
Jag är ny på Buke,och nygammal på häst.Jag har just tagit upp hästeriet igen,och är vansinnigt intresserad av NH.Nu till min fråga:Jag har börjat att jobba med ett tioårigt,relativt ohanterat halvblodssto,jag själv har läst Hempfling,Roberts och Kelly Marks och tror att jag har fattat poängen,och jag har tagit till mig lite av varje.Mitt sto funkar bra på alla sätt,hon flyttar sig för mig,kommer till mig i hagen och är allmänt lydig och medgörlig.
Men,hon vill inte gå bakom mig när jag leder henne,utan hon strävar hela tiden för att komma fram,så att jag hamnar vid bogen,får hon gå där är allt lugnt,när jag försöker att få henne bakom mig så får jag fajtas med henne,hon vill inte gå bakom mig.

I frågasätter hon mitt ledarskap?
Hur göra för att befästa ledarskapet?
Kommer hon att ge mig ledarskapet så småningom,när vi har kommit lite längre,och hon har fattat att jag kan vara ledare?
Är det viktigt för vårt förhållande att hon går bakom mig?

Det känns som om hon ifråga sätter mig,men jag kan faktiskt inte tolka det,ska jag fajtas om platsen så gör jag det,men är det inte viktigt så får hon gärna gå där hon går.
Hoppas på svar från er kloka :confused:

Sv: ledarskapsfråga

Det är möjligt att hon gör, det kan tolkas på olika sätt.
Att träna ryggning är ett bra sätt eftersom när hästen ryggar så visar den att den axepterar dig som ledare. Om den försöker springa förbi dig kan du ta en snäv volt så att när du sedan går rakt fram hamnar hon automatiskt bakom dig, om hon sedan fortfarande springer förbi så fortsätter du med dom små volterna tills hon har lärt sig att hon ska vara bakom dig.
Kommer hon att ge mig ledarskapet så småningom,när vi har kommit lite längre,och hon har fattat att jag kan vara ledare?
Om jag ska säga min ärliga mening så tror jag inte det. Men det beror på hur hon är som individ.
Det beror också mycket på hur hon är som individ. En del fungerar bra med att gå brevid, andra måste helt enkelt gå bakom för att det ska fungera.

Detta var ett ganska kort och sammanfattat svar, om du vill ha det mer utväcklat kan jag utväckla deet mer.

Tack för svar
Du får gärna utveckla det mer,jag har provat att gå runt,hon hänger med men plötsligt är jag i samma position igen,jag har provat att göra mig stor framför henne,få tokiga utbrott som hon skrattar åt,jag har en pisk som jag markerar med, jovisst hon backar undan ett tag ,men så är jag där igen.Hästen är 170 hög och har alltså ett långt steg,men om jag går baklänges med ansiktet i mot henne och går sakta,så går även hon sakta,så jag vet att hon kan.
Jag undrar om jag måste backa ett steg i träningen,och bara träna detta till det sitter.Måste också berätta att hon aldrig drar i grimskaftet även om hon går före,och hon är väldigt lyhörd även i den positionen

När du säger att hon lyssnar även om hon går framför/brevid dig så får jag lite de tanken att hon känner sig tryggare att gå där framme eftersom hon då får uppsikt över hela omgivningen och var hon sätter hovarna.

Om jag ska vara ärlig så låter det faktiskt som det. En häst som axepterar dig som ledare och visar det fullt ut går i 9 fall av 10 bakom eller strax bakom personen som leder, och att hon går förbi så att du hamnar "efter" henne kan visa på att hon inte känner sig säker med dig som ledare. En sak du då kan göra är att träna förtroende.

Som jag nämde så är volter och ryggövningar mycket bra. Om du har sett någon westerntävling någon gång har du nog sett de olika bommformer som hästen ska backa igenom, dom är mycket bra att träna när man vill att hästen lyssnar och axepterar dig eftersom den måste lyssna på dig och göra som du säger för att det ska bli rätt. Ytterligare ett bra sätt är att använda sig av saker och moment som hästen är rädd för. Om hästen till exempel är rädd för en skottkärra utanför stallet, gå förbi den flera gånger, hästen lär sig då inte bara att skottkärran inte är farlig, utan den förstår också att du kan hjälpa den förbi svåra situationer och moment, och då litar den mer på dig och du bli automatiskt som en ledare för den.

Detta är något jag inte har något riktigt bra svar på. Men dom flesta hästar jag mött har har inte gett över ledarskapet till ägaren med tiden, utan det är något som ägaren fått ta itu med själv. Men det beror helt på hur hästen är som individ. Om det är en stark individ ger den ofta inte över ledarskapet, men om det är en ranglåg individ är chansen större att den låter dig ta över.

