ledarskapsfråga

Sv: ledarskapsfråga

Det är farligt om hästen går PRECIS bakom dig då du leder. Om hästen skulle bli rädd och skulle ta till flykten blir du omkullsprungen! och då kan det gå riktigt illa. Hästen ska i NH hållas Snett bakom. dvs vid sidan av dig, men inte brevid utan längre bak.

v_NiniZ_v skrev:
Det är farligt om hästen går PRECIS bakom dig då du leder. Om hästen skulle bli rädd och skulle ta till flykten blir du omkullsprungen! och då kan det gå riktigt illa. Hästen ska i NH hållas Snett bakom. dvs vid sidan av dig, men inte brevid utan längre bak.

Instämmer helt!

Precis vad du skriver hände min sambo i måndags.
Han ledde en häst (inte våran) och den gick precis bakom.
Hästen blev rädd för något, tog till flykten rakt över min sambo. :crazy:

Vi tillbringade den natten på aktuten.
Sambon fick knäet ihopsytt och en stelkrampsspruta.
Det gick bra, det kunde gått värre.

Jag säger som du, aldrig hästen rakt bakom en. :crazy: Särskilt inte om det är trångt på vägen/stigen.

Då föreslår jag att du lägger undan boken, umgås med hästen några år.
Sen kan du plocka fram boken igen. ;)

Hej Gunther
Det är inte så enkelt,jag har umgåts mycket med hästar,men faktiskt inte förstått så mycket.Jag har ett helt gäng med hundar,och med dem har allt kommit naturligt.Med häst har det varit annorlunda för mig,jag har aldrig tänkt särskilt mycket på vilken respons jag har fått av hästen,jag har bara gjort,med alla medel,hästen ska bara göra som jag vill.
Jag är en människa med väldigt yvigt kroppsspråk,så tänk vad hästen har varit konfunderad över vad jag har menat.Vad jag vill komma till är,att med dessa böcker har jag fått ett helt nytt synsätt,och endast genom erfarenhet kan jag ,sålla bort de som jag inte tycker är bra,så jag konsulterar Hempfling,Roberts och Marks,och hoppas att jag kan bilda mig egna åsikter så småningom.

Jag svarade så lite på skämt, lite på allvar. ;)
Hoppas du inte tog illa upp. :crazy:

Jag fick intrycket att du hade betydligt mindre erfarenhet av hästar än vad du hade.
Sen tror jag att du bara genom att tänka på kroppsspråket, vara självransakande och vilja lära mer så är mycket vunnet.
Alla dom egenskaperna verkar du ju ha.

Det finns många hästmänniskor som går igenom hela hästlivet utan att förstå sig på hästar alls. :confused:

Testa vad som funkar bra för dig och din häst, läs i böckerna och testa igen.
Kan det funka, tro? :idea:

v_NiniZ_v skrev:
Herregud :eek: hur mår din sambo nu ?

Bättre, men det är fortfarande inte helt bra.
Han är lite halt och så är såret vara lite lätt infekterat. :crazy:
Förhoppningsvis läker det av sig själv, annars blir det doktorn igen. :(

usch. Vi får hoppas att det snart blir mkt bättre!

Goldi skrev:
Är intresserad av "klickerträning" :idea: , var kan jag läsa om det, hur kan jag lära mig mer ?

Kul att du är intresserad av klicker :)
Läs boken "Klicker training for your horse" av Alexandra Kurland. Där får du tips på hur du börjar och vad du kan träna. Sen kan du gå in på den norska tränaren Ellen Ofstads hemsida och läsa. Hon ger clinics i hästhantering och klicker träning och hon är helt suverän tycker jag, ellenofstad.com

Efter att ha tränat nh ett bra tag och även läst hempfling så anser jag att ledarpositionen är mycket viktig. När jag går brevid, alltså vid bogen, har jag mycket svårt att behålla en bra kontakt med hästen och verka som en ledare.

Om din häst absolut inte vill gå bakom kan du ju börja träna att ha den framför, eller i "ledposition 3" alltså bakom bogen. Om jag inte minns helt fel är väl det den position där man har mest inflytande över hästen. Det är ju också den som används vid lösarbete, longering och tömkörning.

Själv tycker jag dock att det är sk*tsvårt att leda hästen därifrån och blir bara fumlig och tillslut så tappar min häst koncentrationen. Men det kanske fungerar med din?! ;)

Hästen ska gå där du vill att den ska gå. Om du vill gå bredvid baken, bredvid bogen, bakom eller framför hästen ska den acceptera det.
Jag hade dock inte tytt era "problem" som ledarskapsproblem nödvändigtvis, utan kanske otrygghet från hästens sida, eller otydligt budskap från din sida - den kanske inte förstår.
Prova att när du leder den och den börjar komma för nära, vända dig om mot den, titta på den, be den kliva ett steg bakåt. Beröm när den gör så, och vänd dig sedan om och fortsätt gå som ingenting. De flesta hästar fattar vad man vill om man gör detta ett par gånger. Le och se glad ut :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 462
Senast: skuggi
·
E
Hästmänniskan Vill nog mest skriva av mig lite grann och vet inte om jag lagt tråden rätt..., känner att jag inte har någon att prata med som kan...
2
Svar
34
· Visningar
3 243
Senast: sagalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V