En del hästar måste gå bakom för att förhållandet mellan ägare och häst ska fungera, medan andra fungerar bättre när dom går lite framför eller brevid, så det beror helt på hur hästen är och vad du och hästen tycker känns bäst.

Vill bara påpeka att du absolut inte ska gå baklänger framför hästen eftersom hästen kan uppfatta att du axepterar hästen som ledare.

Nu blev jag nyfiken.

Varför kan hästen uppfatta att människan underkastar sig om hon går baklänges framför hästen? Det har jag aldrig hört förut.

Norrland

Tack Mathilda
Det var ett utförligt och bra svar,jag ska genast träna förtroende med henne.Hon är en häst som nästan aldrig varit utanför gården,så det finns massor med saker vi kan möta när vi promenerar,hoppas bara att jag kan andas lugnt och uppföra mig som en ledare när denna jättehäst ska tosa runt...........

Till norrland65

När hästen går baklänges så visar den att den underkastar sig ledaren, och samma sak händer mellan dig och hästen. Nä du backar märker hästen att du flyttar dig när den går mot dig, vilket är ett tecken på att du underkastar dig hästen. Om hästen tror att den är ledare kommer du garanterat få problem med den längre fram under övningar där du måste bestämma.

Till loppis

Att vara ute i skogen är en superbra övning eftersom det är mycket att titta på. Hästen får dessutom mycket bättre kondition av att kliva runt i kuperad terräng bland stockar och stenar. Hästen inser dessutom att sålänge du är med så händer det inget farligt och den känner sig trygg i din närvaro.

Lycka till med din träning och hoppas at det löser sig ;)

loppis skrev:
Men,hon vill inte gå bakom mig när jag leder henne,utan hon strävar hela tiden för att komma fram,så att jag hamnar vid bogen,får hon gå där är allt lugnt,när jag försöker att få henne bakom mig så får jag fajtas med henne,hon vill inte gå bakom mig.

Har hon aldrig varit NH-tränad innan så är hon säkert van vid att ha ryttaren jämte sig, det är ju så "icke-nh-utövare" leder sina hästar så det kan ju vara en vanesak.

Som någon skrev ovanför så kanske hon känner isg tryggare när hon har lite mer uppsikt..

loppis skrev:
Hej alla kloka
Jag är ny på Buke,och nygammal på häst.Jag har just tagit upp hästeriet igen,och är vansinnigt intresserad av NH.Nu till min fråga:Jag har börjat att jobba med ett tioårigt,relativt ohanterat halvblodssto,jag själv har läst Hempfling,Roberts och Kelly Marks och tror att jag har fattat poängen,och jag har tagit till mig lite av varje.Mitt sto funkar bra på alla sätt,hon flyttar sig för mig,kommer till mig i hagen och är allmänt lydig och medgörlig.

Det känns som om hon ifråga sätter mig,men jag kan faktiskt inte tolka det,ska jag fajtas om platsen så gör jag det,men är det inte viktigt så får hon gärna gå där hon går.
Hoppas på svar från er kloka :confused:

Detta har ingenting med ledarskap eller dominans att göra som många tror. Det handlar helt enkelt om vad hästen har blivit lärd att göra. Din häst har säket blivit ledd på det viset ända sen hon var liten, fått lära sig att det är där man ska vara i förhålande till människan. Alltså frågasätter hon inte dig som ledare utan hon gör det hon har blivit lärd till att göra. Om du inte tycker det gör något att hon går där så spelar det ju ingen roll. Själv vill jag ha min häst på ett säkert avstånd bakom mig så att jag inte blir påsprungen om hästen blir rädd för något och hoppar till.

Det du måste göra om du vill ändra på detta är att lära in ett nytt beteende när det gäller ledningen. Att du vill ha henne lite bakom dig ist. Att träna med hjälp av klicker är något som jag varmt rekomenderar!! :) Helt suveränt och det är hur kul som helst.
Det är alldeles för mycket prat om ledarskap och respekt när det gäller hästar som inte stämmer. Jag strävar hela tiden efter att få en motiverad och positiv häst som VILL jobba och göra nya saker och med hjälp av klicker-träningen kan jag sedan lätt förstärka de beteenden som jag vill ha mer av.

Om jag hittar något som inte funkar eller liknande, ser jag inte det som brister eller ouppfostran hos hästen utan snarare som något som hästen har blivit lärd tidigare och att vi helt enkelt behöver lära in något nytt. Om du är intresserad av klicker får du gärna maila mig på gavazzenijessica@hotmail.com

Gör volt tillbaka så att hästen kommer bakom dig igen, och gör så varje gång hos kommer med nosen framför dig. till slut tycker hästen att det börjar bli "tjatigt" att vända hela tiden och håller sig bakom dig. eller om du har att spö så kan du vända ut det framför hästen när hon vill komma om, som för att markera att "hit och inte längre får du gå!"

yes skrev:
Detta har ingenting med ledarskap eller dominans att göra som många tror. Det handlar helt enkelt om vad hästen har blivit lärd att göra. Din häst har säket blivit ledd på det viset ända sen hon var liten, fått lära sig att det är där man ska vara i förhålande till människan. Alltså frågasätter hon inte dig som ledare utan hon gör det hon har blivit lärd till att göra. Om du inte tycker det gör något att hon går där så spelar det ju ingen roll.

Instämmer.

Vad spelar det för roll om hästen går bredvid dig eller bakom dig?

Det viktigaste är väl ändå att du bestämmer, nu svänger vi, nu går vi eller nu stannar vi och att hästen då gör det utan krångel.

Som någon annan sa, hästen är kanske lärd att gå bredvid. Det tar tid att lära gammla hundar sitta.

Tålamod, om du verkligen vill ha hästen bakom dig så måste du vara konsekvent och även tala om för de andra som leder att du vill att hon ska gå bakom.

Tack alla kloka
Det är så bra att få lite råd av er som håller på med detta dagligen.
Vi har i mitt tycke kommit långt med denna ohanterade jättehäst,men när jag då läser Hempfling och han säger att hästen ALDRIG får gå förbi ledarhanden så blir jag lite ställd,eftersom detta är det enda jag och hästen bråkar om.Jag känner att om det inte spelar stor roll för vårt fortsatta arbete så får hon gå var hon vill,men om det plötsligt ska haka upp sig för att ledarskapet brister då tar jag gärna strid med henne.
Tack för goda råd

Jag har lite den funderingen att om hästen bara uppfattar människan som ledare så spelar det väl ingen roll vilken position man har. Jag menar, en häst som tömkörs/körs/longeras/löshoppas e.d. uppfattar ju människan som sin ledare även om man har olika positioner. Om din häst lyssnar lika bra på dej från alla positioner så gör det ju inget.

Men det är klart att om hon systematiskt placerar dej på ett visst ställe så är hon inte "underkastad". Gillar inte riktigt det där med dominans, inte min melodi, jag jobbar hellre med att liksom fånga hästens tankar och göra den såpass upptagen av vad jag har för mej, att den inte har tid att tänka på så mycket annat. Testa det ett tag, även om du står vid hennes bog kan du säkert påverka henne i någon mån, och ge henne kommandon tills hon blir helt van vid att alltid vara helt uppmärksam på dej. Då har du ledarskapet.

Du kan också markera för henne att du "bestämmer" oavsett position genom att longera/tömköra henne eller vad du tycker fungerar. Laborera, helt enkelt! Men glöm inte att alltid ge en liten eftergift i rätt ögonblick. Och är du oskärpt själv så kan du inte förvänta dej något bättre av henne...

Efterhand kan du säkert tänja på positionerna så du placerar er rätt, utan att hon tänker på det. Några cm då och då...

Lycka till!

Varför vill du nödvändigtvis att hästen ska gå bakom dig?
Det viktigaste måste väl ändå vara att du har koll på hästen, att den stannar när du vill och att den följer dig och håller sig på det avstånd du placerar den.

Jag tror att det viktigaste när man vill lära sig mer om NH och hästhantering är att se det stora sammanhanget.
Annars blir det mycket "som :devil: tolkar bibeln" ;)

Jag gillar inte alls att ha hästar som jag inte känner så väl bakom mig. Man har ju inte ögon i nacken. ;)
Min egen häst är inga problem för honom känner jag så bra.
Personligen föredrar jag att ha hästen vid bogen.
Eller att jag till och med går bakom den. Men det är jag det. :p

Om du har hästen bakom dig är risken dessutom större att hästen springer på dig om den blir rädd för något.

Jag håller med om helheten,och vill gärna komma dit,men eftersom jag är ny på detta så är det mycket jag inte förstår med automatik.Mitt hästliv har hitintills varit konventionellt,alltså jag ,ryttaren skall bestämma,och det jag har till mitt förfogande är tyglar att bromsa med,och att styra med.Detta har aldrig funkat för mig,utan jag har hela tiden tänkt att
det måste finnas andra sätt att umgås med dessa underbara djur.I NH hittar jag mycket som jag letat efter,och jag försöker att fortbilda mig.Jag försöker att lära mig häst genom att nu umgås med detta sto,och min målsättning är bara detta ,att förstå och göra rätt.

Liknande trådar

Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 462
Senast: skuggi
·
E
Hästmänniskan Vill nog mest skriva av mig lite grann och vet inte om jag lagt tråden rätt..., känner att jag inte har någon att prata med som kan...
2
Svar
34
· Visningar
3 243
Senast: sagalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V